Már a helyszínválasztásból sejteni lehetett, hogy nem városnézésről lesz szó. Az ausztriai Pachfurthban nem is igazán lenne mit nézni, az osztrák Driving Camp a zsámbékihoz hasonlóan ugyancsak az autópálya mellett, egy szántóföld közepén található, nyilván azért, hogy elvegye a parkolóhelyet a repülő csészealjaktól.

A harmadik generációs buszabroncsok tesztekkel egybekötött demonstrációja leginkább a mosóporreklámokban látott módszerhez hasonlítható: volt a hagyományos gumi és a Continental. Ezt az elvet végigkövetve mindegyik új abroncsot, így a CityPlust, az Urbant, a Coachot és a Scandinaviát ki lehetett próbálni kritikus útviszonyok között. A bemutató apropóját az adta, hogy a tavalyi ígéreteknek megfelelően már kaphatók a kereskedésekben az újonnan kifejlesztett gumik, melyeket első ízben tesztelhettek az európai szakújságírók.

A harmadik generációs buszabroncsok

A pályákat folyamatosan vízzel locsolták, hogy csúszósabb legyen az aszfalt

A pályákat folyamatosan vízzel locsolták, hogy csúszósabb legyen az aszfalt

Trendi lesz városlakónak lenni

A harmadik generációs típuscsalád kifejlesztésekor a német konszern figyelembe vette a tömegközlekedésben megfigyelhető jelenlegi trendeket. A Continental kalkulációi szerint a közúti személyszállításban résztvevő járművek 97 százaléka fosszilis üzemanyagokkal hajtott autóbusz. A német konszern ennek ellenére optimista, ugyanis arra számít, hogy 2050-re 80 százalékkal csökken a buszok károsanyag-kibocsátása. A most megfigyelhető trendek szerint továbbá a jövőben növekedni fog a tömegközlekedést igénye vevők száma, ugyanis 2060-ra az európai lakosság 84 százaléka városlakó, 30 százaléka pedig több mint 65 éves lesz.

A haszonjárműabroncs-piacon a teherautó-gumik részesedése 74 százalék, az építőipari járműveké 13 százalék, a buszoké pedig ugyancsak ennyi. A fenti arányok ellenére a Continental az első olyan gyártó, mely felhasználási terület szerint fejleszt abroncsokat az autóbuszokhoz. Az abroncsok megtervezésekor az Euro 6-os normák teljesítése is szerepet játszott.

A két szegmens szétválasztása azonban az eltérő igények miatt vált szükségessé: míg a kamionoknál elsősorban az üzemanyag-hatékonyság, valamint az alacsonyabb sebesség (80 km/óra), addig a buszoknál a komfort és magasabb sebesség (100 km/óra) adta a főbb szempontokat. Igaz, az üzemanyag-felhasználás csökkentése mindkét esetben kiemelt figyelmet kapott.

A lamellákat 3D-s technológiával tervezték

A lamellákat 3D-s technológiával tervezték

Harmadik generációs abroncscsalád

Míg a második generációs Continental buszabroncsok elsősorban a távolsági, valamint a helyközi személyszállítás igényeinek megfelelően készültek, addig az új fejlesztésű gumik már a városi tömegközlekedésben is jó szolgálatot tehetnek. Mindamellett a német konszern egy különleges, téli útviszonyokra kifejlesztett abronccsal is gazdagította termékpalettáját.

A gyártó szerint a mély lamellákkal kialakított új mintázatok a nagyobb futásteljesítmény mellett az abroncs teljes élettartama során fokozott komfortérzetet és maximális tapadást biztosítanak, különösen nedves útfelületen. A vízen csúszás megakadályozásért pedig a 3D-s technológiával tervezett lamellaélek felelősek.

Az új generációs abroncscsalád három különböző felhasználási területre kifejlesztett típust tartalmaz. A Conti Coachot elsősorban a távolsági utasszállításra, a Conti Urbant a helyközi autóbuszokra, a Conti CityPlust pedig kifejezetten a városi tömegközlekedés igényeinek megfelelően alkották meg.

