Kapott már fenyegetést autótolvajoktól?

Gyakran találkozom velük, de ilyenre még nem volt példa, ellenkezőleg. Múltkor az egyikük azt mondta, tetszik neki az oldalunk, gyakran nézegeti rajta a bejelentéseket. A másik tolvaj meg közölte, hogy tiszteli és becsüli a munkánkat, de azzal legyünk tisztában, hogy őket nem tudjuk elkapni. Erre mondtam neki mosolyogva, hogy jelen esetben ez az elmélet megbukott, hiszen – csúnyán fogalmazva – ő most éppen el van kapva – mondta  a Vezess.hu-nak Vezda László, autóvadász.

Állítólag olyan bejelentéseket is kapnak, amikhez még csak tolvaj sem kell.

Számomra érthetetlen, de kétség kívül létező jelenség, hogy bejelentik az autólopást az emberek, miközben csak elfelejtik, hogy pontosan hová is parkoltak. Megérkeznek arra a helyre, ahol emlékeik szerint letették a kocsit, majd a fejüket fogják, ajaj, nincs ott, és már telefonálnak. Még ők vannak megsértődve, amikor visszakérdezek, hogy egészen biztosan ott hagyta a kocsiját? Nagyon jellemző ez bevásárlóközpontok hatalmas parkolóiban, mélygarázsoknál. Sok olyan bejelentést is kapunk, amikor aszfaltozásnál, vagy egy-egy rendezvény miatt az útépítők vagy a szervezők rakatták arrébb 1-2 utcával a kocsit, miközben a tulaj lopásra gondol.

Nehezíti az autóvadászatot a törvény

Mai formájában 2010 óta létezik a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE), amelynek Vezda László az elnöke. Azóta évente 500-800 lopott autót jelentenek be hozzájuk, ezek adatait, rendszámát nyilvánossá teszik oldalukon, a Facebookon, valamint egy ingyenes mobilapplikációjuk is fut. Az egyesületet lelkes autóvadászok alkotják, akik zömében saját zsebből használnak rendszámfelismerő kamerarendszereket, és keresik más kocsiját.

Honnan lopják a kocsikat? Milyen módszerek terjednek újabban? Hogyan védekezzünk olcsón, de jól?
Milyen autókat lopnak most? 27

„Mivel egy ideje a törvényi szabályozás megnehezítette a civilek által végzett bűnmegelőzési tevékenységek körét, ezért az autóvadászok többsége vagy polgárőr, vagy olyan hivatalos személy, akinél ez a típusú közhasznú munkavégzés nem ütközik jogi akadályokba” –  mondja Vezda, akinek egyesülete több száz ellopott autót talált meg az elmúlt években. Tanácsa szerint, ha ellopták a kocsinkat, ne a járőrre várjunk, hanem azonnal jelentsük a rendőrségnek az esetet, és őket is érdemes felhívni a 70/30-600-99-as számon.

Beszéljünk a lopásokról. Börtönben ülő tolvajok tavaly számos technikáról meséltek nekem, de találkoztak-e önök mostanában valami új módszerrel?

Több is van. Az autófeltörőknél az egyik, hogy a parkolóba érkező járművek zárszerkezetét blokkolják a rádiófrekvenciás riasztón keresztül. Amikor a tulajdonos rányom a kocsi kulcsán lévő gombra, akkor a rádiófrekvenciás riasztó ugyan megvillantja a számítógéppel az indexeket, mintha bezáródott volna az autó, ámde mégsem záródott be, mert a kocsitól 20 méterre lévő tolvajok blokkolják a jelet. Ezt a műveletet egy 10-15 ezer forintért kapható, a walkie-talkie-hoz hasonló programozható frekvenciás rádiókészülékkel végzik. Leparkolnak a tolvajok a bevásárlóközpont parkolójában, oda jönnek százszámra a kocsik, ami így terített asztal számukra. Csak ki kell várniuk annak a típusnak a megérkezését, amire megbízást kaptak, épp ezért azt javaslom, mindig meg kell nézni a kilincset, hogy valóban bezárult-e a kocsi.

