A nagy érdeklődésre való tekintettel szeptemberben szombatonként újra közlekedik a tavasszal már kísérleti jelleggel elindított nosztalgiajárat a Széll Kálmán tér és a Szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum között. Az eredetileg GA 96-00 rendszámmal rendelkező jármű sokáig a múzeumban állt egy szóló kivitelű Ikarus 556-os társaságában. A BKV azonban a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál levizsgáztatta, amely ennek köszönhetően utasszállításra alkalmas minősítést szerzett. Forgalomba állítása előtt több hazai buszos fesztivál, valamint autómentes nap vendégszereplője volt, azonban utasokat nem szállíthatott közúton.

Ikarus 180-as suhan a Nagykörúton

Ikarus 180-as suhan a Nagykörúton

Ikarus 180-as suhan a Nagykörúton

Az Ikarus 180-as csuklós autóbusz prototípusát az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatták be, igaz, az itt kiállított kocsi – megfelelő hajtáslánc hiányában – még nem volt üzemképes. A sorozatgyártás megkezdése után az Ikarus 180-asból és szóló párjából, az Ikarus 556-os típusokból évente ezres nagyságrendben gyártott a legendás magyar autóbuszgyártó. Nem véletlen, hogy a vállalat ötvenezredik autóbusza is egy Ikarus 180-as volt.

A 40 ülőhelyes busz érdekessége, hogy hátul egy eredeti állapotában megőrzött, ülőkalauznak beépített ülés található. A BKV elődje, a FAÜ 1964 és 1967 között 127 darabot vásárolt a típusból a budapesti utasforgalom ugrásszerű növekedése miatt. 1969-ben, egy évvel a BKV megalakulása után megszüntették a kalauz helyét a járműveken a férőhely kihasználtság ugyanis 49,3 százalékkal növekedett 1968-hoz képest. Két évvel később a BKV 248 darab Ikarus 180-ast állítok forgalomba, melyek a korábbi beszerzésűekhez hasonlóak 180 lóerős motorokkal és ASTRA 5+1 sebességes váltókkal készültek.

A "kistestvér" Ikarus 556-os, jelenleg is a Szentendrei Közlekedési Múzeumban látható

A „kistestvér” Ikarus 556-os, jelenleg is a Szentendrei Közlekedési Múzeumban látható

A modell különböző változatait exportálták a szovjet, kelet-német, román, bolgár, sőt egyiptomi, iraki, tunéziai, lengyel és mongol városokba is. Magyarországon a csuklós 180-as jellegzetesen budapesti kocsi lett, vidéki városokba alig kerültek ezekből a járművekből. Gyártását 1974-ben fejezték be, helyüket a jelenleg is közlekedő Ikarus 280-asok vették át.

A jármű tavasszal már szállított utasokat a szentendrei múzeum és a Széll Kálmán tér között. Szeptemberi részletes menetrendjéről, valamint a viteldíjakról ezen a linken tájékozódhat.