Röviden – Opel Cascada | |
---|---|
Mi ez? |
Elegáns, nyitható tetős Opel, Astra alapokon |
Mit tud? | 17 másodperc alatt átváltozni |
Mibe kerül? | Alapáron 7 millió, de erősebb motorral, jól felszerelve 11 milliónál is drágább |
Kinek jó? | Tehetős márkarajongóknak és a márkanévre keveset adó kabrió-kedvelőknek |
Turbós benzinmotorral már járt nálunk a Cascada – most megkaptuk dízellel, de kézi váltó helyett a nagxy nyitott kocsik eredendő eleganciájához inkább illő automatával. Az árcédulát látva először leesett az állunk, de a kocsi minőségét és a konkurencia árait is tekintetbe véve már-már kedvezőnek is nevezhető az az összeg, amiért a miénk lehet ez a csodaszép és ha nem is tökéletes, de nagyon jó, tágas, valóban négyszemélyes kabrió.
Forma
A spanyol Cascada szó jelentése Vízesés, és valóban van egyfajta természetes tüneményeket idéző szépsége. Elképesztően harmonikus, egységes a forma, akár nyitott, akár zárt tetővel. Szemből szinte teljesen Astra az autó, oldalról és hátulról viszont semmire sem hasonlító, önálló alkotás.
Ha a vászontetőt hátrahajtjuk, az ablakokat lehúzzuk, csak a szélvédő és kerete marad az övvonal felett. Se bukócső, se kis oldalablak nem töri meg a képet. Nem hiszem, hogy túlzás volna kijelenteni: a Cascada a valaha volt összes kabriók egyik legszebbike. A menetjelző fény fordított Nike-logójától a hátsó lámpákba is besüllyesztett elegáns krómcsíkig minden részlet tökéletes.
Ha muszáj lenne belekötnöm valamibe a formát illetően, talán az illesztési hézagokon találnék némi fogást. Az övvonalon végigfutó krómcsík sem vágott tökéletesen egy nyomban a tesztautón, a csomagtér-fedél élénél viszont tán centis is megvan a rés.Tető
A vászontető motoros szerkezete a kulcs gombjával vagy a váltókar mögötti krómfogantyúval nyitható-zárható. 17 másodpercig tart a művelet, végig nyomva kell tartani a gombot közben, vagy – biztonsági okból – leáll a mutatvány. Ha netán félig nyitva (vagy félig zárva) felejtenénk a tetőt, a Cascada intelligens módon amennyire csak tudja, magára húzza a ponyvát és a csomagtérfedelet, hogy ne nagyon ázzon el a bélése. Ügyes.
Menet közben 50 km/h-ig működtethető a tető, ami jó eséllyel rekord a mai motoros mozgatású tetőszerkezetek között. Lehúzott ponyvával hátul ülve már-már rémisztő is a nagy szabadság, de nyugi: ha borul a Cascada, masszív bukótámaszok robbannak elő a hátsó fejtámlák mögül a fejek védelmére.
A csomagtartóban egy műanyag harmonikaszerkezettel választhatjuk le a 380 liternyi raktérből azt a száz litert, ami a tetőnek kell – ha a biztonsági retesz nincs a helyén, a tető nem zárható, nehogy összepréseljük a pakkot. Zárt tetővel óriási a csomagtér, de nyitottan is el lehet süllyeszteni benne egy nagyobb bevásárlást.
Tető nélkül, felhúzott ablakokkal már városi tempónál is erősen borzolja a hátul ülők tarkóján a szőrszálakat a menetszél, de az elöl ülők még országúti sebességnél sem feltétlenül igénylik a szélfogó hálót.
Utastér
A hatalmas ajtókon előre-hátra egyaránt könnyű a beszállás, bár századszor billentve az üléstámlát már kezd idegesítő lenne a motoros előre-hátracsúsztatás lassúsága. Az első üléseken egy műanyagkar előzékenyen az utasok keze ügyébe tolja a biztonsági övet pár másodpercre, de ha elmulasztjuk a stratégiai pillanatot, netán először indítunk és csak utána kötözködnénk, a mechanika sértődötten hátrahúzódik, és kotorászhatunk a messzi távol felé az övcsat után. Ja, és gyermekeim nagyon megsértődtek, amikor észrevették, hogy nem kaptak ablakemelő gombokat: a hátsó oldalablakok is csak a vezető ajtajának könyöklőjéről kezelhetők.
Adatlap
Opel Cascada 2.0 CDTI aut. Cosmo
Motor | 1956 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 165 LE |
Nyomaték | 350 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,3 sec |
Végsebesség | 218 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,2 l / 100 km |
Körülbelül ez minden, amit a Cascada ergonómiájának szemére lehet hányni. A hely eleve óriási, a kocsi hosszabb, mint egy Audi A5, a 2,7 méter feletti tengelytáv némely középkategóriás autók adatát is meghaladja. A combtámaszos, motoros, tesztautónkban még szellőztetéssel is ellátott (természetesen többszörösen feláras) első fotelek, de még a hátsó ülések is kényelmesek, a legtöbb kezelőszerv németesen logikus helyre került, a műszeregység klasszikus, egyszerűen leolvasható, a kocsi magyarul közli az üzeneteket, a központi kijelző fényereje is megfelelő. Érintőképernyős menüvel ugyan sokak számára egyszerűbb lenne az élet, de a forgatós-nyomkodós rendszer is megszokható.
