Immár egész Kelet-Közép-Európa területén is használható a Scania Active Prediction, azaz a domborzathoz előrelátóan alkalmazkodó sebességtartó automatika. Ez annak köszönhető, hogy mostanra elérhetővé vált a régiós országok útvonalainak domborzati adatokat is tartalmazó elektronikus térképe. A svéd gyártó szerint a fejlesztés lehetővé teszi, hogy az Opticruise automata sebességváltóval akár 5 százalékkal csökkenjen a tehergépkocsik átlagos üzemanyag-fogyasztása.

Előre látja a domborzatot

A megoldás működésének lényege, hogy menet közben a GPS-pozíció, illetve a műholdas navigációs rendszer elektronikus térképének domborzati adatai alapján folyamatosan elemzi a jármű előtti három kilométeres útszakasz topográfiai jellegét. Majd ennek megfelelően vezérli a hajtásláncot, a profi gépkocsivezetők stratégiáját követve. Így a rendszer az emelkedők előtt kicsit megnöveli a jármű sebességét, ezáltal a motor fordulatszámát, hogy minél később kelljen kisebb fokozatba kapcsolni.

Az emelkedőn törekszik kitartani a lehető legnagyobb sebességi fokozatot, ameddig csak lehet, ezután már a dombtető elérése előtt elveszi a gázt, és hagyja enyhén lelassulni a járművet, a lejtőn viszont engedi a lejtmeneti túlfutási sebességszabályozóval beállított értékig gyorsulni a gépkocsit, csak ekkor hozza működésbe a retardert. A lejtő végén pedig a fékezést megszüntetve hagyja gurulni a járművet.

Az idén tavasszal bemutatott Streamline modellek egyik újdonságaként a sofőr a jobb oldali bajuszkapcsolóról bármikor kiválaszthatja az Opticruise automatizált sebességváltó három üzemmódja közül a megfelelőt. Ezek a vezérlési módok pedig azt is meghatározzák, hogy egyáltalán működjön-e a Scania Active Prediction-funkció, és ha igen, mekkora tartományban térhessen el a jármű sebessége a beállított értéktől.

Térképre került Közép-Európa

Habár a Scania már két évvel ezelőtt bevezette az Active Prediction rendszert, kezdetben csak Nyugat-Európa útvonalairól álltak rendelkezésre domborzati adatok a navigációs rendszerek által használt elektronikus térképek számára. Ezért a kelet-közép-európai országokban nem működött ez az intelligens sebességszabályozó automatika, vagyis a régió útjain csak a hagyományos, illetve az Ecocruise sebességtartó funkcióval közlekedhettek még a Scania Active Prediction rendszerrel felszerelt tehergépkocsik is. Mostantól viszont már a kelet-közép-európai útvonalak domborzati adatait is tartalmazzák az elektronikus térképek.