A pénteki és szombati eső után a nagyrészt szárazon zajló szezonzárón Sebastian Vettel stílusosan zárta le eddigi legdominánsabb évét, a négyszeres bajnok a Forma-1-es Brazil Nagydíjat is megnyerte. A német pilóta pályafutása 39., idei 13., sorozatban 9. futamgyőzelmét aratta.
Vettel Interlagosban két rekorddal gazdagodott: soha senki nem nyert még 9 versenyt egymás után a Forma-1-ben, egy idényen belül 13 alkalommal pedig rajta kívül csak Michael Schumacher tudott diadalmaskodni, még 2004-ben.
Az F1-nek búcsút intő Mark Webber szépen fejezte be karrierjét, a 2. helyen ért be, kettős győzelmet hozott a Red Bullnak. Levezető köre is igen emlékezetesen alakult, az ausztrál levette sisakját és úgy vezette az autót. Videó itt. Ám nemcsak ő, Vettel és Massa is látványossá tette a befutót, mindketten gumit égettek a célegyeneseben.
Fernando Alonso zárt harmadikként az évadzárón, a bajnokság második helyezettje ott ért be, ahonnan indult, de dobogós eredménye sem volt elég arra, hogy a Ferrari megelőzze a Mercedest a konstruktőri bajnokságban. Nico Rosberg 5. helye, plusz a két csapattárs, Felipe Massa (7.) és Lewis Hamilton (9.) bokszutca-áthajtásos büntetése kiegyenlítette a viszonyokat, a maranellóiak csak pár pontot hoztak az ellenfélen.
A futam kiemelkedő teljesítményét a McLaren hozta, a 14. és 19. helyről rajtolva Jenson Button (4.) és Sergio Perez (6.) is pontot szerzett, Button ezzel a wokingi csapat idei legjobb versenyeredményét hozta.
Az utolsó, 10. helyért járó pontot Webber jövő évi utódja, Daniel Ricciardo szerezte meg.
Így zajlott a futam
19 fokos környezeti, 25 fokos aszfalthőmérséklet mellett, szürke, de száraz időben várták a 2013-as Forma-1-es idény utolsó rajtját a pilóták és a csapatok az interlagosi pályán Sao Paulóban.
A pole-ban szokás szerint a vizes időmérőn megdöbbentő magabiztossággal győző, idei utolsó, kilencedik, abszolút rekorddöntő győzelmére készülő Sebastian Vettel állt, mellette Nico Rosberg, mögöttük az idei bajnoki második, Fernando Alonso, valamint a Red Bulltól és a Forma-1-től is búcsúzó Mark Webber állt.
Hátrébb Lewis Hamilton, Romain Grosjean, a két Toro Rosso-pilóta, az utolsó ferraris futamán rajthoz álló Felipe Massa és Nico Hülkenberg sorakozott a top10-ben.
Webberen és Massán kívül mások számára is mérföldkő volt a futam: Jenson Button 247. nagydíjával David Coulthardot megelőzve minden idők legtapasztaltabb brit F1-es pilótája lett, csapattársa, Sergio Perez utolsó mclarenes, Pastor Maldonado végső williamses versenyére várt.
A vizes időmérő után mindenki szabadon választhatott száraz gumit a rajthoz, a mezőnyből Jenson Buttonon (14.) és Esteban Gutierrez (17.) döntött a kemény keverék mellett, mindenki más a lágyabb közepest választotta. Logikusan, hiszen a rajthoz és az első etaphoz hasznosabb a jobban tapadó gumi, nem mellesleg későbbre esőt jósoltak, amikor már az intermediate-ekre vagy az extrém esőgumikra lehetett szükség.
A startot a két Mercedes kapta el a legjobban, Rosberg fordult elsőként, Lewis Hamilton pedig a 3. helyre lépett fel.
Rosberg, Vettel, Hamilton, Alonso, Webber volt a sorrend, de csak az első kör végéig, ugyanis a célegyenesen Vettel és Alonso is megelőzte a két ezüst nyilat. Hamilton egy kicsit kiszaladt, így Webber is elment mellette. Hátrébb szintén kemény csaták, pozíciócserék zajlottak.
A 3. körben a sorrend Vettel, Rosberg, Alonso, Webber, Hamilton, a kiválóan rajtoló Massa és Hülkenberg, Grosjean, Ricciardo és Button volt a top10-ben.
A 4. körben újabb események történtek: a Romain Grosjean Lotusában dolgozó Renault-motor óriási füsttel búcsúztatta a V8-as Forma-1-es motorokat a célegyenesben, a francia kiesett; Alonso megelőzte Rosberget, fellépett a 2. helyre.
Vettel a 6. körre brutálisan elhúzott, előnye már 5,6 másodperc volt, a 7. kör végén csapattársa, Webber is elkapta a valószínűleg túl nagy leszorítóerővel haladó Rosberget. A két Mercedes egymás mellé került a 4-5. helyre.
A kemény gumikon rajtoló Button és Gutierrez is szépen tört előre, az angol a 8. helyre, a mexikói a 11.-re lépett előre. A 10. körben Hamilton is megelőzte a küszködő Rosberget.
