Röviden – Renault Scénic XMod 1,6 dCi

Mi ez?

Egyterűből szabadidő-autó. Azért nincs akkora változás

Mit tud? Felcsicsázott Scénic a régi értékekkel
Mibe kerül? Akciósan most 7 millió
Kinek jó?  Sokaknak, ha kell a tér

Kőkemény meló létező egyterűből úgymond szabadidő-autót faragni: körberagasztják alul műanyaglapokkal, majd elégedetten összecsapják a két tenyerük, elkészült.

Hosszú évek óta a kontinens egyik legnépszerűbb családi autója a Renault Scénic, amely némileg átalakítva bekerült a cég szabadidő-autós kínálatába. A körbeműanyagozást jelentő külső változtatások mellett raktak bele egy, a franciák által „tapadássegítő” rendszernek nevezett valamit, és máris elkészült a trendibb kategóriához illő magasabb árcédula. Összkerékhajtás persze nincs, a Renault becsületére legyen mondva, hogy ennek megfelelően elismeri, több a púder, mint az érdemi változtatás.

„Figyelem: habár a Scénic XMod jobban képes tartani az utat és a tapadása is növelt, ez nem egy 4×4 hajtású terepjáró, a hajtás továbbra is az első két keréken van!” – olvasható a cég honlapján.

7,5 millió helyett most 7-ért megvehető csúcsfleszereltséggel, amibe a bőr-velúr ülésektől a TomTom navin az ablakrolókig sok minden benne van
4,4 méter hosszú, 1,85 széles és 1,67 magas. A tengelytávja 2,7 méter

4,4 méter hosszú, 1,85 széles és 1,67 magas. A tengelytávja 2,7 méter


Valamivel azért nehezebb lett a kocsi, meg drágább is, ami első ránézésre azért baj, mert eddig éppen az árával és a kedvező fogyasztásával hódított leginkább.

Elbaltázta a Renault?

Adatlap

Renault Scénic XMod 1,6 dCi

7,5 millió helyett most 7-ért megvehető csúcsfleszereltséggel, amibe a bőr-velúr ülésektől a TomTom navin az ablakrolókig sok minden benne van
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 130 LE
Nyomaték 320 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,3 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,4 l / 100 km

Külsőleg általában jót tesznek a plusz díszítőelemek, az ötödik évében már kissé fáradtnak ható Scénicet is kétség kívül feldobják. Az 1996 óta lassan már 5 millió példányban értékesített egyterű erőssége tulajdonképpen sosem a formája volt, egyedül az RX4 tűnt eddig a dögösnek a három generáció különféle kivitelei közül, ami sajnos utód nélkül tűnt el a süllyesztőben. Hála a szabaidődautó-crossover mániának, kijelenthetjük, itt az utód! Legalábbis külsőleg…

Az álkrómos és álműanyagos betétekkel díszített fekete műanyagok karaktert adnak a rövidebb Scénicnek a hasznos tetősínnel együtt, a fekete tükrök pedig remekül passzolnak a fehér fényezéshez. Fekete-fehérben igazán vagány a kocsi, de vigyázzon, aki ilyet venne! Élőben is nézze meg a prosiból kiválasztott színt, mert nagyon melléfoghat, amire kézzel fogható példa a benzines változatból kapott foszöld tesztautó.

Aki eddig szerette belül az íves formájú, puha, gumiszerű anyaggal burkolt műszerfalat, a több csomópontba rendezett kapcsolókat, azt nem éri meglepetés az XModban. Ezen a téren minden a régi. Elöl buszos üléspozíció, hátul három független, egymástól külön mozgatható és dönthető ülés várja az utasokat, a kicsiket Isofix-csatlakozókkal.

