Rendes versenyhétvége, autókkal, vérpezsdítő motorhanggal, jó csajokkal, szponzorokkal, sok szereléssel, izgalommal - de közönség, tömegnyomor, pilóta-sztárolás, drága sör nélkül.
A Formula Student olyan világméretű autóverseny-sorozat, amely legkevésbé az autókról és a versenyzésről szól. A nagy autóipari cégek által támogatott rendezvényeken komoly egyetemek rendkívül felkészült mérnöktanonc-csapatai mutatják be tudásukat, és az egész dolog lényege, hogy a nagyvállalatok megtalálják a jövő menedzsereit saját maguk számára.
Történelem
A Formula Student szervezése a ’80-as években indult, Amerikában. Az autóipar felismerte, hogy a műszaki oktatásban nagyon kevés gyakorlati tapasztalatot szereznek jövőbeni mérnökeik, ezért a gyártók egy konstruktőri versenysorozatot találtak ki a főiskolások, egyetemisták számára. A felsőoktatási szféra és az ipar együttműködését nagyban segítő koncepció nagy sikert aratott és gyorsan elterjedt világszerte. Mára háromszáz csapat dolgozik már projekteken, Ausztráliában, Ázsiában, Európában is tartanak versenyeket.
Autóverseny a jövő mérnökeivel
1/54 Pirosban a BME FRT, zöldben a KeFo Motorsport csapata. A budapestiek villanyautóval, a kecskemétiek benzinessel jöttek
Pirosban a BME FRT, zöldben a KeFo Motorsport csapata. A budapestiek villanyautóval, a kecskemétiek benzinessel jöttek
Fotó megosztása:
2/54 Gépátvétel, mérések a dinamikus tesztek előtt
Gépátvétel, mérések a dinamikus tesztek előtt
Fotó megosztása:
3/54 Zajmérés tiltáson
Zajmérés tiltáson
Fotó megosztása:
5/54 Fékteszttel indul a verseny, ha nem kiegyenlített a fékhatás a négy keréken, a kocsit nem engedik a dinamikus tesztekre
Fékteszttel indul a verseny, ha nem kiegyenlített a fékhatás a négy keréken, a kocsit nem engedik a dinamikus tesztekre
Fotó megosztása:
6/54 A szárnynak sok jelentősége nincs, de egy átgondolt aerodinamikai pakk bizonyítja a csapat felkészültségét e téren is a zsűri előtt
A szárnynak sok jelentősége nincs, de egy átgondolt aerodinamikai pakk bizonyítja a csapat felkészültségét e téren is a zsűri előtt
Fotó megosztása:
7/54 Komoly nyüzsgés futam előtt, mint a nagy Formulákban
Komoly nyüzsgés futam előtt, mint a nagy Formulákban
Fotó megosztása:
9/54 A finn csapat benzines autója. 550-es Aprilia V-blokk, csővázzal, alumínium futóműelemekkel
A finn csapat benzines autója. 550-es Aprilia V-blokk, csővázzal, alumínium futóműelemekkel
Fotó megosztása:
10/54 A grazi csapat autója, hibridhajtással, 4,2 másodperces 0-100-zal
A grazi csapat autója, hibridhajtással, 4,2 másodperces 0-100-zal
Fotó megosztása:
11/54 Magányosan köröz a prágai autó - ebben a Formulában nincs test test elleni küzdelem, csak a stopper ellen futnak a kocsik
Magányosan köröz a prágai autó - ebben a Formulában nincs test test elleni küzdelem, csak a stopper ellen futnak a kocsik
Fotó megosztása:
13/54 Apró különbség a F1-hez képest: a pilóta maga tartja a napernyőt. De a tűzálló szett ugyanolyan
Apró különbség a F1-hez képest: a pilóta maga tartja a napernyőt. De a tűzálló szett ugyanolyan
Fotó megosztása:
14/54 Elképesztően könnyű a szénszálas felni
Elképesztően könnyű a szénszálas felni
Fotó megosztása:
15/54 Egy ilyen keréktárcsát megemelni olyan, mintha egy műanyag tojástartó tálca lenne a kezünkben
Egy ilyen keréktárcsát megemelni olyan, mintha egy műanyag tojástartó tálca lenne a kezünkben
Fotó megosztása:
