A varsói közlekedési vállalat, a Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) 35 darab környezetbarát hajtású busszal fiatalítja járműparkját. A Solcity 12-es típusú autóbuszok különlegessége, hogy cseppfolyós földgázzal (LNG) közlekednek, ennek köszönhetően nagymértékben hozzájárulnak a lengyel főváros szmogjának csökkentéséhez.

A 12 méter hosszú, szóló kivitelű, teljes mértékben alacsonypadlós autóbuszokat a Solbus szállíthatja le az MZA-nak. A közép-lengyelországi városkában, Solec Kujawski-ben gyártott Solbus Solcity 12 az első Európában gyártott LNG-vel hajtott modell.

A háromajtós autóbuszok kialakítástól függően 109-119 utas szállítására alkalmasak, melyből 33-37 ülőhely áll rendelkezésre. A középső ajtónál kihajtható rámpa segíti a mozgáskorlátozott utasok le-és felszállását, a tágas peronon pedig babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására is lehetőség van. A Solbus Solicity-k hajtásáról 6,7 literes, 320 lóerős (235 kW) Cummins motorok gondoskodnak, melyek kétezres percenkénti fordulatszám leadására képesek. Az autóbuszok üzemanyagtankja 365 liter cseppfolyósított földgáz tárolására alkalmas.

Az LNG-motor az amerikai Cumminstól érkezik

Az LNG-motor az amerikai Cumminstól érkezik

Az LNG-motor az amerikai Cumminstól érkezik

Az LNG felhasználása azért lehet hatékonyabb a közösségi közlekedésben, mert a földgáz alkotóeleme, a metán háromszor nagyobb energiasűrűségre tesz szert cseppfolyós állapotban, mint sűrítve (CNG). Ehhez persze nem kell mást tenni, mint mínusz 162 Celsius fokra lehűteni, ez az a hőfok ugyanis, amikor a metán cseppfolyóssá válik. Az LNG tárolását ugyanakkor kellően izolált tartályban kell megoldani, valamint a rendszeres használatról is gondoskodni kell, ugyanis a kis hőleadás csekély mértékű nyomásemelkedést okoz.

A családi vállalkozásként működő Solbust 2001-ben alapították. A jelenleg 150 főnek munkát adó vállalkozás a cseh SOR buszok licencelt változataival lépett a lengyel piacra. A csehországi gyártó kiskerekű buszait kezdetben eltérő homlokfallal gyártották, majd teljesen áttervezték a helyközi kivitelű modelleket. A lengyel cég évekkel ezelőtt a szokásosnál kisebb, 19,5 colos átmérőjű gumikerekekkel képzelte el a városi autóbuszok fejlesztését, azonban még időben letért erről az útról. A Solbus modellkínálata jelenleg városi, helyközi, valamint kisebb befogadóképességű távolsági  kivitelű autóbuszokból áll.

A varsói sikert egy hónappal ezelőtt egy másik lengyelországi értékesíts előzte meg: októberben a Solbus 11 darab Solicity LNG 12-őt adott át az észak-lengyelországi Olsztyn közlekedési vállalatának.