A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt idei újraválasztása sokáig formalitásnak tűnt, azonban a múlt héten kiderült, hogy házon belüli kihívója akadt: az eddig az az FIA Foundationt irányító David Ward ringbe száll a posztért.
A Warddal szoros kapcsolatot ápoló korábbi elnök, Max Mosley azonnal be is szállt a kampányba, a német Welt am Sonntagnak nyilatkozva Todtot kritizálta.
Mosley még 2009-ben akart kiadási plafont bevezetni a Forma-1-ben, de ez a csapatok ellenállásán elbukott, az alakulatok végül egy saját költségcsökkentési programot fogadtak, el, ez viszont a bizalmatlanság, az ellenőrizhetetlenség miatt mára elhalt.
A Forma-1-ben mára már a középcsapatokat is a csőd réme fenyegeti, sokan küszködnek. Mosley úgy véli, ezért Todt a hibás, aki az elmúlt években nagyjából távol tartotta magát a sportágtól, és nem próbálta meg lejjebb szorítani a kiadásokat.
„Senki nem volt hajlandó csatlakozni a tervemhez, helyette a csapatok előálltak a saját költségcsökkentési programjukkal, de az sosem működött hatékonyan. Gyakorlatilag csak egy egyszerű, semmire sem kötelező szándéknyilatkozat volt, maszlag. Nem hatékony, részben azért sem, mert az utódom, Jean Todt nem rajong a költségkorlátozásokért. Mostanra viszont nagy bajba is került emiatt a Forma-1” – ítélte el Todtot az angol.
Bár a csapatok évek óta nagyobb és nagyobb részesedést szeretnének az F1 bevételeiből (jelenleg 62 százalékot osztanak szét köztük az év végén), érdekes módon Mosley szerint a jogtulajdonos CVC csoport és az ügyeket intéző Bernie Ecclestone nem hibáztatható a sportág pénzügyi válságáért.
„Nem hiszem, hogy Ecclestone pénzügyi gyakorlata jelentené a problémát. Ha a nagy csapatok több pénzt kapnának, akkor egyszerűen még többet is költenének” – visszahangozta Ecclestone érvét jó barátja.
„Ellenben az viszont nem változtatná meg alapvetően a Forma-1-et, ha kevesebb pénzt költene mindenki. A gond a csapatok pénzügyi hozzáállásával van. Ecclestone valójában nagyon is gazdaságosan gondolkodik, és hosszú évek óta nagyon sikeresen igazgatja a sportág gazdasági oldalát.”
„Ő hozza a pályákat, a szervezőket, a tévétársaságokat, azaz gazdaságilag ő tartja életben a Forma-1-et. Egyértelműen nem az ő hibája, hogy a csapatok túlnyújtózkodnak a lehetőségeiken. Épp ellenkezőleg, nélküle nagyon is rossz lenne a helyzet.”
A fentiek miatt Mosley úgy véli, hogy Ecclestone-tól nem lehet sajnálni a pénzt, amit az F1-gyel keres: „Miért is ne érdemelné meg? Ha valaki keményen dolgozik és sikeres, miért ne legyen haszna?”