Röviden – Mazda 323 BA |
Mi ez? |
1994 és 1998 között (323P: 1997-2000) gyártott kompakt autó, 3-4-5 ajtós karosszériával. Modellfrissítés: 1997. |
Mennyibe kerül? |
200 ezer forintért elvihetők a legolcsóbbak, a legtöbbe kerülők ára 650 000 Ft körüli. |
Melyik motor jó bele? |
Az 1,5 literes négyhengeres benzinessel nem lehet mellényúlni. Spritmonitoros átlaga 7,6 l/100 km, az 1,3-asé 7,85. |
Mi van helyette? |
Japán márkáktól Nissan Almera I, békalámpás Corolla és Lancer. Az olcsóbbak helyett F Astra, a drágábbak helyett Focus I. |
Ahogy telik az idő, egyre több neves japán autó ára csúszik mélyen a félmilliós határ alá, viszonylag fiatal korban. Közéjük tartozik a 323-as Mazda is, amelyből ezt a fehér háromajtóst kértük kölcsön használtautó-tesztre. A kocsi Földi D. Attila fotós pajtásunké, aki használt-Mazda ügyben annyi tapasztalatot halmozott fel, hogy az olcsó és megbízható autót keresők bátran támaszkodhatnak véleményére.
V6 a kompakt autóban
323-as Mazda 1977-től 2003-ig készült. A próbaútra vitt használt autó az 1994 és 1998/2000 közötti BA szériához tartozik, amely az ötödik generáció a hatból. A választék legizgalmasabb darabja a kupészerű F, amely kétliteres, V6-os benzinessel is kapható volt. A háromajtós verzió (323P) mellett népszerű a használtautó-piacon a lépcsőshátú is (323S). Létezik még a 323C, amely egy sportosabb tetőívű háromajtóst jelöl, gyakorlatilag ennek a nem túl sikeres modellnek a helyére érkezett a 323P az 1997-es modellfrissítéssel
Almera, Lancer, Corolla vagy épp a 323: az egyívású japán autók hasonlóan megbízható technikát kínálnak, egészen kevés pénzért
Almera, Lancer, Corolla vagy épp a 323: az egyívású japán autók hasonlóan megbízható technikát kínálnak, egészen kevés pénzért
Fotó megosztása:
Sok jön be belőle Ausztriából, ami lenyomta a hazai árakat. 300-350 ezer forintból ki lehet fogni egy jót
Sok jön be belőle Ausztriából, ami lenyomta a hazai árakat. 300-350 ezer forintból ki lehet fogni egy jót
Fotó megosztása:
Kevés baja lehet, a 323 igazi japán autó ebből a szempontból. A fehér 323P sérülésmentes darab, követhető múlttal, strapabíró technikával, 300 ezer forintért. Kollégánk jó vásárt csinált vele
Kevés baja lehet, a 323 igazi japán autó ebből a szempontból. A fehér 323P sérülésmentes darab, követhető múlttal, strapabíró technikával, 300 ezer forintért. Kollégánk jó vásárt csinált vele
Fotó megosztása:
1994-től 1998-ig volt piacon az ötödik generáció. A rosszul fogadott ferdehátú háromajtós 323C helyét töltötte be az 1997-es modellfrissítéstől a csapott hátú 323P
1994-től 1998-ig volt piacon az ötödik generáció. A rosszul fogadott ferdehátú háromajtós 323C helyét töltötte be az 1997-es modellfrissítéstől a csapott hátú 323P
Fotó megosztása:
Lehetne 1996 utáni háromajtós Civic vagy valamilyen koreai autó is a hátsó design alapján
Lehetne 1996 utáni háromajtós Civic vagy valamilyen koreai autó is a hátsó design alapján
Fotó megosztása:
A tulajdonos véleménye: Földi D. Attila, Mazda 323P 1,5, 1997, 186 000 km
Nagyon sok Mazdám volt már, most is van egy 323 kombi a fehér mellett. Ezt az autót egy Kia-márkakereskedésből vettem, nem egészen egy éve. Kezdetben 550 000 forintra tartották, de drágasága miatt és mivel nincs benne légkondicionáló, hónapokig várt vevőre. Végül 300 ezer forintért hoztam el. Két korábbi tulajdonosa idején az autó garázsban állt, futásteljesítménye igazolhatóan ennyi.