Minden a régi. Extra a TFT-kijelző és a Bose hifi

Minden a régi. Extra a TFT-kijelző és a Bose hifi


Mindig is etalonnak számított a tárolórekeszek számában és méretében a Scénic, az Xmodban természetesen minden maradt a régiben. A mély kesztyűtartó, a 1,5 literes palackot elbíró ajtózsebek, a padlónyílások és társaik a gyár szerint 71 liternyi térrel várják a hasznos holmikat és a haszontalan gyerekkacatokat. Hátul 555 literes a kalaptartóig 52 centi magas csomagtartó, ami nagyjából 1,3 köbméterig bővíthető. Alapból is méretes, pedig ez ugye a kurta Scénic, nem a Grand.

Belül tehát minden olyan, ahogyan régóta szeretjük. Kényelmes, tág, egész jól használható.

Új motor. Régi értékek?

Indulás után is a régi érzéseket hozza elő a kocsi. Minden olyan pihe-puha: érzéketlenek a pedálok, az amúgy jó fogású kormány sem ad túl sok visszajelzést, a váltókar is vajban jár, a kocsi rugózása pedig átfolyik mindenen. Ez utóbbi tulajdonságát valójában élvezem, mivel a pocsék úthálózattal bíró fővárosban használom főként a kocsit, a tesztautóra szerelt 215/60 R16-os, ballonos gumik csak rásegítenek erre. Így az XMod nagyvonalúan veszi az úthibákat, a hátsó gyerekülésben szundikáló kisdednek csak a nyálát kell letörölni, nincs az a kátyú, ami felébresztené.

A nagyra értékelt 1,5-ös dízel után az immár 1,6-os, 130 lóerős (320 Nm)motorról örömmel írom, hogy még annál is jobb. Csendesen és vibrációmentesen jár, alul azért a régebbihez hasonlóan van turbólyuk, ezt nem sikerült eltüntetni, de 1600 körül már megindul, és egész jól vezethető vele az XMod, lendületes tempóra is képes.

40 km/órás sebesség alatt használható a tapapdássegítő elektronika

40 km/órás sebesség alatt használható a tapapdássegítő elektronika


Na de mi az az Extended Grip (kiterjesztett tapadás), amitől – ha még nem is 4×4-es terepjáró, de – hatékonyabban halad a problémás útfelületeken?

Balra, a váltókar előtt van egy 6 centis tekerentyű, olyasmi méretű, mint a Jaguarok és Range Roverek fokozatválasztója, csak ez nem recés oldalú krómozott fém, hanem könnyű kis műanyag három, aktív módban pirosan világító állással. A motor indítása után inaktív, vagyis „közúti” üzemmódban van, amit a „standard road move on” felirat jelez a műszerfalon, amin 40 km/órás sebesség alatt tudunk változtatni.

Sárban, homokban vagy avaron mondja ideálisnak a gyártó a „laza útfelület” üzemmódot, míg „expert” állásnál nem veszi el a nyomatékot az ESP, csak az elforgó kerekeket fékezi, mintha differenciálzár lenne. Sajnos nem tudtam hóban, vagy sárban kipróbálni az XModot, de mély sárba, egyenetlen talajú erdei avarba amúgy sem ajánlatos menni vele, a piszok hosszú első túlnyúlás miatt már egy széttaposott földutas parkolóhelyen felakadt a kocsi orra. Zuglóban, nem a vadonban.

Mégis több ezzel a rendszerrel a Scénic, ami tulajdonképpen az ESP terepprogramja, nem más.

Örömmel tapasztaltam, hogy a fogyasztás a régi. 1100 km-t mentem a kocsival, és a mindig kritikusnak számító, araszolgatásokkal teli belvárososi közlekedés sem tudott 6,5 liternél magasabb fogyasztást produkálni, amiben nyilván benne van az okosan és gyorsan reagáló start/stop rendszer. Autópályán négy személlyel és rengeteg csomaggal (azaz maximális terheléssel) 130-as tempomatos haladásnál 5,4 litert evett 2400-as fordulat mellett, míg vidéki 70-es 90-es szaladgálás közben 4,7-4,8 literen állt szinte végig a kompjúter.

Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű a ballonos gumikkal és a kényelmes rugózással  könnyedén nyeli az úthibákat

Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű a ballonos gumikkal és a kényelmes rugózással könnyedén nyeli az úthibákat


A tankolás utáni számolgatás sem mutatta, hogy érdemben csalt volna a kijelző: 5,2 literes átlag jött ki az 1100 kilométerre, ami – mondom, többször fullra volt pakolva az üresen 1500 kilós kocsi – kitűnő. Vagyis nem csak a használhatósága, hanem a kényelmes rugózása, és a kellően lendületes tempója mellett a fogyasztása is rendben van a kocsinak.

Milyen benzines motorral?

2 liter – ennyivel fogyasztott átlagban többet az XMod az 1,2 TCe benzines motorral, amely a dízellel megegyezően szintén 130 lóerős. A legerősebb benzines blokk fogyasztását a városi közlekedés dobta meg, ugyanazokon az utakon közlekedve vele 9 litert is megevett ott, ahol az 1,6 dCi 6,5 litert. A városon kívül szinte ugyanannyival beérte, és a viselkedésük, teljesítmény-leadásuk is hasonlóbb volt a vártnál, a benzines például 2000-es fordulatnál adja le maximális nyomatékát (205 Nm), míg a dízel 1750-nél. 

Maradt a király ár? Vagy…

Ja, és megismétlem, a már-már elkopott, többéves Scénic-forma is új életre kelt a díszítésekkel, így igazán remek kocsi lett az XMod. Aprókat változott az egyterűhöz képest, de az mind a javára vált, ráadásul mindez nem is kerül sokba.

A legrosszabb  motorral (1,6-os benzines szívó 110 lóerővel) és a puritánabb felszereltséggel (Expression) 5,53 millió forintos listaárról indul az XMod, de most mindegyik változatból alapból lejön 400 ezer forint, a maradékból pedig Renault-finanszírozás esetén további 200 ezret levágnak, így jön ki a 4,93 milliós induló ár.

3-4 bicaj simán befér

3-4 bicaj simán befér


Tesztautónk pont a másik véglet, ez a legdrágább ma megvehető XMod. Az 1,6 dCi listaára 7,5 millió, amihez hozzájön még 126 ezer forintért a gyöngyházfehér metálfényezés, ugyanakkor adnak rá 600 ezer forint kedvezményt. Így 7 millió a vége.

Az alapból is kedvező listaáron kínált, majd rendszerint még tovább akciózott Renault-k jellemzően olcsóbbak a hazai piacon riválisaiknál. Az új kocsit vásárlók között a Scénic kiváló ár/érték aránya régóta ténykérdés, most már az XMod-ra is igaz ez, de a hosszú évekre előre tekintő vevők arról már nem voltak jó szívvel meggyőződve az elmúlt esztendőkben, hogy a francia kocsik a legmegbízhatóbbak.

Felismerve a problémát, remek vevőcsalogató húzás volt az 5 évre/100 ezer km-re kiterjesztett garancia, ami felárért 150-200 ezer km-re bővíthető az egyébként sem rövid, 30 ezer km/2 év szervizperiódusú Scénicnél.

Rég volt, hogy egy tesztautó a mellé rakott mércének ilyen mértékben megfelelt. A végső értékelésnél ritkán használok erős jelzőt, mert általában valami akadályozza a foltmentes ajánlást. Hogy csak egyet mondjak: ha egy jármű tényleg kiváló, akkor az az átlagmagyarnak rendszerint drága. Az 1,6-os dízel XMod egész jó áron is szuper.

Mellette – Ellene
  • Kiváló fogyasztás
  • Méretes, jól variálható belső tér
  • Kényelmes futómű
  • Újraéledt forma
  • Ár
  • Bőséges garancia
  • Új autó, de már most apró elektronikai hiba
  • Valódi terepre egyáltalán nem való



Tetszik a terepruhába bújtatott Renault Scénic? Itt értékelheted 1-től 10-ig.
átlag
7.36
szavazat
33
Tetszik a terepruhába bújtatott Renault Scénic? Itt értékelheted 1-től 10-ig.