Márciusban adtunk hírt arról a Scania és a Siemens által közösen kifejlesztett kamionról, melyek tesztelését éppen a napokban kezdik meg a szakemberek. A kamion érdekessége, hogy a fülke mögött áramszedő egység található, melynek segítségével a jármű a villamoshoz hasonlóan a felsővezetékből nyeri az energiát. A svéd és a német vállalat közötti együttműködés eredményeként Svédország lehet az első országok egyike, ahol elektromos árammal hajtott nehéz-tehergépkocsik közlekednek.

Svédországból Németországba

Az áramszedős kamion tesztelését a Siemens két kilométer hosszú tesztpályáján hajtják végre. A teherautót a svédországi Södertälje-ban szerelték össze, de az áramszedő csak Németországban kerül a kamionra. A jármű a tesztet követően visszatér Svédországba, hogy a Scania Kutatási-Fejlesztési Központjában megkapja az elektromos hajtásláncot. Csak ezek után válhat teljessé az a rendszer, melynek működését a Siemens tesztpályáján fogják megvizsgálni és kiértékelni.

Az első tesztek célja, hogy megvizsgálják megfelelő-e az áramszedő és a felsővezeték közötti kapcsolódás. Ellentétben a trolibuszokkal, a tehergépkocsi mozgás közben is képes csatlakozni a felsővezetékhez. Az áramszedő hossza megegyezik a jármű szélességével, 2.6 méteres, így biztosítva a folyamatos kapcsolódást a vezetékhez, még kanyarban is. A rendszer tesztelése 2014 tavaszán kezdődik.

Zárt pályás szállítmányozás

A felsővezetékekkel rendelkező rendszerek leginkább a rendszeresen használt, fix utat követő szállítási útvonalak esetében használhatóak, mint például fémmegmunkáló üzemek és kikötők, vagy bányák és feldolgozó egységek között. A projekt részeként teljes egészében elektromosan működő útszakaszokat lehet létrehozni Svédországban. Az új technológia segítségével jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el, továbbá megnyílik az út a fosszilis-üzemanyagok használata nélküli közúti közlekedés felé.

Hibrid jövő?

A tesztelésre szánt kamion tulajdonképpen hibrid hajtású, hiszen a svédek egyik legújabb fejlesztésű belső égésű motorjával, valamint egy kisebb elektromos erőforrással látták el. Az áramszedő lehetővé teszi, hogy a felsővezetékkel ellátott szállítási útvonalakon a járművek kizárólag az elektromos energia felhasználásával közlekedjenek.