Rögtön az elején az állástól beállt féktárcsák cseréje 24 ezer forint volt, a munkadíj még tízezer. A 150 ezer km feletti óraállás miatt a kuplungot és a vezérműszíjat is kicseréltettem a biztonság kedvéért. Sajnos a motor nem olyan nyomatékos, mint a 323 kombimban az 1,6-os benzines, pörgetni kell. A rövid áttételezésű sebességváltó miatt autópályán megugrik a fogyasztása, ami Budapesten nagyjából 7,5 l/100 km. Nálam Mazda forever, mert mindig számíthatok rájuk. Bárhová elvisznek hajnalban és bárhonnét hazahoznak éjszaka. Szeretem őket, na.
A tulajdonos véleménye: Földi D. Attila, Mazda 323P 1,5, 1997, 186 000 km
Nagyon sok Mazdám volt már, most is van egy 323 kombi a fehér mellett. Ezt az autót egy Kia-márkakereskedésből vettem, nem egészen egy éve. Kezdetben 550 000 forintra tartották, de drágasága miatt és mivel nincs benne légkondicionáló, hónapokig várt vevőre. Végül 300 ezer forintért hoztam el. Két korábbi tulajdonosa idején az autó garázsban állt, futásteljesítménye igazolhatóan ennyi.
Rögtön az elején az állástól beállt féktárcsák cseréje 24 ezer forint volt, a munkadíj még tízezer. A 150 ezer km feletti óraállás miatt a kuplungot és a vezérműszíjat is kicseréltettem a biztonság kedvéért. Sajnos a motor nem olyan nyomatékos, mint a 323 kombimban az 1,6-os benzines, pörgetni kell. A rövid áttételezésű sebességváltó miatt autópályán megugrik a fogyasztása, ami Budapesten nagyjából 7,5 l/100 km. Nálam Mazda forever, mert mindig számíthatok rájuk. Bárhová elvisznek hajnalban és bárhonnét hazahoznak éjszaka. Szeretem őket, na.
Fotó megosztása:
Utólagos felszerelés a gyári ködlámpa
Utólagos felszerelés a gyári ködlámpa
Fotó megosztása:
1977-től 2003-ig hat generáció készült belőle, míg a Mazda3 le nem váltotta
1977-től 2003-ig hat generáció készült belőle, míg a Mazda3 le nem váltotta
Fotó megosztása:
Egyszerűen szerelhető. A szíjas szelepvezérlésű motorokon 120 000 kilométerenként kell vezérműszettet cserélni
Egyszerűen szerelhető. A szíjas szelepvezérlésű motorokon 120 000 kilométerenként kell vezérműszettet cserélni
Fotó megosztása:
Az amerikai 626-ról származnak a felnik
Az amerikai 626-ról származnak a felnik
Fotó megosztása:
Igényes a hátul is független kerékfelfüggesztés. A hátsó fékdobok 150-170 ezer km után szorulnak szabályozásra
Igényes a hátul is független kerékfelfüggesztés. A hátsó fékdobok 150-170 ezer km után szorulnak szabályozásra
Fotó megosztása:
Elsősorban a sárvédőív rohad ezeken a 323-asokon. Még ezen is, pedig ez egy sérülésmentes autó
Elsősorban a sárvédőív rohad ezeken a 323-asokon. Még ezen is, pedig ez egy sérülésmentes autó
Fotó megosztása:
Más helyeken nem jellemző ilyen mértékű korrózió
Más helyeken nem jellemző ilyen mértékű korrózió
Fotó megosztása:
Legyen az kipufogó vagy féktárcsa, nem veszélyesek az alkatrészárak
Legyen az kipufogó vagy féktárcsa, nem veszélyesek az alkatrészárak
Fotó megosztása:
Egyenjapán műszerfal a minőségérzet előtti időből. Minden jól működik a 16 éves autóban
Egyenjapán műszerfal a minőségérzet előtti időből. Minden jól működik a 16 éves autóban
Fotó megosztása:
Nem húz lent rosszul, de érdemes pörgetni az ezerötös benzinest. Az első 186 ezer kilométert nem nagyon érezte meg a technika