Az anyagminőség a szőnyegektől a bőrökön át a gombok, kapcsolók textúrájáig nem sokban, tán semmiben nem marad el a prémiummárkák hasonló méretű, de 25-30%-kal drágább modelljeitől. Ahogy a J Astra első bemutatóján, most is úgy éreztem: tulajdonképpen miért is kéne egy ilyen nívós Opel helyett bárkinek Audi?
Aztán, ahogy beröffentjük a motort és D-be húzzuk a váltót, megkapjuk a választ.
Motor
165 és 190 lóerővel is kapható a kétliteres turbódízel, de a hatfokozatú, hagyományos automata váltó csak a gyengébb változathoz társítható. 350 Nm-es nyomatékával persze ez a gyengébb motor sem gyenge – viszont járáskultúrája közel nem olyan kifinomult, mint az Audik, Mercik, BMW-k négyhengeres dízelei szoktak lenni. Manapság már ritkán tekintjük stílustörésnek, ha egy kabriót dízelmotor mozgat, de egy reggeli indításnál a Cascada csodás formájához nemigen méltó az a zaj, ami előtör a lemezek alól.
A menetteljesítmények nem kiemelkedők, de elfogadhatók a forma mellé: valamivel tíz másodperc feletti gyorsulás százig, valamivel 210 feletti végsebesség. Viszont a fogyasztást még országúton is nehéz feladat lenyomni hét liter alá, aminek három oka van.
A légellenállás ugye eredendően nem valami nagyszerű egy kabriónál, ezzel nincs mit kezdeni. Ellenben az Opel 17 és fél mázsás tömege nagyon sok, 100-150 kilóval nehezebb a hasonló méretű kabriókénál, még a 2006-os, fémtetős Volvo C70 is csak 17 kilóval nehezebb nála. És persze ott a váltó: érezhetően régi technika, képességei messze elmaradnak a duplakuplungos szerkezetekétől, vagy a BMW csodás nyolcfokozatú automatájától.
Futómű
A negyedmillió forintos felárért kérhető FlexRide rendszer, mint más Opelekben, képes változtatni a lengéscsillapítók keménységét. Motorindítás után, alapállapotban automatikusan reagál a rendszer az út minőségére, Tour állásban puhábbak, Sport állásban keményebbek a gátlók. Sport módban a műszerfal fényei is pirosra váltanak az addigi fehérből, és ez a változás talány látványosabb, mint a futómű enyhe felkeményedése.
A kormányzás viszont remek, közvetlen, érzékeny, pontos az irányítás. Élvezetes dolog szűk kanyarokban cikázni a Cascadával; az új, márkás gyári gumikkal, ahogy a háromajtós Astránál, ennél a kocsinál is csak esőben, netán hóban tűnik fel, hogy mennyire orrnehéz is valójában az autó.
Ár
Bár a 165 lovas automata Cascada 8,4 milliós ára egy Opelhez képest soknak tűnhet, valójában kifejezetten jónak mondható a konkurenciához képest. A kommersz márkák többsége nem is ad hasonló (erős dízel, automatával) kocsit nyitható tetővel, a prémiummárkák meg masszívan drágábbak:
A Cascada és a hasonló modellek árai (Alapfelszereltség, hasonló teljesítményű kétliteres dízelmotor, ha van, automata váltó) |
|
---|---|
Opel Cascada 2.0 CDTI S-S Cosmo (165 LE) | 8 390 000 Ft |
Audi A5 Cabrio 2.0 TDI Multitronic (177 LE) | 12 904 850 Ft |
BMW 320d Cabrio (184 LE) | 13 835 600 Ft |
Volkswagen EOS 2.0 CR TDI DSG (140 LE) | 9 342 500 Ft |
Peugeot 308 CC 2.0 HDI (163 LE, kézi váltó) | 8 130 000 Ft |
Szóval nem csak szép és kifejezetten jó kabrió a Cascada, még csak nem is drága. Olyan gazdagon felextrázva, ahogy a tesztautót kaptuk, persze beleharap a 11 millióba, de nincs ez másképp a konkurenciánál sem – ha egyáltalán léteznek némely másik márkánál azok az extrák, amiket a Cascadához megrendelhetünk, sávelhagyás-jelzéstől tolatókameráig. Igaz, hogy dízelmotorja, váltója pár évvel a BMW és VW-technika mögött kullog műszakilag, node kérem, kétharmadáron, ilyen csodás testtel nem megéri? Legfeljebb a BMW-re mondanám jó szívvel, hogy inkább kéne, de csak a hátsókerék-hajtás miatt.
Egy sima háromajtós (azaz GTC) Astra ugyanezzel a motorral, váltóval, szintén szép kupéformával és tágas utastérrel mindössze 6,9 millióba kerül, vagyis a nyitható tető felára márkán belül másfélmillió forint. Húsz százalék felár egy ugyanolyan jól használható, de sokkal látványosabb Astráért. Megéri?
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|