17/54 A Continental számára különösen fontos a versenysorozat. A német autóipari gigacég számos munkatársát találja meg itt
A Continental számára különösen fontos a versenysorozat. A német autóipari gigacég számos munkatársát találja meg itt
Fotó megosztása:
18/54 Aki azt hinné, hogy a Conti egy gumigyártó: hát nagyon nem CSAK az
Aki azt hinné, hogy a Conti egy gumigyártó: hát nagyon nem CSAK az
Fotó megosztása:
19/54 Villanyautó vezérlőelektronikája, stop-start rendszer kondenzátora, made by Continental
Villanyautó vezérlőelektronikája, stop-start rendszer kondenzátora, made by Continental
Fotó megosztása:
21/54 Magyar Conti-gyárban készült a stop-start rendszerekben használt kondenzátor
Magyar Conti-gyárban készült a stop-start rendszerekben használt kondenzátor
Fotó megosztása:
22/54 Infotainment-egység a Contitól
Infotainment-egység a Contitól
Fotó megosztása:
23/54 A Merci féktárcsát is a Continental készítette
A Merci féktárcsát is a Continental készítette
Fotó megosztása:
25/54 Komplett gyújtó-befecskendező rendszer a Continentaltól
Komplett gyújtó-befecskendező rendszer a Continentaltól
Fotó megosztása:
26/54 A legszebb nevű Continental-termék
A legszebb nevű Continental-termék
Fotó megosztása:
27/54 A kecskemétiek boksza. Most üres, épp vágják szét az autót, a versenyhétvégén, egy kis tervezési malőr miatt
A kecskemétiek boksza. Most üres, épp vágják szét az autót, a versenyhétvégén, egy kis tervezési malőr miatt
Fotó megosztása:
29/54 Nagy a tanakodás a KeFo autója körül: nem fér be a "pörszi"
Nagy a tanakodás a KeFo autója körül: nem fér be a "pörszi"
Fotó megosztása:
30/54 Ez a fémdarab Percy, a vezetőfülke méretének ellenőrzésére használt etalon
Ez a fémdarab Percy, a vezetőfülke méretének ellenőrzésére használt etalon
Fotó megosztása:
31/54 Feljebb kell hegeszteni a fejtámlát is tartó keresztmerevítőt, akkor tán befér a fémbaba
Feljebb kell hegeszteni a fejtámlát is tartó keresztmerevítőt, akkor tán befér a fémbaba
Fotó megosztása:
33/54 Kár lenne, ha nem indulhatna, sok munkájuk fekszik benne a kecskemétieknek
Kár lenne, ha nem indulhatna, sok munkájuk fekszik benne a kecskemétieknek
Fotó megosztása:
34/54 Dolgozik a flex - innentől már kevés a gondos tervezés, a CAD-szimulációk szerepe
Dolgozik a flex - innentől már kevés a gondos tervezés, a CAD-szimulációk szerepe
Önállóan fejlesztett telemetria, kormányról vezérelhető pneumatikus váltóvezérlés a kecskeméti versenyautón
Fotó megosztása:
37/54 A BME csapata higgadtan készül, mindenkinek megvan a maga dolga
A BME csapata higgadtan készül, mindenkinek megvan a maga dolga
Fotó megosztása:
38/54 Elektromos autó, monocoque szerkezettel, csőváz nélkül. 2007 óta dolgozik a csapat, a keretük is jóval több, mint a kecskemétieké
Elektromos autó, monocoque szerkezettel, csőváz nélkül. 2007 óta dolgozik a csapat, a keretük is jóval több, mint a kecskemétieké
Fotó megosztása:
39/54 A BME autója jó jel a zöldeknek: ha a jelen mérnökhallgatói elektromos autót építenek versenyezni, mert ebben látják a jövőt, talán tényleg megszabadulunk a füsttől valamikor
A BME autója jó jel a zöldeknek: ha a jelen mérnökhallgatói elektromos autót építenek versenyezni, mert ebben látják a jövőt, talán tényleg megszabadulunk a füsttől valamikor
Fotó megosztása:
41/54 Életkép fáradt mérnökhallgatóval, slick és esőgumikkal
Életkép fáradt mérnökhallgatóval, slick és esőgumikkal
Fotó megosztása:
