Hátulgombolósként minden srác arra vágyik, hogy egy szép napon ő legyen az, aki hatalmas dömperrel fog ide-oda szállítani dolgokat, persze akkor a platón még csak építőkockák, matchboxok és homokozóból származó állati ürülék volt, vagy éppen a szomszéd kislányt vittük benne el egy körre. Aztán hirtelen felnövünk, szép lassan elfelejtjük a sárága dömpert, a homokozót, a kutyapiszkot, és a sarki közért pénztárgépe mögött ülő szomszéd csaj is csak halvány emlék már.
A legtöbb ember sajnos lemond az álmairól, vagy azért, mert pénzért megveszi kilóra egy jól menő, sokat ígérő cég, vagy pedig idő előtt feladja, és beáll droidnak egy gyártósorra. 
Dömperek, amikről gyerekként csak álmodtál 1
Dömperek, amikről gyerekként csak álmodtál 17
Azonban akadnak a világon páran, akik ma is gyerekként indulhatnak minden reggel a munkába, és soha nem kellett otthagyniuk a homokozót, csupán átkerültek egy jóval nagyobb dimenzióba. Ők azok, akik a világ legnagyobb, bányákban dolgozó teherszállítóit vezetik , és le merem fogadni, hogy minden egyes percét élvezik. Nézzük meg, milyen monstrumokkal mozognak.  
Kapásból kezdjük a világ legnagyobbjával, a Belaz 75710-es bányagéppel, amely 10 méter széles, 20 méter hosszú és 8,17 méter magas. Csupán egy hónapja mutatkozott be a belorusz márka új modellje, amely azonnal elnyerte a világ legnagyobb dömperének járó megtisztelő címet. Egyszerre nem kevesebb mint 450 tonnát képes a hátára venni, ami tulajdonképpen egy kétszintes vidéki lakóház teljes anyagszükségletének súlya, járdákkal, kocsibeállóval együtt. 
Dömperek, amikről gyerekként csak álmodtál 18
A két embernél is magasabb abroncsok 63 colos felnikre vannak feszítve, és ahhoz, hogy ne csak elbírja, de meg is tudja mozdítani az iszonyat súlyt, kapott két darab V16-os dízelmotort, 130 literes lökettérfogattal. Így a teljesítménye 4665 lóerő, de ami még ennél is durvább, az a 18 626 Nm-es nyomaték, ami már 1500-as fordulaton megérkezik. A robotváltó segítségével 60 kilométer/órára képes maximum felgyorsítani a 75710-es, amit akár 450 tonnával megrakva, emelkedőn is képes tartani. Ilyen megterhelés mellett azonban szinte ömlik a motorba az üzemanyag, 1 óra alatt 540 liter gázolajat alakít gáz halmazállapotúvá. 
Dömperek, amikről gyerekként csak álmodtál 19
Ahhoz, hogy teletankoljuk a kicsikét, 5600 liter üzemanyagra lenne szükségünk, ami a mostani 430 forintos literenkénti árral számolva 2,4 millió forintunkba kerülne. A bányagép áráról nem találtam információt. 
Azok pedig, akik eddig uralták a legnagyobb munkagépek képzeletbeli trónját, a következők:
Liebherr T 282B
Dömperek, amikről gyerekként csak álmodtál 20
Dömperek, amikről gyerekként csak álmodtál 21
Ezt a dömpert németországi cég gyártja, mely ezen kívül még darukat, háztartási készülékeket, mikroelektronikákat, autóalkatrészeket, repülőgép-alkatrészeket is készít. A T 282B-t 2004-ben tervezték, és még 2011-ben is a világ legnagyobb billenős teherautója volt. Üres tömege 203 tonna, maximális rakománya 365 tonna, maximális tömege 592 tonna. 
A teherautó 14,5 méter hosszú, tengelytávolsága 6,6 méter, és 7,4 méter magas. A csúcsmodellt egy 10,5 tonnás, 90 literes, 3650 lóerős dízelmotor hajtja. A teherautó körülbelül 3,5 millió dollárba kerül (775 millió forint), a CD-lejátszó és légkondicionáló-rendszer szabadon választható extra.
Caterpillar 797B
Dömperek, amikről gyerekként csak álmodtál 22
Dömperek, amikről gyerekként csak álmodtál 23
Ezt a típust 2000-ben állították üzembe, és 360 tonna hasznos terhet tud szállítani. A Cat 797B motorja 3400 lóerős, V24-es dízel. A jármű magassága 7 méter, felemelt platóval eléri a 15 métert. Hossza 14,5 méter. Nyolc fedélzeti számítógép figyeli az olajnyomást, az erőátviteli szerkezetek működését, a motor teljesítményét és a gumik hőmérsékletét. A 797B ára 3,4 millió dollár (753 millió forint). 
A közel 4 méter átmérőjű abroncsok darabonként 30 000 dollárba (6,6 millió forintba) kerülnek. Teljes terheléssel lapos talajon maximálisan 64 km/óra sebességgel tud közlekedni. Mindegyik kerék mögött 106 centiméteres féktárcsák vannak, az elsők mögött egyenként 10, a hátsók mögött pedig 15 darab. Elektronika figyeli az egész fékrendszer hőmérsékletét és szükség esetén hűtött olajat nyom (percenként 5270 litert) a féktárcsákhoz. 
Te melyikkel szállítanál egy kis friss homokot a játszótérre?