Nagyjából így történik, csak a valóság nem ennyire teátrális

Nagyjából így történik, csak a valóság nem ennyire teátrális

Az egyik kollégám családtagjának a kocsiját úgy vitték el, hogy betörtek a kulcsért a lakásba.

Ez a másik módszer, ami most különösen terjed, főleg a nagy értékű autókat viszik így. Kinézik, hogy hol lakik a tulaj, aztán betörnek, és felmarkolják a kulcsokat. Ennél tisztább autólopás nincs, gondolhatják, hiszen sokan a kocsi kulcsát, meg a kódkártyát egymás mellett tartják, amire konkrét példát is tudok mondani. A múltkor így vittek el egy X6-os BMW-t, minden az előszobaasztalon volt hozzá egymás mellett. Ám ennek ellenére a kocsi mégis előkerült, sőt, több ellopott luxusautóhoz vezetett el ez az egy kocsi. A járműben ugyanis nagyon komoly védelmi rendszer volt nyomkövetővel, amivel persze tisztában voltak a tolvajok is, de ezt hiába próbálták blokkolni, időnként mégiscsak adott jelet. Ezt megakadályozandó éppen baltával próbálták felfeszíteni a motorháztetőt, amikor rajtuk ütöttek a rendőrök. Több műhelyhez eljutottunk rajtuk keresztül.

Honnan lopnak leginkább? Mondana konkrét helyeket?

Kiemelkedően veszélyes helynek számít a XI. kerület egyetemi központ része. Onnan nagyon sok bejelentést kapunk, de a BAH-csomóponti parkolóból és a Pillangó utcától is. Előszeretettel lopnak a Budapest környéki települések vasútállomásai mellől is, Pilisvörösváron, Fóton, Dunakeszin. Sokan ott rakják le a kocsijukat, majd onnan mennek be dolgozni Budapest belsejébe. Reggel teszik le az autót, majd este mennek érte. Egy délelőtti autólopás esetén estére, amikor észreveszi a tulajdonosa, már szét is bontották a kocsit.

Milyen autókra álltak rá most a tolvajok?

A Volkswagen Transporterre. Akinek ilyen van, az tegyen meg most mindent a jármű biztonsága érdekében, mert az újtól az egészen régi példányokig mindent visznek. Még a ’70-es évekből is. A Swift és az Ignis változatlanul sláger, és most viszik a Toyota Avensiseket és Corollákat, valamint a padlizsánlila új Fiestákról is kaptunk több bejelentést. Egy banda pedig a Peugeot Partner Freeway-eket viszi.

A rendőrség hivatalos adatai

A rendőrség hivatalos adatai

Elég vegyes társaság, ami viszont fix: a rendőrségi statisztikák szerint hosszú évek csökkenése után tavalytól jelentős emelkedésnek indult az autólopások száma.

A válság miatti pénztelenség az oka, sajnos az a helyzet, hogy mi magunk generáljuk a lopásokat. Az olcsó alkatrészek iránti megnövekedett igény miatt növekszik ugyanis a tömegautók lopása, egyértelműen ennél a kategóriánál látható emelkedés. Rengetegen túlvállalták magukat a hitellel, így nem maradt pénzük szervizre, már olajcserére sem biztos, hogy futja, ezért látni egyre több, viszonylag tűrhető állapotú kocsit az út szélén magára hagyva. Nem tudják fenntartani őket. Aki viszont a pénztelenség ellenére nem akarja letenni a kocsit, az kénytelen olyan megoldásokat keresni, ahol minél olcsóbban juthat hozzá az alkatrészekhez. Persze sokszor azt sem tudja, nem is gondolja, hogy lopott alkatrész kerül a kocsijába, csak azt szeretné a szerelőnél elérni, hogy a lehető legolcsóbb legyen. Márpedig a lopott a legolcsóbb.

Állítólag a magyar tolvajok már nem csak luxuskocsikat lopnak külföldre a hazai alkatrészellátás mellett, hanem a hazai alkatrészeket is terítik külföldön.

Így van, külföldre is szállítják a lopott, majd szétbontott magyar autók alkatrészeit, ami még jobban megnehezíti a felderítésüket. Emellett az is tény, hogy a főleg Németországban és Ausztriában ellopott kocsikat itthon bontják szét.