42/54 Ezekben a konténerekben zajlanak a vizsgák, amit eufemisztikusan "statikus versenyszám"-oknak hívnak
Ezekben a konténerekben zajlanak a vizsgák, amit eufemisztikusan "statikus versenyszám"-oknak hívnak
Fotó megosztása:
43/54 A dán vikingek villanyautója
A dán vikingek villanyautója
Fotó megosztása:
45/54 Látványos diffúzor a horvát autón
Látványos diffúzor a horvát autón
Fotó megosztása:
46/54 Versenyistállók is gyakran válogatnak a Formula Student versenyzőiből: nem kell őket sokat tanítani bevetés előtt
Versenyistállók is gyakran válogatnak a Formula Student versenyzőiből: nem kell őket sokat tanítani bevetés előtt
Fotó megosztása:
47/54 Nem ezzel neveztek, csak jópofák
Nem ezzel neveztek, csak jópofák
Fotó megosztása:
49/54 Egyetemista humor: visszatérő elem a motortérben a sörösdoboz hűtő-kiegyenlítőtartály
Egyetemista humor: visszatérő elem a motortérben a sörösdoboz hűtő-kiegyenlítőtartály
Fotó megosztása:
50/54 Egyetemista humor: visszatérő elem a motortérben a sörösdoboz hűtő-kiegyenlítőtartály
Egyetemista humor: visszatérő elem a motortérben a sörösdoboz hűtő-kiegyenlítőtartály
Fotó megosztása:
51/54 A graziak kabalaállata kitömött - talán - menyét
A graziak kabalaállata kitömött - talán - menyét
Fotó megosztása:
53/54 Más fura futamok autói: pneumobil, eco-maratonista
Más fura futamok autói: pneumobil, eco-maratonista
Fotó megosztása:
54/54 A szponzorok próbálják magukhoz édesgetni a legtehetségesebb végzősöket: kell a profi mérnök
A szponzorok próbálják magukhoz édesgetni a legtehetségesebb végzősöket: kell a profi mérnök
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Gépátvétel, mérések a dinamikus tesztek előtt
Magyarországon 2010-ben tartották meg az első versenyt, tavaly ötezernél is több látogatója volt a nem épp a nagyközönség számára szervezett eseménynek. Tavaly 32, idén már 17 országból 43 csapat nevezett a versenyre. Magyarországról három csapat adott be nevezést, de a Miskolci Egyetem brigádja visszalépett, így a BME elektromos autója és a Kecskeméti Főiskola benzines kocsija fut az augusztus 24-25-i hétvégén, Gönyűn.
A verseny
A kocsik megtervezése, megépítése csak egy kis szelete a versenynek. A műszaki tervek mellé átfogó üzleti tervet is kell készíteni, képzeletbeli piac számára, meghatározott szabályok szerint. 10 ezer darabos szériára kell gyártási költségeket, árstratégiát, logisztikai terveket, marketingtervet felépíteni. A versenyhétvégéken a pályákon gyorsulásban, kanyarsebességben, megbízhatóságban, fogyasztásban versenyeznek maguk a kész autók.
A benzines kocsikat 40 fokos dőlésű padon is vizsgálják, nem folyik-e belőlük valami, a villanyautókat tavaly még vízpermetes áztatással is tesztelte a zsűri. A kocsikat nem feltétlenül csak egy pilóta vezeti, hanem az, aki a csapatból az adott számban ügyesebb. Egy kocsira négy pilóta nevezhető. A BME csapata szimulátoron, gokartpályán választotta ki azokat, akikre a csapat rá meri bízni egy százfős team éves munkáját. Pilótasztárolás nincs, aki vezet, az is csak egy csapattag a sok közül.
Fékteszttel indul a verseny, ha nem kiegyenlített a fékhatás a négy keréken, a kocsit nem engedik a dinamikus tesztekre
Miközben a pilóták izzadnak bennük a tűzálló overallban, a csapatok más tagjai szintén izzadva védik meg a pénzügyi tervet nagy könyvvizsgáló cégek delegált vizsgabiztosai előtt, a műszaki terveket autóipari gigászok vezető mérnökei előtt.
