Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Tisztelt András!
C4 Picassot szeretnék venni, lehetőleg 2 évest vagy fiatalabbat.Kérdéseim:
1. Mi a véleménye szekvenciális váltóról a manuálissal szemben?
2. A 100 000 körüli futásteljesítmény ennél a diesel motornál milyen kockázattal jár?
3. mi lehet az oka, hogy ebben az életkorban lényegesen több Grand modellt kínálnak mint az alap típust.
4. A külföldről behozott, itthoni kereskedőnél vásároltnak milyen kockázata lehet?
5. Érdemes e ilyen autót külföldön pl Németországban megvenni? Válaszait nagy érdeklődéssel várom.
Kedves Imre!
1. A PSA-féle automatizált kézi váltó elég zavaró, mert bólogat vele az autó, de hozzá lehet szokni, ha gázelvétellel segít a rendszernek a kapcsolásban. A váltó maga egy kézi váltó, ez tehát nem tér el a manuálistól, a kapcsolóvillát és a kuplungot mozgató szerkezet az én szememben nem okoz akkora többletkockázatot, mint amennyivel kényelmesebb automata autóval járni. De megfontolandó a 2,0 HDi-t veni az igazi automata váltóval, mert az jóval kényelmesebb.
2. 100 ezer km nem távolság az 1,6 HDi-nek, amelynek a többi modern dízelhez képest kevés baja lehet. Az 1,6-os turbója attól mehet tönkre, ha nem megfelelő olajat rak bele egy kókler vagy a tulaj túlhúzza a csereperiódust. A nem norma szerinti olajból több zacc ég ki és a lerakódó anyag eltömítheti a turbóhoz felmenő csőben lévő szűrőt. Ha ez a rézszita eltömődik, csökken az átfolyás a feltöltőhöz, amely elégtelen kenés miatt elromlik. Épp ezért turbócsere után feltétlenül méressük meg az átfolyó olaj mennyiségét! A márkaszervizeknek van adata a szükséges olajnyomási értékről, különben a cserélt vagy felújított turbó is a kukában végzi, tízezer kilométeren belül. De turbós kérdésekben érdemes pl. a Ferryker munkatársaihoz fordulni. Nem írta, hogy melyik motorra gondolt, de a 2,0 HDi szelepvezérlése láncos és szíjas, ami bonyolultabb, mint a sima szíjas 1,6 HDi-é. Ezt 160 ezernél kell cserélni, ne vegyen pont 157 ezernél eladósorba kerülő autót. Viszont a2,0 HDi is stabil, jó motor.
3. Talán több van belőle. A plusz két ülés és a nagyobb csomagtartó miatt én is a nagyobbat venném, a Zafirából pl. csak kvázi nagy létezik.
4-5. Aki eladásra hoz autót, az a profitot nézi rajta és nem az igazából legszebb-legjobb, hanem az olcsóból kiglancolt kocsikon lehet nagyobbat fogni. Jobb volna, ha saját maga választana ki egy autót és annak behozatalára bízna meg egy céget.
Üdvözlettel, Szörényi András
Vezetéstechnika
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő!
Körforgalomban való közlekedésnél anno azt tanították, hogy miután bemegyek a körforgalomba, középre húzódva haladok addig, amíg ki nem akarok hajtani. Amennyiben nincs jelölve, hogy két forgalmi sávú a körforgalom – de elvileg elegendő széles lenne ehhez – alkalmazható ez, vagy ajánlatos a körforgalom szélén körbe haladni, hogy jobbról ne érjen meglepetés.
Válaszát köszönöm.
Szakértőnk válasza
Tisztelt Kérdező!
A forgalomszervezők javaslatára , és a bevált külföldi példák alapján hazánkban is egyre több körforgalom épül. A legkisebb, és a legnagyobb épített körforgalom is szerintem Győr városában épült. A legkisebb akkora, hogy az autó fordulőkörének felel meg, a legnagyobb pedig olyan többsávos, lámpával ellátott körforgalom, ahol a hozzám eljutott lakossági vélemények szerint csak a tervező tud eligazodni.
Kérdésére, válaszolva, a legegyszerűbb megoldást javaslom. Amikor már behajtott a körforgalomba, ott elsőbbsége van. Legkésőbb a harmadik kijáraton nyilván ki fog onnan hajtani. Maradjon a belépő sávjában,tehát akár a szélsőben, és azt a max 70 métert tegye meg nyugodtan mindenféle sávváltás és trükk nélkül. A tempójával ne tartson fel másokat, és amikor eléri a kihajtás helyét, irányjelzést használva lépjen ki onnan. Ez így a legegyszerűbb.
Figyelje meg, hogy a többiek is ugyanezt teszik. Pontosan azért, amiért Önben is felmerült a kérdés. Sokakban nem tisztázott a helyzet, nem azért mert a szabályokban leírtakat nem ismerik, hanem mert a helyszínen a gyakorlatban értelmezni, a rendelkezésre álló idő alatt, és fennálló körülmények között nem egyszerű. Főleg ha minden szabálynak mindig betű szerint szeretnénk megfelelni.
Üdvözlettel Székely Gyula
Jogi esetek
Olvasónk kérdezi
T. Dr. Székely ügyvéd úr!
2012-ben koccanásos balesetben volt részem. A taxis nem ismerte el a felelősségét, ezért rendőrt hivtam, aki a jelentésében nem a valóságot írta le ezért engem hoztak ki felelösnek. Fellebbezésemre a szabálysértési előadó elismerte hogy nem valós a rendőri jelentés, de ennek ellenére nem változtata meg az itéletet. Ezek után bírosági per lett az ügyből, a taxis hozott egy tanút aki ellenmondásba van a taxis vallómásval is. Kérhetem e a bíróságtól a helyszini bízonyitási eljárást, vagy szakértöt aki bizonyitja hogy nem történhetett úgy ahogyan elmondja a taxi és a tanú. Taxis elött haladtam, indexel jobbra beparkoltam (megálltam) majd néhány másodperc múlva érkezett hátúlról belém a taxis.
Köszönettel: Otilius
Szakértőnk válasza
Tisztelt Otilius!
Nincs akadálya annak, hogy indítványozza szakértő kirendelését és helyszíni bizonyítást! – akár az egyiket, vagy lehet mindkettőt egyszerre is. Amennyiben tudja bizonyítani, hogy a „a szabálysértési előadó elismerte hogy nem valós a rendőri jelentés” érdemes ebbe az irányba is elindulnia. Javaslom, hogy ügyében vegyen igénybe közlekedési jogban jártas ügyvédet!
Üdvözlettel:
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!