Nem húz lent rosszul, de érdemes pörgetni az ezerötös benzinest. Az első 186 ezer kilométert nem nagyon érezte meg a technika
Fotó megosztása:
Sportosan mély az üléshelyet, a vezetőülés jól beállítható
Sportosan mély az üléshelyet, a vezetőülés jól beállítható
Fotó megosztása:
Valószínűtlennek hat, de van elég hely a hátsó üléssorban
Valószínűtlennek hat, de van elég hely a hátsó üléssorban
Fotó megosztása:
Nem ment tönkre a támladöntés mechanikája
Nem ment tönkre a támladöntés mechanikája
Fotó megosztása:
Klasszikus: ma is engedelmesen működik a fűtésszabályozó-egység
Klasszikus: ma is engedelmesen működik a fűtésszabályozó-egység
Fotó megosztása:
1994-től 1998-ig volt piacon az ötödik generáció. A rosszul fogadott ferdehátú háromajtós 323C helyét töltötte be az 1997-es modellfrissítéstől a csapott hátú 323P
A kupésra rajzol F-et kivéve a design nem túl progresszív, pedig csak egy évvel későbbi a gömbölyű 626-nál. A formaterv csereszabatos a korabeli japán autókéval, a 323 lehetne Lancer vagy Corolla is. A karosszériák rozsdavédelme megfelelő, a tipikus korróziós pont a hátsó kerékjárat pereme, ami javítóívvel könnyen korrigálható.
Sportosan mély az üléshelyzet, ami egy bizonyos kor után már nem előny. Az ülés jól beállítható a kormányhoz és a pedálokhoz. Belül minden ép és működik, nem töröttek a szellőzőrostélyok, üzemel az első ülés előrehajtó-mechanizmusa is. A háromajtós változat meglepően tágas, hátul is elfér két magas ember.
Szerviztapasztalatok: mit mond a mester?
Egyszerűen szerelhető. A szíjas szelepvezérlésű motorokon 120 000 kilométerenként kell vezérműszettet cserélni
120 000 kilométerenként kell vezérműszettet cserélni
Rendes karbantartással ezek a Mazdák legalább 20 éves korukig jól használható autók maradnak. A BJ-s alvázszámúaknál szükség lehet a burmanok, a karter két guminyakának cseréjére. Ezt a hibát alulról könnyű felismerni: ha kenőanyagot látunk az olajteknőn, többnyire a váltó felőli sarkán, akkor esedékes. Mivel a kipufogót le kell venni hozzá, a csere munkadíja a vesződségtől függően 20-30 ezer forint.
A gumi szívócsövek az autók 10-12 éves korára elöregszenek, megrepednek. Így a motor falsot szív, amit az egyenetlen járásról lehet kiszúrni. A javítás anyagárban 25 ezer forint. A gyújtás meghibásodása ritka, az esetek nagy részében trafócserével megoldódik.
Elsősorban a sárvédőív rohad ezeken a 323-asokon. Még ezen is, pedig ez egy sérülésmentes autó
Elsősorban a hátsó sárvédőív rohad ezeken a 323-asokon. Még ezen is, pedig ez egy sérülésmentes autó
Ha a motort lustának érezzük, a légtömegmérő tisztítása általában megoldja a problémát. Ennél a szériánál nem kell tartani a lambdaszonda meghibásodásától, szemben a benzines Mazda3 és Mazda6 modellekkel.
A gyári első féktárcsák úgy 150 ezer kilométert bírnak ki, a hátsó fékdobok szabályozására 150-170 ezer km után van szükség. Az első kuplunghibáig az autó elfut 150-200 ezer kilométert, a csereszett ára 30-50 ezer Ft. A masszív futómű sem kér sokat, a négy stabilizátorpálcát 12 ezer forintért cseréljük, plusz az anyag. A rozsda főképp a két hátsó sárvédőt támadja, de ez olcsón orvosolható javítóívvel. A karosszéria más részeit nem emészti el a korrózió.
Tóth József autószerelő, Mazda Auto Focus Kft.