Az abroncsok közül a leguniverzálisabbra a CityPlus sikeredett, a Conti Coach elsősorban üzemanyag-hatékonyságban és komfort terén erős, a Conti Urban ismertetőjegye pedig a városi útpadkák miatt létrehozott robusztus felépítés, valamint a nagyfokú kopásállóság.

Egyelőre a Continental az egyetlen, mely A-besorolású buszabroncsokkal rendelkezik

Egyelőre a Continental az egyetlen, mely A-besorolású buszabroncsokkal rendelkezik

Mit tudnak az abroncsok?

A Continental a már fentebb bemutatott abroncscsaládot előre kijelölt pályákon tesztelte. A városi terepre szánt Conti Urbant, valamint a Scandinaviát egyenes irányú fékezéssel tették próbára. A szóló Mercedes Citarók fékezési teljesítménye látványosan jobb volt a hagyományos abroncsokhoz képest, a téli csúszós útviszonyokat is produkáló pályán a járművek legalább egy bóját vertek a nem a Continental által gyártott abroncsokra. A bóják közötti távolság 3 méter volt. Hasonló eredmények mondhatók el a Neoplan Citylinerekre felszerelt Conti Coachokról, melyek ugyancsak jóval rövidebb fékutat produkáltak azonos sebességnél, igaz az egyenes pályán elhelyezett bóják közötti távolság 2-3 méterrel nagyobb volt.

Az egyik kisebb körpályán a Cityplusszal ellátott Iveco Crossway-eket egy zárt, kör alakú
pályán túráztatták a gumiabroncsok fejlesztésével foglalkozó sofőrök. Az első négy körből álló futam természetesen a hagyományos abroncsokkal ellátott buszé volt. Itt a köridő volt a mérvadó, a folyamatosan vízzel locsolt pályán ugyanis 40-45 kilométer/órás sebességre gyorsított fel az autóbusz.

A feladat nehézségét az adta, hogy a viszonylag kis sugarú körpályán olyan fizikai erők hatottak a buszra, melyek miatt elkerülhetetlen volt az ABS folyamatos korrigálása. Ennek fényében kell értelmezni a kapott értékeket. A hagyományos abroncs esetében 19,2 másodpercig tartott egy kör 46 kilométer/órás sebességnél, míg ugyanekkora gyorsulásnál 17,5 másodpercet mért a mérőberendezés.

A nagyobbik körpályán a CityPlust szabadstílusú teszteknek vetették alá. Ez annyit jelent, hogy az harmadik generációs abroncsokkal szerelt Crossway-ekkel hol kisebb, hol nagyobb ívben vették be a kanyarokat legalább 80 kilométeres sebességnél. Az ily módon tapasztalt fizikai erők egészen átrendezték az utasok belső szerveit, igaz, csak egy rövid időre. A kerekek kopása szemmel alig volt látható, sehol egy deformáció, sérülés, vagy szakadás.

Satufék Conti gumikkal

Satufék Conti gumikkal

Kütyü az abroncsban

A megfelelő abroncsnyomás sokszor kerül szóba, leginkább közlekedésbiztonsági szempontból. Ennek ellenőrzésére a német konszern olyan megoldást kínál, melynek használatával a sofőr folyamatosan szemmel tarthatja az abroncsok állapotát. A ContiPressureCheck lényege, hogy a buszabroncsokba szerelt, fém 200-asnál nem nagyobb, körülbelül egy centiméter vastag, gumiba ágyazott kis eszközöket ragasztással rögzítik az abroncs belső falára, ahol folyamatosan mérik a gumiban lévő nyomást úgy, hogy közben a működésükhöz szükséges energiát piezoelektromos elven a jármű mozgási energiájából nyerik.