Milyen országokba szállítják a magyar tolvajok a kocsikat és az alkatrészeket?

Romániába valamiért a lízingcsalásos autókat viszik ki, ezeknél több bűncselekményt is elkövetnek az okirat-hamisítástól a csalásig, miközben a német lízinges kocsik meg hozzánk jönnek. A tolvajok fő piacai hagyományosan a volt szovjet tagállamok, de újabban Egyiptom is felvevőpiaca a magyar bűnözőknek. Ezen kívül több afrikai országból és Ázsiából is kerültek már elő magyar autók, de ezek többnyire luxuskocsik. Van viszont Afrikában egy hely, ahová érdekes módon Mazda E2200-ast, Toyota Hiace-t és Nissan Patrolt hordanak, de minden mennyiségben, és bármilyen életkorút. Ezt az infót több helyről is megerősítették nekem, még a legrosszabb állapotúért is kapnak állítólag 500 ezer forintnyi valutát. Sajnos ezt a bandát még nem sikerült megfogni, pedig már egy éve lopják ezeket.

Vezda és társai saját zsebből keresik más autóit

Vezda és társai saját zsebből keresik más autóit

Nincsenek biztonságban a legöregebb kocsik sem?

Sajnos nincsenek, újabban már fémhulladéknak is lopnak régi autókat. Nemrég volt egy akció, amikor is több hozzánk bejelentett jármű került elő egy telephelyről. Már előkészítették bezúzásra őket, azoknak annyi volt, már használhatatlanná bontották őket.

Most nyilván azt mondja, hogy az autó értékének a 10 százalékát költse mindenki a védelmi rendszerre, de akinek még utángyártott alkatrészre sincs pénze, az miből, hogyan védje meg a kocsiját? Adjon tanácsot!

Induljunk el a legdrágább kocsiktól. Tapasztalataink szerint profi védelmi rendszer a megtalált autók 1-2 százalékában van, ezek a luxuskategóriás járművek, amelyekben már alapból van védelem, de a tulajdonosok még ezen felül is költenek rá, plusz rendszereket szereltetnek beléjük. A kis- és középkategóriás kocsiknál viszont már nem költenek a tulajdonosok erre, csak akkor fogadkoznak, hogy most aztán felszerelik, amikor megtaláljuk az autójukat.

Mi a valóban hatékony, de nem túl drága módszer egy átlagautónál?

A technika fejlődésének köszönhetően manapság már egyre olcsóbbak az olyan csúcstechnológiának tűnő módszerek, mint amikor a mobiltelefonunkkal kapcsolatban van az autó. Ha egy beállított távolságnál messzebb kerül a kocsi a telefontól, akkor jelez is, meg le is állítja a motort. Van benne jeladó, ez is segít.

Mennyibe kerülnek ezek ma?

50-100 ezer forint között már elérhetőek, ami nem sok, ha azt nézzük, hogy egy-egy átlagos középkategóriás kocsi az utakon olyan 2-3 millió forintot ér.

Az ORFK adatai nagyrészt fedik a NAKE számait

Az ORFK adatai nagyrészt fedik a NAKE számait

Mit tehet, aki a pár száz ezres kocsiját szeretné biztonságban tudni, ám 50-100 ezer forintot sem tud költeni erre?

Az előbb említett mobilos-jeladós rendszer mellé mindenképpen kell valamilyen mechanikus védelem is, aki azt nem tudja kifizetni, annak ezt ajánlom. Fontos, hogy az 5 ezer forintért a bevásárlóközpontokban kapható cuccok nem igazán megbízhatóak, azokat én is leszedem. De egy jó sebváltózár már megnehezíti a tolvajok dolgát, azt tudni kell, hogy a legolcsóbb kocsikra nem a legprofibb tolvajok mennek, ha tehát van valami normális zár a kocsiban, az már elűzheti a tolvajt. A jármű értékének az 5-10 százalékát tényleg illik rákölteni a kocsira, legalább azért, hogy megnyugtassuk magunkat, megtettük a kocsink védelmében azt, amit még megengedhetünk magunknak.