A kocsik
A mezőny gerincét a 600 köbcentis motorkerékpár-blokkokból szerkesztett motorral induló autók adják, de van teljesen saját tervezésű motorral érkező kocsi is. Hátsókerék-hajtással és 4×4-gyel is lehet nevezni, a szárnyak alkalmazását sem tiltja a kiírás. Bár a nagy spoilereknek a viszonylag kis sebességű versenyszámokban nem sok szerepe van, a csapatok mégis szívesen kísérleteznek a szárnyakkal is, hiszen ki tudja, a védésen, a versenyen talán épp egy nagy F1-csapat aerodinamikai részlegénél kaphat majd jövőbeni állásajánlatot az a hallgató, akinek ez az élete álma.
Versenyistállók is gyakran válogatnak a Formula Student versenyzőiből: nem kell őket sokat tanítani bevetés előtt
Tavaly óta már nem csak belső égésű motorral, hanem elektromos autókkal is nevezhetnek a csapatok. A konstrukciók ebben az osztályban is nagyot szórnak, láttunk négymotoros, kerekenként hajtott modellt és egymotoros, sperrdifis, hátsókerekes autót is.
A BME csapata
A Budapesti Műszaki Egyetem például két villanymotorral hajtott, lítium-vas-foszfát akkukkal felszerelt autót hozott idén a versenyre. A hazai mezőny legrégebbi képviselője a BME Formula Racing Team, 2007 óta indulnak futamokon. 18 mérnökhallgatóval kezdte a csapat, mára több mint 100 egyetemista érintett a projektben.
A BME nagyon profin állt a versenyhez, egyfajta németesen hideg megfontoltság, céltudatosság jellemezte munkájukat a boxban is, a mikrofonok előtt is. Minden csapattag fegyelmezetten végezte a dolgát, az összehangoltság lenyűgöző. Az Audi, Mercedes, Opel és persze a háttéripari cégek, például vendéglátónk, a Magyarországon hat gyárral üzemelő Continental HR-esei boldogan ölelhetik majd keblükre a csapattagokat, ha végeztek a suliban.
A BME csapata higgadtan készül, mindenkinek megvan a maga dolga
A BME autójának hagyományosan van neve is. A kocsi idén a Mihaela nevet kapta, egy cseh vendéglátóipari egység kedves csaposlánya után.
A KeFo csapata
Látványosan más stílusban készült a tesztekre a Kecskeméti Főiskola csapata, a KeFo Motorsport. A négyhengeres Yamaha blokk köré épített autó jóval kevésbé hat szériaérett terméknek, mint a BME elvágólagosan összeillesztett kocsija, de sokkal több benne a klasszikus gépészeti szépség, az igazi garázstuning varázsa.
Nagy a tanakodás a KeFo autója körül: nem fér be a „pörszi”
Élmény volt látni (nekünk – a csapattagoknak biztos nem), ahogy a zöldbe öltözött mérnökhallgatók profi mozdulatokkal, de megejtően emberi kétségbeeséssel, magyarosan bazmegelve flexelték és hegesztették újra a fejtámla vázát, amikor a gépátvételnél kiderült, hogy Percy, a méretellenőrző sablonfigura nem fér el a vezetőülésben. „Tavaly nem is próbálták bele egy kocsiba se, mert azt mondták, nem akarnak túl szigorúak lenni. Különben is, úgy el van dugva a szabályzatban ez a rész, hogy meg se lehet találni. Pedig a kocsi nagyon gyors különben”, mondták kérdéseinkre a csapattagok.
Ez az alapból hárító, mégis hurráoptimista mentalitás annyira magyar, annyira egyetemistás, főiskolás, hogy a lelkem belemelegedett. A BME láthatóan felnőttesebben és profibban dolgozik, de a KeFo fiatalosabb brigádjában több a tűz, az élet. Mindkét csapatnak szívből drukkolunk! Információk és eredmények a versenyről ezen a honlapon.