Röviden – Citroën C3 

Mi ez?

Leginkább városba való, csinos kisautó 

Mit tud? Jól érzi magát benne az ember, míg eljut A-ból B-be
Mibe kerül? A legolcsóbb, akciós C3-as 2,2 millióba, a legdrágább 4,24 millióba kerül
Kinek jó?  Rövid távra bárkinek, aki szereti a franciás környezetet

Külső

A C3-as kintről kedvesen bumfordi jószág, a megszokottnál jóval feljebb húzódó szélvédővel, amelynek keretét még alaposan ki is emelik egy masszív krómcsíkkal. Elöl LED-es nappalifény-csíktól, rafinált lámpától, és mókás márkajelzéstől barátságos a legutolsó Citroën C3-as tekintete. Termete pár centivel marad csak a lélektani négyméteres hossztól, így remek, könnyen használható városi kisautóként funkcionál, de kompromisszum mentes, igazi ötajtós darab, 300 literes, de teljesen ötlettelen csomagtartóval.
Csinos városi kisautó, hatalmas üvegfelülettel
Csinos városi kisautó, hatalmas üvegfelülettel

Csinos városi kisautó, hatalmas üvegfelülettel

Belső

Kisautó a C3-as, így a belsőben hiába is kutatnánk a visszhang után. Szerencsére a gigantikus, felfelé átmeneti szűrős buborékszerű üvegtető olyan térélménnyel varázsol el, ami könnyen feledteti a szerény fej- és lábteret hátul. Jó húzás az is, hogy egyetlen könnyed mozdulattal, mindenféle elektromos rásegítés használata nélkül lehet normálméretűre szűkíteni az üvegfelületet. A dolog hátránya, hogy a tologatható műtető jókora részt csen el a fejtérből és a hagyományos belső világításnak is lőttek, helyette két darab, szerény fényerejű lámpa pislákol csak az első ajtók felett a plafonon. Fényerőben is csekély, és az iránya sem szerencsés.
Emellett az A-oszloppal párhuzamosan futó sín felfelé egyre szűkebb, ami kicsit belezavar a térérzetbe, mintha rádőlne az emberre a tető. De a legzavaróbb, hogy az óriási üvegfelület miatt idétlen formájúra készített lehajtható napellenző szinte teljesen hasznavehetetlen darab. 
A világ legnagyobb átmenetes szűrője, a semmiben lebegő visszapillantóval

A világ legnagyobb átmenetes szűrője, a semmiben lebegő visszapillantóval

Adatlap

Citroën C3 1,2 VTi 82 Exclusive

Csinos városi kisautó, hatalmas üvegfelülettel
Motor 1199 cm3, Benzin, S3
Teljesítmény 82 LE
Nyomaték 118 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 14,4 sec
Végsebesség 163 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,3 l / 100 km

Persze a sötét – esetünkben indigókék metálfény – az üvegházzal együtt elképesztő hatékonysággal szívja magába a meleget. Hiába a felfelé egyre sötétebb üveg, a fekete belső annyira képes felforrósodni a napon, hogy a légkondi csak nehezen birkózik meg az utastér élhető hőmérsékletre hűtésével. Mentségére szóljon, hogy a tesztidőszak klímája messze az elviselhető hőmérséklet felett volt. 

Belseje amúgy barátságos, az ülések jó puhák – hosszú távon túl már lágyak, Kisújszállás felé és vissza volt időm kitapasztalni – a kárpitok, műanyagfelületek kellemesek a szemnek, kéznek egyaránt. 
A legtöbb kezelőszerv, gomb, kapcsoló a megszokott, jól elérhető helyen van, de akad kivétel. Például a hülye szögben álló ablakemelő kapcsolósor – kicsavart csuklóval lehet csak gombjaihoz férni – és az ajtózár gombját is pont kitakarja a kormány. Eltartott egy ideig, míg kiszúrtam, hol is rejtőzik.
Jópofa extra a beépített légfrissítő és elegánsabb is, mint egy köteg csoffadt fenyőfa a tükrön

Jópofa extra a beépített légfrissítő és elegánsabb is, mint egy köteg csoffadt fenyőfa a tükrön

Motor

A francia kiskocsi orrában a megszokottnál eggyel kevesebb henger égeti a benzint. Ez első hallásra nem szokott jót jelenteni, de itt erről szó sincs. Semmiféle kellemetlen rázkódás, zaj nem kíséri az amúgy nem túl izmos, 82 lóerős motor működését. Sőt, ami a legmókásabb, hogy a csupán ötfokozatú váltó ellenére is, autópályán feltűnően csendesen szalad. A nem si annyira vészesen kicsi, 1199 köbcentis benzinmotor fogyasztása sem vészes, városban, ésszel autózva nem túl bonyolult feladat a 6 liter alatti átlagfogyasztás elérése sem. Igaz, lelkileg azért mégis megterhelő ez a fajta spórolás. Mindössze a butácska, határozatlan váltó zavar be a vezetésbe. Ezzel nem öröm a munka, pontatlan, nyúlós, olyan fújj. A motor amúgy mókás, mint minden háromhengeres, de a Wartburg fíling egyáltalán nem telepszik rá a hangulatra. Ha nem sietünk, szépen el lehet éldegélni ennyi erővel is. Ha kell húz, ha nem, akkor meg spórol.
Puha ülések, kényelmes futómű. Igazi francia.

Puha ülések, kényelmes futómű. Igazi francia.

Futómű

A C3-as minden tekintetben hozza a franciás előítéleteket. Kényelmesen lágy, de ennek ellenére mégis távol áll a bizonytalantól. Okos kompromisszum, az autóvezetők nagy többsége amúgy sem 90-nel, nyöszörgő kerekekkel szokott kanyarodni, így nem feltétlenül érdemes olyan futóműveket építeni, ami erre bármikor képes. Így a C3-as futóműve sem ilyen, de a hétköznapok városi, átlagos közlekedésében nem lesz vele baj. csak ha valami extrát kérnénk tőle, akkor jön zavarba. A rántott hús krumplival tökéletesen megy neki, de már egy porhanyósra pácolt, ügyesen sütött zöld-borsos bélszínbe rögtön belezavarodik. 

A Citroën C3 néhány konkurense, háromhengeres benzinmotorral
Opel Corsa 1,0 (65 LE)   3 055 000 Ft
Nissan Micra 1,2 (98 LE)     4 189 000 Ft
Ford Fiesta 1,0 GDi Trend (80 LE)   3 775 000 Ft
Toyota Yaris 1,0 Active (69 LE)   3 495 000 Ft
Kicsit nehézkes a menüben kószálás, de megszokható

Kicsit nehézkes a menüben kószálás, de megszokható

Mellette – Ellene
  • Csendes motor
  • Óriási üvegtető
  • Takarékos üzem
  • Gyenge motor
  • Bizonytalan váltó
  • Szűk fejtér

Neked bejön a C3-as? Mennyire? Értékeld 1 és 10 között!
átlag
7.90
szavazat
48
Neked bejön a C3-as? Mennyire? Értékeld 1 és 10 között!