Motorkínálat
Összesen négyféle benzines és három dízel szerepelt a palettán. Használt autókban az 1,3 literes, 74 lóerős és az 1,5 literes, 88 lóerős Otto-motor a leggyakoribb. Az 1,9-es négyhengeres és a 144 lóerős, csak az F-hez választható V6 ritka. Kevés van az 1,7 literes dízelből, pláne a turbódízelből, amelyet 1997-től a kétliteres szívódízel váltott le.
Egyenjapán műszerfal a minőségérzet előtti időből. Minden jól működik a 16 éves autóban
A képeken látható autóban az ezerötös négyhengeres késlekedés nélkül indul. Se füst, se rendellenes zaj, se olajfogyasztás nem utal arra, hogy nemsokára 200 000 kilométer lesz benne. Élénk, jól forgó motor, amelynek kis fordulaton is van elég nyomatéka. A zajszint csak 100-ig kellemes, mert a rövid áttételű ötödikben erősen pörög a motor.
Alkatrészárak, megbízhatóság
Használtautó-vásárlói szemmel a típus fő vonzereje a kétségtelen megbízhatóság, ami előrehaladott korba is átmenthető. Japán kortársaihoz hasonlóan a 323 is jól megkonstruált, tartós és problémamentes autó.
Az alkatrészáraktól nem kell tartani. A típus kellően elterjedt ahhoz, hogy legyen hozzá utángyártott pótalkatrész, beszerzési forrásként bontókat is érdemes felkeresni. Például a nagyjából 150 000 km körül elkopó kuplungszett ára beszállítótól függően 30-50 ezer forint.
Utángyártott alkatrészek árai:
Első féktárcsa 12 ezer Ft
Kuplungszett 30-50 ezer Ft
Gumi szívócső 25 ezer Ft
Stabilizátorpálca 6-10 ezer Ft
Vezérműszett 35-40 ezer Ft
Forrás: saját gyűjtés
A tulajdonos véleménye: Földi D. Attila, Mazda 323P 1,5, 1997, 186 000 km
Nagyon sok Mazdám volt már, most is van egy 323 kombi a fehér mellett. Ezt az autót egy Kia-márkakereskedésből vettem, nem egészen egy éve. Kezdetben 550 000 forintra tartották, de drágasága miatt és mivel nincs benne légkondicionáló, hónapokig várt vevőre. Végül 300 ezer forintért hoztam el. Két korábbi tulajdonosa idején az autó garázsban állt, futásteljesítménye igazolhatóan ennyi.
Rögtön az elején az állástól beállt féktárcsák cseréje 24 ezer forint volt, a munkadíj még tízezer. A 150 ezer km feletti óraállás miatt a kuplungot és a vezérműszíjat is kicseréltettem a biztonság kedvéért. Sajnos a motor nem olyan nyomatékos, mint a 323 kombimban az 1,6-os benzines, pörgetni kell. A rövid áttételezésű sebességváltó miatt autópályán megugrik a fogyasztása, ami Budapesten nagyjából 7,5 l/100 km. Nálam Mazda forever, mert mindig számíthatok rájuk. Bárhová elvisznek hajnalban és bárhonnét hazahoznak éjszaka. Szeretem őket, na.
Árak: itthon és kint
Magyarországi használtautó-keresőkben 200 ezer forinttól felfelé hirdetik az ötödik generációs 323-as Mazdákat. A legtöbbre tartottak a 650 ezres sávban mozognak. Mivel a Mazda Ausztriában hagyományosan erős, használt autóért elég a szomszédba menni. A Lajtán túl 300-500 euróért (90-150 ezer Ft) vehetünk ilyen-olyan autókat, a piacot ismerők szerint 1000 euró körül már igazán szép kocsit találni.
A honosítás költségei miatt seftelési céllal nem nagyon éri meg a használtautó-behozatal, de aki saját magának keres használt Mazda 323-at, az találhat szépet a szomszédban. Az import ugyanis leverte a hazai árszintet, 280-350 ezer forint között már van választék korrekt autókból.
Használt autók 350 000 Ft körül
A Mazdát vinném
73% (307)
Hülye, aki nem Swiftet vesz
16% (66)
Ehet többet, de hajtson hátul
5% (20)