A skót kormányzat nyilvánosságra hozta azon elképzelését, amely szerint fokozatosan az emissziómentes, illetve csekély emissziójú gépjárműveknek szeretnék átadni az ország útjait. Ennek érdekében egy sor támogatási programot indítanának útnak, amellyel a vásárlókat a helyi károsanyag-kibocsátás nélküli gépkocsik felé terelnének.
Egyrészt lecserélnék a központi hatóságok flottáját, illetve minden fő közhivatalon töltőpontot építenének ki. Erre 14 millió fontot (5 milliárd Ft) szánnának.
A lakosságot 5000 fontos (1,8 millió Ft) bónusszal, valamint háztartási töltőállomások ingyenes kiépítésével ösztönöznék a vásárlásra; az elektromos haszonjárművek vásárlói még nagyobb támogatást (8000 font / 2,8 millió Ft) kapnának. Amíg ez beindul, oktatást szerveznek, illetve kedvezményes tarifákat tesznek elérhetővé az ország legfontosabb kompjáratain.
A kormány szerint 2030-ra felére csökkenhetne a lakott településeken belül a belsőégésű motorral hajtott járművek aránya, 2040-re pedig szinte kizárólag emissziómentes új autókat adnának el az országban.
Ehhez hasonlóan merész terveket senki nem vázolt még fel Európában. A Magyarországnál valamivel kisebb (78 ezer km2) ország, amelynek területének csaknem 2 százalékát víz borítja, és több mint 790 darab szigetet is tartalmaz, egészen különleges, kedvező helyzetben van a közlekedés elektromos átalakítása terén.
Itt található ugyanis Európa megújuló erőforrásainak egynegyede, valamint a brit kőolaj- és gázkincs 95 százaléka – utóbbi nyilván cserealapként szolgálhatna tiszta energia vásárlására.
Skócia ötmilliós lakossága egyébként közlekedési szokásaival is támogatja a villamos mobilitást: minden harmadik autós kevesebb mint három kilométeres útra indul, amikor beül autójába, minden negyedik pedig legfeljebb másfél kilométert autózik egy huzamban.