Gyerekkoromban Debrecenben, a csónakázó-tó partján lévő talponálló mellett, illetve focimeccsek idején a Loki-pálya környékén gyakran láttam egy kézzel forgatható karral lánccal hajtható mozgássérült-járművet, egy triciklit. Behemót nagy jószág volt, direkthajtásos és páratlan a maga nemében.

Minden kerekes szerkezet iránt kényszeres vonzalmat érző autóbuzi-agyamban máig ott forog a mozi, ahogy lejtőkön gurul a triciklivel a bácsi, ez elengedett kurbli pedig hipnotikus ritmusban forog. Valami gyermekien perverz módon még irigyeltem is, hogy ilyen járgánya lehet.

Kerékpáros? Gyalogos? Segédmotor-kerékpáros?

Kerékpáros? Gyalogos? Segédmotor-kerékpáros?

Kerékpáros? Gyalogos? Segédmotor-kerékpáros?

Bizony, harminc évvel ezelőtt még nem volt tipikus, hogy mozgássérültek, idősek, esetenként kórosan elhízottak önállóan, mások által tolt kerekesszék nélkül vehessenek részt a közlekedésben. Ma már más a helyzet. Se szeri, se száma az utcákon, sőt, utakon a mozgáskorlátozottak számára fejlesztett kis járműveknek. Vagyis – miknek is pontosan? Mik ezek az elektromos kiskocsik? Mit tehetnek velük a közlekedők? Mit kell velük tennie az autósoknak, gyalogosoknak a törvény szerint? Utánanéztünk.

Elsőként természetesen a rendőrségtől kértünk tájékoztatást, ők az alábbi levelet írták nekünk:

Megkeresésével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy a kérdéses témában statisztikai adatgyűjtést nem végzünk. Általános tapasztalatként elmondható, hogy a mozgássérültek közlekedésére szolgáló elektromos meghajtású eszközök közúton való igénybevétele során a közlekedésben résztvevő többi gépjárműhöz viszonyított sebességkülönbség és a mellettük való elhaladáskor tartott oldaltávolság jelent fokozott baleseti kockázatot.

Az ilyen eszközzel közlekedők számára kiemelten fontos, hogy ott vegyenek részt a közúti közlekedésben, ahol ezt részükre a közúti közlekedési szabályok és a kialakított forgalmi rend nem tiltja. Ennek során különösen nagy figyelmet kell fordítaniuk a láthatóságuk biztosítására. Az elsőbbségadási kötelezettségük teljesítése során is fokozott óvatossággal kell eljárniuk. Az elsőbbségi pozícióban lévő közlekedő járművek sebességét a saját eszközük menettulajdonságait figyelembe véve kell tudniuk felmérni.

Vajon menetirány szerint vagy menetiránnyal szemben közlekedhet az úttesten? Egyáltalán: közlekedhet az úttesten?

Vajon menetirány szerint vagy menetiránnyal szemben közlekedhet az úttesten? Egyáltalán: közlekedhet az úttesten?

A KRESZ több helyen is hivatkozik a forgalomban részt vevő mozgássérültekre, fogalmi meghatározást is ad ezekre az elektromos szerkentyűkre:

A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék – ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska – nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek.

A bringán kellhet a láthatósági mellény, lámpa, két fék, prizma... Mi kell az elektromos kerekesszékre?

A bringán kellhet a láthatósági mellény, lámpa, két fék, prizma… Mi kell az elektromos kerekesszékre?

Általánosságban tehát az alábbi szabályok vonatkoznak rájuk a 21.§ szerint (a pontokba, bekezdésekbe szedett szöveget folyó szöveggé alakítva):

A gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie. Ha az úton sem járda, sem leállósáv, sem útpadka, sem kerékpárút nincs – vagy az a gyalogosközlekedésre, illetőleg a kerekes székkel való közlekedésre alkalmatlan -, a gyalogosok az úttesten közlekedhetnek. Ha a gyalogosok az úttesten közlekednek, az úttest szélén, egysorban (sic!), a kerekes székkel közlekedő mozgáskorlátozott gyalogosok mindig a menetirány szerint a jobb oldalon haladhatnak.

Hát ennyi, ennél több szabályt nem találtam. Nincs tehát szabály arra, hogy a járdán hagyott, a gyalogosokat akadályozó villamosszék letett poggyásznak vagy leparkolt járműnek minősül, nincs szabály arra, hogy nyílt országúton éjszaka kell-e számítanunk egy méter széles, kivilágítatlan motoros triciklire a sávunk közepén, és nincs szabály arra, hogy ez a fekete Bentley-ktől is szokatlanul kreatív parkolás a kereszteződés torkolatában, menetiránnyal szemben minek minősül:

Erre mondják, hogy mint eb a Szaharát, ugye?

Erre mondják, hogy mint eb a Szaharát, ugye?

No és, kedves olvasó, mi a te véleményed a motoros mozgássérült-kiskocsikról?
Egyre szaporodnak a mozgássérült-kiskocsik a járdákon, utcákon, lakott területen kívüli utakon. Mit szól a jelenséghez?
Nem zavar, fel se tűnt eddig
4% (21)
Hadd guruljanak, ahogy tudnak, nekik is kell tudni közlekedni
35% (174)
Szigorúbb szabályozás kellene a mozgássérült-járművekre
50% (254)
Veszélyesek, tilcsákbe!
11% (55)