A napelemes autó, vagyis az a négykerekű, ami kizárólag a Nap energiájának közvetlen hasznosításából nyeri az energiát, biztosan nem fogja tudni kiváltani a belsőégésű motoros személyautókat. Ahhoz, hogy egy mai átlagautó kényelmét, biztonságát, sebességét, praktikumát kizárólag napelemekből oldjuk meg, vagy három teniszpályát kéne cipelnünk a hátunkon, napelemekből kirakva. És akkor még nem is beszéltünk arról, mi van, ha beborul az ég.
No de mi van akkor, ha a napelemet nem visszük magunkkal, csak a vele megtermelt elektromos energiát? Mennyibe kerülne, ha házi napelem-teleppel és elektromos autóval egyszer’s mindenkorra véget vetnénk annak, hogy fizetnünk kelljen a benzinkútnál az autózásért?
Sokba, egyelőre nagyon sokba. Egy Golf-méretű, mai elektromos autó, mondjuk a 8,8 millió forintos Nissan Leaf eleve annyival drágább, mint egy hasonlóan felszerelt dízel személyautó, hogy az üzemanyag-megtakarítással nagy valószínűség szerint az akkumulátorok élettartamán belül nem jön vissza az árkülönbség. Elektromos árammal autózva a hazai tarifák mellett száz kilométerre körülbelül két és fél liter benzin árának, 1250 forintnak megfelelő értékű villanyszámlával kell számolnia egy lakossági felhasználónak (fele éjszakai, fele nappali árammal kalkulálva). Egy modern, hatmilliós dízel Golf eszik mondjuk öt liter gázolajat százon, az 2310 forint. A különbségből a 2,8 milliós árkülönbség bő negyedmillió kilométeren jönne vissza.
Napelemes árnyékolókkal kombinált parkoló Budapesten, az SWR Bauconsulting Kft. demó-telephelyén
Napelemes árnyékolókkal kombinált parkoló Budapesten, az SWR Bauconsulting Kft. demó-telephelyén
Fotó megosztása:
A 24 napelempanel körülbelül 5,8 kW elméleti csúcsteljesítményt tud, ami évente a magyar napsugárzási viszonyok mellett körülbelül 7500kWh energiát képes megtermelni. Egy elektromos autóban ez hozzávetőleg 33 ezer kilométerre elég
A 24 napelempanel körülbelül 5,8 kW elméleti csúcsteljesítményt tud, ami évente a magyar napsugárzási viszonyok mellett körülbelül 7500kWh energiát képes megtermelni. Egy elektromos autóban ez hozzávetőleg 33 ezer kilométerre elég
Fotó megosztása:
A kis elektromos gyösz egyedül árválkodik a sok benzines, dízel kocsi között a budapesti napelemes villanyautó-parkolóban
A kis elektromos gyösz egyedül árválkodik a sok benzines, dízel kocsi között a budapesti napelemes villanyautó-parkolóban
Fotó megosztása:
Ez a töltőoszlop nem az igazi gyorstöltő, 400 voltos konnektorával 3-4 óra feltölteni egy mai átlagos villanyautót
Ez a töltőoszlop nem az igazi gyorstöltő, 400 voltos konnektorával 3-4 óra feltölteni egy mai átlagos villanyautót
Fotó megosztása:
Az inverter, mely váltóárammá alakítja a napelemek által termelt egyenáramot
Az inverter, mely váltóárammá alakítja a napelemek által termelt egyenáramot
Fotó megosztása:
Négy kocsi beállójának lefedésével körülbelül 30 ezer kilométernyi elektromos futásteljesítmény termelhető meg ingyen
Négy kocsi beállójának lefedésével körülbelül 30 ezer kilométernyi elektromos futásteljesítmény termelhető meg ingyen
Fotó megosztása:
Az ABB töltőoszlopai: 500 voltos gyorstöltő, 400 voltos váltóáramú töltő és kombinált oszlop. Egy ilyen gyorstöltőállomás több millió forintos érték
Az ABB töltőoszlopai: 500 voltos gyorstöltő, 400 voltos váltóáramú töltő és kombinált oszlop. Egy ilyen gyorstöltőállomás több millió forintos érték
Fotó megosztása:
A napelem a parkoló felett egyrészt energiát termel, másrészt árnyékot ad a kocsiknak
A napelem a parkoló felett egyrészt energiát termel, másrészt árnyékot ad a kocsiknak
Fotó megosztása:
A Honda már lassan évtizedes koncepciója: napelemek, hidrogén-készítés földgázból, minimális fosszilis energia-felhasználás a háztartáshoz és a közlekedéshez. A telepítési költség természetesen brutális, arról nem beszélve, hogy nyilvánosan hozzáférhető hidrogénautó gyakorlatilag nincs a piacon
A Honda már lassan évtizedes koncepciója: napelemek, hidrogén-készítés földgázból, minimális fosszilis energia-felhasználás a háztartáshoz és a közlekedéshez. A telepítési költség természetesen brutális, arról nem beszélve, hogy nyilvánosan hozzáférhető hidrogénautó gyakorlatilag nincs a piacon
Fotó megosztása:
Ez az idill valószínűleg gyorsan általánossá válik a családi házak mellett a fejlett világban: a konnektorról is tölthető, félig elektromos, ún. range extenderes, hatótávnövelő benzinmotoros villanyautók gyors terjedése a legvalószínűbb lépés az olajfüggőség csökkentésének folyamatában
Ez az idill valószínűleg gyorsan általánossá válik a családi házak mellett a fejlett világban: a konnektorról is tölthető, félig elektromos, ún. range extenderes, hatótávnövelő benzinmotoros villanyautók gyors terjedése a legvalószínűbb lépés az olajfüggőség csökkentésének folyamatában
