A márka rajongói nem értették, hogy miért számolta fel a Pontiacot a GM, hiszen a márka modelljeire a szakemberek szerint ígéretes jövő várt. Blake Rong, az Autoweek szerkesztője előtt azonban Rob Lutz, a GM egykori alelnöke vasárnap egy beszélgetésben fellebbentette a fátylat titokról: a márka felszámolását a kormány a mentőcsomag feltételeként szabta meg.
Blake Rong Twitter-üzenetben robbantotta a hírt, miszerint Lutz elmondása szerint a kormány a támogatás fejében a következő feltételt szabta: „Kaptok 60 milliárd dollárt. Ejtsétek a Pontiacot, különben nincs pénz.” A kormánynak a Pontiac márkával szembeni pontos fenntartásairól nem lehet konkrétumokat tudni. A márka több éves „tévelygés” után már felszálló ágban volt, a Pontiac G8 modell jó kritikákat kapott.
A kormány alapvetően két márkára kívánta leszűkíteni a GM modellkínálatát. „Nincs szükségetek ennyi márkára. Egy presztízsmárka és egy tömegmárka bőven elegendő lesz” – hangzott az üzenet. A GM ellenvetését, hogy a Buick modelltől nem tudnak megválni, mert nagyon jól megy Kínában, kormányzati részről elfogadták azzal a kikötéssel, hogy „rendben, de minden másnak mennie kell”.
A GMC-t, amelyet a kormány a Chevrolet-vel „gyakorlatilag megegyező” márkának tartott, az attól teljesen eltérő szegmensre pozicionált, így magasabb áron a vállalatnak nagyobb bevételt hozó arculatra való hivatkozással tudta csak megmenteni a GM.
Annak ellenére, hogy a kizárólag hátsókerék-hajtású modellekre specializálódott Pontiac már gyakorlatilag felszálló ágban volt, a kormányt a márkával kapcsolatban csak egyetlen dolog érdekelte: „mennyi pénzt hozott a Pontiac az elmúlt tíz évben?” Semennyit – hangzott a válasz, ami egyúttal meg is pecsételte a márka sorsát.
Utólag elemezve a történteket, a Pontiac elvesztése talán nem volt túl nagy ár, mert a GM hosszú évek kínlódása után kezd egyenesbe jönni.