Bár a mezőny szinte egyöntetűen tiltakozott ellene, az FIA nem engedte, hogy megváltoztassák a szervezők a Spanyol-rali harmadik napjára vonatkozó rajtprocedúrát. Mivel a pénteki, szombati aszfaltos szakaszokat vasárnap murvás pályák követték a világbajnokság 12. futamán, félő volt, hogy lassítási versenyt rendeznek majd a legjobbak, hogy a zárónapon ne kelljen az élről indulniuk.

Aszfalton jó elsőnek indulni, de murván épp ellenkezőleg.

Az elsőségért szombaton harcban lévő Jari-Matti Latvala (VW) és Dani Sordo (Citroën) végül nem trükköztek, így szenvedtek is rendesen vasárnap.  Ezzel szemben Sebastien Ogier szárnyalt.

Amikor defekt kell a győzelemhez 1
Amikor defekt kell a győzelemhez 61 Az előző futamon, Németországban az egyéni világbajnoki címet megnyerő francia pilóta remekül kezdett pénteken, mindhárom szakaszt megnyerte, majd szombaton is jól kezdett, de napközben defektet kapott és az élről a hatodik helyre került. Valószínűleg ő sem hitte, hogy ez defekt lesz a sikere kulcsa.

Vasárnap 46 másodperces hátrányból indult, de míg az élen autózok szenvedtek a csúszós, poros szakaszokon, Ogier remekelt. Hatból négy szakaszt megnyert és az utolsó előtti gyorsaságin átvette a vezetést és megnyerte a versenyt.

Sikerében szerepe volt annak is, hogy Latvala autójában kisebb tűz ütött ki az utolsó előtti szakasz végénél, bár vélhetően anélkül is nyert volna, legfeljebb az utolsó szakaszon lépett volna az első helyre.  A Volkswagen-csapat kettős sikerével behozhatatlan előnyre tett szert a bajnokságban, első idényükben megnyerték a konstruktőri bajnoki címet.

Amikor defekt kell a győzelemhez 62 Sokáig úgy tűnt, Dani Sordo a végső győzelemre is esélyes lehet, hiszen 1,6 másodperces hátrányban vágott neki a zárónapnak. A murván aztán ő is szenvedett, de még Latvalánál is többet veszített. Ám finn ellenfelével szemben nem jutott el a célig, az utolsó előtti szakaszon kiesett a versenyből, miután szétütötte autója futóművét.

A harmadik hely így csapattársához, Mikko Hirvonenhez vándorolt, aki az utolsó előtti szakaszon került defektet szerző Thierry Neuville elé.

A Volkswagen mellett a Citroënnek is volt minek örülnie Spanyolországban, miután az ő autójukkal szerezte meg a WRC2 mezőny bajnoki címét Robert Kubica. A korábbi Forma-1-es versenyző első teljes idényében azonnal megmutatta kiemelkedő képességeit.  Hét futam szerepelt a lengyel pilóta programjában, amelyek közül a mostanival együtt öt versenyt megnyert. A megszerezhető 150 pontból 144-et szerzett.

Amikor defekt kell a győzelemhez 63
A 2013-as Spanyol-rali végeredménye

1. Sebastien Ogier         Volkswagen Polo R WRC   3ó 33p 21.2mp
2. Jari-Matti Latvala       Volkswagen Polo R WRC +32.9mp
3. Mikko Hirvonen          Citroën DS3 WRC        +1p 13.7mp
4. Thierry Neuville          Ford Fiesta RS WRC   +1p 33.9mp
5. Jevgeny Novikov        Ford Fiesta RS WRC   +2p 01.0mp
6. Mads Ostberg            Ford Fiesta RS WRC   +2p 26.0mp
7. Martin Prokop            Ford Fiesta RS WRC   +4p 55.8mp
8. Haydon Paddon          Ford Fiesta RS WRC   +6p 55.7mp
9. Robert Kubica            Citroën DS3 RRC       +11p 14.1mp WRC2
10. Abdulaziz Al-Kuwari   Ford Fiesta RS WRC  +13p 26.8mp

Power Stage / SS8 (Top 3):

1. Thierry Neuville Qatar  Ford Fiesta RS WRC +3pont
2. Sebastien Ogier    Volkswagen Polo R WRC +2pont
3. Jari-Matti Latvala    Volkswagen Polo R WRC +1pont

Amikor defekt kell a győzelemhez 64
A világbajnokság állása a Katalán Rali után:
Pilóták

1. Sebastien Ogier        Volkswagen Motorsport           265 pont
2. Thierry Neuville        Qatar WRT                           158 pont
3. Jari-Matti Latvala     Volkswagen Motorsport            144 pont
4. Mikko Hirvonen        Citroën WRT                          126 pont
5. Dani Sordo              Abu Dhabi Citroen WRT           117 pont
6. Mads Östberg          Qatar M-Sport WRT                 89 pont
7. Sebastien Loeb        Citroën WRT                           68 pont
8. Jevgenyij Novikov     Qatar M-Sport WRT                 67 pont
9. Martin Prokop          JIPOCAR Czech National Team    55 pont
10. Andreas Mikkelsen   Volkswagen Motorsport 2          40 pont

Gyártók

1. Volkswagen Motorsport        382 pont
2. Citroën WRT                       274 pont
3. Qatar M-Sport WRT             174 pont
4. Qatar WRT                         169 pont
5. Abu Dhabi Citroen WRT          63 pont
6. Jipocar Czech National Team  57 pont
7. Volkswagen Motorsport 2       40 pont
8. Lotos WRC Team                  20 pont

A rali-világbajnokság záró versenye a Wales-rali lesz, amelyet november 13-17. között rendeznek. Ezen a futamon Robert Kubica már a legjobbak között versenyez, a Citroën WRC-t biztosít neki.