Fotó megosztása:
A Nissan erőteljesen nyomja a villany-programot Magyarországon is. Ha valaki vállalja a telepítését, üzemeltetését egy villanyautó-töltőoszlopnak, a Nissan ingyen adja a töltőt
A Nissan erőteljesen nyomja a villany-programot Magyarországon is. Ha valaki vállalja a telepítését, üzemeltetését egy villanyautó-töltőoszlopnak, a Nissan ingyen adja a töltőt
Fotó megosztása:
A Mitsubishi i-MIEV, és klónjai, a Citroen C-Zero és a képen látható Peugeot iOn nagyon életképes városi autók, a háttérben látható gyorstöltőből 20 perc alatt kiszipkáznak 100 kilométer hatótávot
A Mitsubishi i-MIEV, és klónjai, a Citroen C-Zero és a képen látható Peugeot iOn nagyon életképes városi autók, a háttérben látható gyorstöltőből 20 perc alatt kiszipkáznak 100 kilométer hatótávot
Fotó megosztása:
A CGI-álom csalóka: azzal a pár szolárpanellel nem jutna messzire a két elektromos autó
A CGI-álom csalóka: azzal a pár szolárpanellel nem jutna messzire a két elektromos autó
Fotó megosztása:
Ez az idill valószínűleg gyorsan általánossá válik a családi házak mellett a fejlett világban: a konnektorról is tölthető, félig elektromos, ún. range extenderes, hatótávnövelő benzinmotoros villanyautók gyors terjedése a legvalószínűbb lépés az olajfüggőség csökkentésének folyamatában
Az előny, hogy közben a villanyautóra csupán minimális karbantartási költséget fizetni, nagyjából kioltható azzal, hogy viszont mellette időnként kölcsönözni kell egy klasszikus autót, ha hosszabb távra mennénk, mint a legfeljebb 150 km körüli gyakorlati hatótáv (ami télen, ha fűtünk és nyáron, ha hűtünk, és bármikor, ha sztrádatempóban közlekedünk, drasztikusan csökken.) És mennyi garanciát ad a Nissan az akkura? Öt évet – de csak 100 ezer kilométerig.
(A kalkulációban valóság-közeli becsléseket alkalmaztam katalógusértékek helyett. Papíron a Leaf használata 550 forintba kerül 100 kilométeren, 199 km a hatótávolsága és 24 kWh az akku kapacitása, az 1,6 literes dízel Golf pedig – pláne, ha Blue Motion -, 3,2 liter gázolajat eszik százon. Haha.)
Na de, ha napelemmel termelem meg a Leafemnek az áramot?
25 kWh/100 km fogyasztással érdemes számolnom valós használat mellett (az első generációs Leaf katalógusértéke 21,25 kWh/100 km). Ha egy évben 30 ezer kilométert szeretnék megtenni elektromos autómmal, 7500 kWh elektromos energiára lesz szükségem. Ezt hazai viszonyok közepette egy 6 kW csúcsteljesítményű rendszerrel jó eséllyel meg lehet termelni.
Egy ilyen, hat kilowattos elméleti csúcsteljesítményű napelemes rendszer telepítési költsége manapság nagyjából hárommillió forint. A rendszer helyigénye ferde tetőre szerelve körülbelül 50 m2, ami, ha egy fedett kocsibeállót vagy garázst burkolnék le vele, négy autóbeállót jelent. Valahogy így, amint egy budapesti mintaparkolóban látható:
A 24 napelempanel körülbelül 5,8 kW elméleti csúcsteljesítményt tud, ami évente a magyar napsugárzási viszonyok mellett körülbelül 7500kWh energiát képes megtermelni. Egy elektromos autóban ez hozzávetőleg 33 ezer kilométerre elég
Vagyis: ha megveszem a kilencmilliós Leafet, még hatmillió forint ára napelemet kell beszereznem, hogy – évi 30, na jó, talán 35 ezer kilométer erejéig – ingyen autózhassak. Amíg az akku bírja.
Nem kevés, nem jó üzlet, de nem is szürreális befektetés. Akinek érzelmileg sokat jelent, hogy füstmentesen autózhat, és persze van is kerete az emissziómentes mobilitásra, egy közepes házi úszómedence árából kompletten száműzheti életéből az olajégetést – nem csoda, hogy a Leafből, minden idők (eddig) legsikeresebb elektromos autójából júliusig már 71 ezer kelt el világszerte.
Hosszabb utakra azért még kell a benzin, ha csak nem akarunk száz kilométerenként megállni jó esetben, elérhető 500 voltos egyenáramú töltők mellett is harminc percre, civilizálatlanabb környéken, sima konnektorral pedig egy Budapest-Debrecen távon 8 órára egy-egy tankolásra.
A CGI-álom csalóka: azzal a pár szolárpanellel nem jutna messzire a két elektromos autó
A napelem viszont autó nélkül sem hülyeség. Bár az elektromos autók akkumulátorának élete ugyancsak véges, a napelemes rendszer, miután 7-8 év alatt visszahozta az árát, kis túlzással az idők végezetéig termeli ingyen – ugyan lassan csökkenő kapacitással – az elektromos energiát.
Persze a fentieket boríthatja a dotáció. Például az USA-ban állami támogatás mellett 1,9 millió forintért beszerezhető olyan napelemes töltő, ami évi 3000 kilowattóra energiát termel. Évi 12-15 ezer km megtételéhez elég. Sőt a tetőre szerelhető rendszer még olcsóbb lehet, ha a kormányzati mellett helyi támogatást is igénybe vesz az ügyfél.
Rácz Tamás