Röviden – Audi RS Q3 | |
---|---|
Mi ez? |
Szteroidon nevelt Q3. Egyben az első SUV az RS nevű Audi-elitcsapatban. |
Mit tud? | Turbós és öthengeres: szédületesen megy, remek a hangja. |
Mi van helyette? | Nincs közvetlen konkurense. A legerősebb X1 245 lóerős, a GLK 350 nem elég sportos mellé, a Macan még itt sincs, de eleve nagyobb. |
Mikor jön? | Már rendelhető hazánkban, listaára 14 999 540 forint |
Talán mégis pofátlanság volt azzal herótozni az autó projektfőnökét vacsora közben, hogy miért nem erősebb az RS Q3? Megkeserítettem szájában a homárt, mert csak az érdekelt, miért 310 lóerős az autó, ha nehezebb a hasonló technikára épülő RS3 Sportbacknél vagy a TT RS-nél. „Ezek a motorváltozatok valóban kicsit erősebbek” – mondja a mérnök, aki fél évet töltött a győri Audinál és ezért valamelyest tud magyarul. De ők nem autós kártyára gyúrnak, hanem harmonikus autókat kívánnak összehozni – hangsúlyozza. Kíváncsian várjuk a másnapi menetpróbát.
Újra öthengeres, mint a TT-ben
Megvirrad, a köd eloszlik a svájci Alpokban, ahol a Land of quattro túra egyik állomásán vezetjük nemsokára a legújabb és legolcsóbb RS-modellt. Az Audi felemelkedését meghatározta az öthengeres motor, amilyen az újdonságban is van. Persze nem ugyanaz a blokk, mint 20-30 éve, hanem az amerikai VW Jetta motorjából felfejlesztett erőgép, amelyet hengerűrtartalom-kategóriájában zsinórban negyedszerre választott az Év motorjának a szakértő zsűri.
44 hágó, 4440 kilométer
Nemrég a fenomenális Sport quattro kapcsán már írtunk az Audi alpesi rendezvényéről. A 44 hágón átvezető autós túra tisztelgés a mérhetetlen erőfeszítés előtt, amivel a hágóutak épültek.
Mert két-háromezer méteres magasságban ilyen minőségű utakat építeni és ezeket a magas hegyi időjárás ellenében hibátlan állapotban megőrizni kicsit más, mint löszfalba alagutat mutyizni az M6-on. Az út egy szakaszát tehettük meg mi Monte-Carlótól a svájci Interlakenig három magyar kollégával. Részletek a Land of quattro túráról a Youtube-on.
Kívül az eltérő hűtőrács és lökhárító, a 2,5 centis ültetés, a 19-es felni és mögötte a hullámos peremű féktárcsa is azt kiabálja, hogy ez nem a 143 lóerős dízel. Hasonló féktárcsákat az RS4-en kívül csak motorbicikliken láttunk. A projektfőnök a súlycsökkentést emelte ki előnyként, mert a teljes tányérnál oldalanként 1-1 kilóval könnyebb a hullámos peremű tárcsa. A lyuggatás elsődleges szerepe nem a hűtés, hanem a fékpor elvezetése.
Magas ülés, kis csomagtartó
A Q3 nekem mindig inkább az A1, mint az A3 testvérének tűnt, függetlenül a PQ35 padlólemeztől, amit a Golf V-VI mellett az előző A3-mal oszt meg. A belső tér mérete elfogadható, de a 356 literes csomagtartó kisebb a kategóriában megszokottnál. Az üléshelyzet csalódás, túl magasan trónolunk az autóban Komolyan mondom, hogy magas övvonalához mérten mélyre engedhető ülésével egy Chevrolet Trax vezetési pozíciója sportosabbnak hat.
Öt henger röffen be, a klasszikus, 1-2-4-5-3 gyújtási sorrenddel. A motor egy valódi gyöngyszem. Hangja a kipufogóéval megtámogatva vérforraló. Főleg, ha Dynamic állásban adunk padlógázt, mert kinyit egy szelep és a gáztömeg elkerüli az egyik hangtompító dobot. Ilyenkor az egész völgyet betölti a klasszikus öthengeres hang.Rajtprogrammal 5,2 s százig
A rajtprogramot használva nemcsak akrobaták képesek reprodukálni az 5,2 másodperces gyorsulást nulláról 100-ra, amely toronymagasan a legjobb, amit hasonló méretű aszfaltterepjáró fel tud mutatni.
De a szupernóva-robbanás akkor következik be, amikor hegynek felfelé eresztjük szabadjára a motort. 10-12 százalékos emelkedőt meg sem érez, félelmetes energiát szabadít fel, szégyentelen benzinmennyiség elégetésével.
