Úgy döntöttek a Tyre Reviews szerkesztői, nem fognak biztonsági játékot kezdeni: kiválasztották a lehető legrosszabb téli alkalmasságú járművet, és azt szerelték fel téli abroncsokkal, hogy lássák, mire megy vele.
A párbaj alanya egy SMG váltós BMW E46 M3 (2001-2006) volt, 255/35 R19 méretű hátsó papucsokkal – történetesen az idei osztrák és német autóklubok közös tesztjén (másik méretben) bronzérmet elért Michelin Pilot Alpin 4 UHP gumikkal, de ez majdhogynem részletkérdés.
A teszthez a kipörgésgátlót kikapcsolták, és a váltót az első fokozatba tették, ami elvileg megnehezíti a 343 lóerős, 365 Nm nyomatékú autó dolgát, bár nem árt tudni, hogy az SMG váltó kiiktatott rendszer mellett sem engedi elpörögni a kerekeket, legalábbis automata üzemmódban.
A filmben, amelyet még az év elején készítettek, de a szezon nyitányával inkább most vált relevánssá, négy nyári abroncs ellen bizonyít a téli.
Sorban az első egy kézi váltós BMW 118d, vadonatúj, de korántsem nagy nevű 245/35 R18 Nankang NS20 nyári abroncsokkal. A második kihívó egy Ford KA, alsó kategóriás 165/35 R13 nyári gumikkal. Aztán visszatér a 118d, hogy a hátsó tengelyre helyezett plusz súllyal egyenlítse ki az esélyeket. Végezetül egy minőségi, 205/55 R16 Dunlop SP Sport abroncsokkal szerelt, kézi váltós VW Passat fut neki messziről, hogy hamarabb elérje a havas emelkedő tetejét, mint az M3.
A bemutató inkább szórakoztató, mint tudományos, de szemléltetésre alkalmas: amint leesik a hó, a nyári gumival nem lehet érdemi vonóerőt átvinni az útra, ami magával vonja (nem szándékos a szóvicc) az irányíthatóság elvesztését is.
Az azonnal felmerülő ellenvetésekre – Na jó, de egy összkerekes simán elkalapálja, még nyári gumikkal is! – reagálva a szerkesztők egy másik filmet is készítettek, amelyben egy Subaru Forester áll ki az M3 ellen. A film jól demonstrálja mindazt, ami miatt a szakértők óva intenek az elbizakodottságtól: négy hajtott kerékkel ugyan elindul és mozgásban is tartható a Subaru, de az irányíthatósága hagy kívánni valót hagy maga után: normál forgalomban ennyi oldalirányú csúszkálás után alighanem már a betétlapot írnánk.