A mért eredményeket egy adatfeldolgozó egység gyűjti össze, mely azonnal figyelmeztet, ha kritikus változás következik be. Ennek köszönhetően elkerülhetőek az úgynevezett lassú defektek, mindamellett pedig az előírt értékek betartásával az autóbuszok üzemanyag-felhasználása is csökkenthető. A CPC azonnal figyelmeztet, ha a beállított értékekhez képest bármilyen eltérés mutatkozik, vagy ha hirtelen légnyomásvesztést érzékel valamelyik abroncsban.

A buszokban ülő sofőrök egyébként gumiabroncs-fejlesztők

A buszokban ülő sofőrök egyébként gumiabroncs-fejlesztők

Óh mondd, te kit választanál?

A Continental Conti Coach abroncsai a címkék szerint A nedves tapadással, valamint B üzemanyag-gazdaságossággal bírnak. Az egyenletes siklást biztosító abroncstípus gördülési zaja 70 decibel. A távolsági feladatokra szánt Conti Coachból pedig kétféle változatot is kínál a gyártó, az egyik észak-amerikai, közel-keleti, a másik pedig törökországi felhasználásra készült. Ezek az abroncsok 295/80 R 22.5 és 315/80 R 22.5 méretben érhetőek el.

A helyközi személyszállításra tervezett Conti CityPlust a gyártó mindenféle időjárási körülményhez ajánlja. Nedves tapadása A, üzemanyag-takarékossága pedig C-besorolású, gördülési zaja pedig 69 decibel. A CityPlus mindegyik tengelyen alkalmazható és kiváló újrafutózhatósági, valamint stabilitási tulajdonsággal rendelkezik. Ez az abroncs pedig 295/80 R 22.5 méretben érhető el.

A kifejezetten városi tömegközlekedésre tervezett Conti Urban megerősített oldalfalakkal rendelkezik a padkákkal való találkozások hatékony kivédésére. A címke szerint az abroncs nedves tapadása B, üzemanyag-hatékonysága viszont D besorolást kapott. A 20 százalékkal megnövelt élettartammal rendelkező abroncstípusok 275/70 R 22.5 és 315/60 R 22.5 méretben kaphatók.

 

A Conti Urban és a Conti Scandinavia

A Conti Urban és a Conti Scandinavia


Szóba jöhet Skandinávia

Az északi országokban tapasztalható zord téli útviszonyokra kifejlesztett úgynevezett Conti UrbanScandanavia is a típuscsalád része. A 275/70 R 22.5 valamint 275/70 R 22.5 méretekben elérhető rendkívül rugalmas, természetes gumikeverékből készülő abroncs  -60 Celsius fokig ellenáll a hidegnek, azaz nem keményedik meg. Az abroncs tulajdonságainak köszönhetően kiválóan alkalmas a jeges, fagyott úton való közlekedésre.

Szlovák bővítés

A gumiabroncsgyártóként és autóipari beszállítóként ismert német vállalat 291 telephellyel összesen 46 országban van jelen. A hannoveri székhelyű cég a év végi adatok szerint 169 639 munkavállalót foglalkoztat, hazánkban pedig több mint hatezer főt alkalmaz. A konszern tavalyi árbevétele 32,7 milliárd euró volt, melynek legnagyobb részét (29%) a gyártó abroncs-divíziója produkálta. 


A Continental jelenleg 10 országban gyárt haszonjármű-abroncsot, ezek között van a szlovákiai puhói üzem is, melynek bővítését éppen az ausztriai sajtótájékoztatón jelentették be. Itt jelenleg 2,6 millió busz- és teherautó-abroncs készül évente, ezt szeretnék a kapacitásnöveléssel legalább hárommillióra növelni. Ennek köszönhetően a szlovákiai üzem lehet az egyik legnagyobb európai gumiabroncsgyártó gyáregysége a Continentalnak.
A Continental az autóbuszabroncsok új típuscsaládjának piaci bevezetése után jövőre a teherautókra, 2015-ben pedig a bányászatban használt gépekre fejlesztett harmadik generációs gumiabroncsait mutatja be.