A kijelzőn látott átlagfogyasztás csak azért ment le 21,7-ről 15,2 literre, mert ahol kaptató van, ott előbb utóbb lejtő is jön. Ám kicsit is civilizált használattal elég lehet 11-12 liter százon. A szabványos érték mindössze 8,8 l/100 kilométer, de aki ezt képes megismételni, annak kár volt RS-t vennie.
Hét fokozat, dupla kuplung, pusztító fék
A váltó hétfokozatú és duplakuplungos. Sportosan vezetve jobb kézzel kapcsolni a kormányon lévő flepnivel, de ha épp nem első vérig autózunk, az automata jól megoldja a helyzeteket.
Így szól a hóban csörtető RS Q3
Az összkerékhajtás a keresztmotoros felépítés miatt Haldex-rendszerű. A hátsó hajtást olajban fürdő lamellák összepréselésével aktiválja a számítógép. A hátsó kerekek olyan gyorsan lépnek be a hajtásba, hogy kilövéskor nem érzékelni késlekedést.
A fék egyenesen pusztító. Az elöl 365 mm átmérőjű tárcsákra nyolcdugattyús, fix féknyergek préselik a betéteket, a lassulás a hágók alján, a sokadik tárcsaizzító lassítás után is aszfaltba álló volt.
14 999 540 Ft
Vezethetőségében az RS Q3 annyira sportos, amivel nem zavarja mindazok köreit, akik 14 999 540 forintjukért a dinamizmus mellett jó adag kényelmet és teljes mindennapi használhatóságot várnak.
Nem egy hardcore sportmodell, de tapadása és kanyarsebessége az átlagautóból átülő átlagembernek fenomenálisnak tűnhet. Mi viszont az RS7 Sportbackből, az RS6 Avantból illetve az RS5 Cabrióból ültünk át. A 8200-at forgó, érzékien üvöltő szívómotor után nehéz bármivel küszöb feletti ingert kiváltani. A kormánykerékkel jobb volna közvetlenebb kapcsolatot tartani a kerekekkel, de a kicsit szintetikus kormányérzeten kívül a futómű a polgári rugózásért és a csekély oldaldőlésért is dicsérhető. Az RS Audikban teljesen kikapcsolható az ESP, de olyan tempót nem mertünk vállalni az ismeretlen hegyi utakon, hogy a szabályozással dolgunk lett volna.
Nincs még Porsche Macan
Mivel az eleve nagyobb Porsche Macan még nem kapható, és a Range Rover Evoque lehúzza a rolót 240, a BMW X1 245 lóerőnél, az RS Q3 jelenleg közvetlen vetélytárs nélkül fölözheti le azt a réteget, amely kicsi, de kigyúrt városi terepjáróra vágyik.
A Mercedes-Benz GLK-ból hiába van 306 lóerős benzines, a szívómotoros és a Q3-hoz mérten dülöngélő autóval nem lehet az RS-t megközelíteni. Ezt egy bővérű talján sofőr is belátta, amikor tolta neki, amit a V6 szólt, és kanyarokban majd leesett az útról, mégis egyre nagyobb lett a tükörben az Audi. A kaptatón nyomatékból megtermelt lendületet kanyarban sem kellett elfékezni, ezért némi küzdelem után utat engedett a gyorsabb technikának – pedig az utat is ő ismerte jobban.
RS-ként nem is drága
15 millió forint sok pénz, de ezzel az árral a kompakt SUV messze a legolcsóbb RS Audi. A TT RS Coupé ára 19, az RS4 Avanté 25,1 millió Ft. Bár a kis SUV kategória tipikusan nőknek szól, kevés hölgy kér majd gavallérjától RS-t, ahhoz hangja és túlereje miatt túl maszkulin autó.
Kérdés, hogy a Q3 megérdemli-e az RS nevet? Ez nimbuszban még messze van a BMW M betűjétől, de a Porschénél gyártott és megbokrosított RS2 óta ezt az emblémát csak kiemelkedő autókra tették fel. A kompakt szabadidő-autók között a Q3 sportváltozata valóban kiemelkedő, de aki ment RS4-gyel vagy RS5-tel, megkérdőjelezheti a kisöcsi helyét a klánban.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Műszaki adatok – Audi RS Q3 | |||
---|---|---|---|
Motoradatok | |||
Lökettérfogat | 2480 | ||
Hengerek/szelepek | S5/20 | ||
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 228 (310)/5200-6700 | ||
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 420/1500-5200 | ||
Menetteljesítmények | |||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 5,2 | ||
Súly/lóerő arány | 1655 kg/310 LE=5,33 kg/LE | ||
|
|||
Fogyasztás | |||
Város (l/100 km) | 12,2 | ||
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,9 | ||
Vegyes (l/100 km) | 8,8 | ||
CO2 kibocsátás (g/km) | 206 |