Heikki Kovalainen a McLarentől való elküldése után az egyik 2010-ben érkezett kiscsapathoz, a Lotus Racinghez – ma már Caterham – szerződött, az első három évüket végigküzdötte, 2012 végén viszont távoznia kellett, mert már jelentkezőkkel ellentétben ő nem hajtott fel szponzorokat.
A finn pilóta helyét a fizetős Giedo van der Garde kapta, de Kovalainen is visszakerült a csapathoz, fejlesztő/tesztpilótaként több szabadedzésen is vezetett már. Többször felmerült, hogy akár idén, akár jövőre visszakapja a versenyzői állást, amit természetesen szeretne is, de a pénz kérdésében hajthatatlan: fizetni nem fog azért, hogy alkalmazzák, mondta egy friss interjúban:
„Úgy gondolom, hogy fontos visszatérni a versenyzésbe, egyértelműen ez a célom, de fogalmam sincs, hogy milyen esélyeim vannak. Az az igazság, hogy én nem viszek pénzt, ezt mindenki tudja, szóval ha újra ez lesz az akadály, akkor tehetetlen vagyok.”
„Nagy lehetőséget kaptam a McLarennél (2008-09-ben), és nem hoztam ki belőle a maximumot, de egyelőre még nem vagyok hajlandó lemondani a Forma-1-ről. Dolgozom rajta, hogy újra ott legyek és bizonyíthassak.”
„Nem izgatom magam amiatt, hogy más pilóták pénzt is tudnak vinni és elveszik a helyeket. Én megpróbálok más módot találni, más módon igyekszem meggyőzni az embereket, a teljesítménnyel, a munkámmal, a munkamódszeremmel. Hogy ez működni fog-e vagy sem, azt nem tudom.”
„Tudjuk, hogy miért kellett elhagynom a Forma-1-et, én pedig továbbra sem vagyok hajlandó arra az útra lépni, én nem fogok pénzt felhajtani a csapatoknak. Azonban így is sikerült megmaradnom a paddockban, és úgy gondolom, a csapatot is sikerült segítenem.”
Köztudott, hogy Kovalainen hajthatatlansága miatt 2012 végére megromlott a viszony közte és a Caterham vezetése között, de a finn azt mondja, ez már a múlt, minden rendben.
„Ilyen-olyan okokból talán egy kicsit elhidegültünk a vége felé, de azt hiszem, azóta sikerült helyreállítani a kapcsolatot a csapattal, ez pedig mindenképp pozitív dolog a jövő tekintetében.”