Ekkor a Forma-1-es Brazil Nagydíjon Vettel, Alonso, Webber, Hamilton, Rosberg, Massa, Hülkenberg, Button, Ricciardo és Valtteri Bottas haladt a pontszerző helyeken.
A 13. körig, amikor a Red Bull-os ausztrál megelőzte a ferraris spanyolt, miközben hátrébb Sergio Perez elvette a 10. pozíciót Bottastól; a 14. körben Button lépett még feljebb, amikor keresztülküzdötte magát Hülkenbergen.
A 15. körben Daniel Ricciardo a 9., Kovalainen a 15. helyről kiment kereket cserélni, míg Massa elkapta a kimondottan szenvedő Rosberget. Egyes csapatok könnyű záport valószínűsítettek 10 percen belülre, így voltak, akik kivártak a kerékcserével, pedig már tiszta pályán, zavartalanul haladó Vettel abroncsairól is repkedtek a cafatok.
Massa és Perez a 20. körben cserélt, mindketten közepes, száraz gumit vettek fel, Button a 22., Alonso a 23. körre tett fel új abroncsot, az angol közepesre, a spanyol a keményre váltott a második etapra.
Rosberg és Webber a 24. körig bírta – a Forma-1-től visszavonuló veteránnál 5,1 másodpercig tartott a csere, csak Alonso mögé ért vissza, pozíciót veszített. Vettel a következő körben ment ki, nála 2,6 másodperc alatt végeztek, simán visszavette a vezetést.
Webber nem sokáig akart Alonso mögött maradni, a 26. körben meg is előzte a ferrarist, újra a 2. helyre lépett.
A cserék és helyezkedések után Vettel 10 másodperces előnnyel vezetett, mögötte Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Button, Rosberg, Perez, Hülkenberg és Ricciardo volt a top10-ben.
Massa és Hamilton – mindketten félig-meddig működő KERS-szel – órási csatát vívott a 28-32. körben, de végül a mercedeses „győzött”, ugyanis a brazil pilóta bokszutca-áthajtásos büntetést kapott, amiért versenykörön többször mind a négy kerékkel behúzott a bokszutca bejáratához, keresztezte a fehér vonalat. Az elkeseredett Massa a keresztülhaladásnál be is intett az FIA-nak – a 8. helyre esett vissza.
A sorrend féltávnál, a 36. körben Vettel, Webber, Alonso, Hamilton, Button, Rosberg, Perez, Massa, Hülkenberg és Ricciardo haladt az első tízben.
A 42-13. körre szemerkélni kezdett az eső, de a pálya még száraz maradt.
A 42. körben Ricciardo, a következőben Button és Massa, utánuk Rosbeg és Perez ment ki friss gumikért, mindannyian slickeket vettek fel.
Vettel közben lassított, Stuil és Ricciardo is visszavette tőle a kört. A 47. körben Bottas és Hamilton hátsó gumija is elszállt, amikor összeértek. A finn kiesett, a 2008-as bajnok tovább tudott menni a defekttel. Az ütközés miatt Hamilton bokszutca-áthajtásos büntetést kapott, a versenybírók szerint ő húzott rá a Williamsre féktávon.
A 48. körben Vettel és Webber egyszerre a hajtott a bokszba, a Red Bullnál kapkodtak, Vettel gumija nem is volt előkészítve, sok időt veszített. Vélhetően gyorsan döntött a csapat, a Hamilton-Bottas baleset miatt tarthattak a biztonsági autótól. Az ausztrál a világbajnok mögött várt. Alonso, Massa, Vergne is rögtön érkezett a bokszba.
20 körrel a vége előtt egyre erősödött az eső, miközben a közös kerékcsere után Webber mindössze 5 másodpercnyire zárkózott fel Vettel mögé.
15 körrel a leintés előtt a gyengén, de kitartóan szemerkélő esőben Vettel vezetett, mögötte nem messze Webber, majd Alonso, Button, Rosberg, Perez, Massa, Hülkenberg, Ricciardo és Hamilton állt a top10-ben.
Hamilton az 58. körben javított maga és a Mercedes konstruktőri bajnoki helyzetén is, amikor megelőzte a Toro Rossó-s ausztrált, átvette 9. helyet.
A 60. körben a caterhames Charles Pic búcsúzott, amikor az autó jobb hátsó felfüggesztése eltört. A francia gond nélkül félre tudott húzódni.
A 65. kör kezdetén Jean-Eric Vergne próbálta megelőzni Pastor Maldonadót, de a venezuelai rácsukta az ajtót az első kanyarban, összeértek, ő meg is pördült.
Az utolsó néhány körben már nem történt érdemi változás, azaz Vettel idei 13., sorozatban 9. győzelmét is megszerezte. Az előbbivel beállította Michael Schumacher 2004-es rekordját, míg az utóbbival abszolút rekordot állított fel a Forma1-ben.
Vettel szokása szerint gumiégetéssel ünnepelt, Webber pedig sisak nélkül, könnyek között tette meg a levezető körét.
A Red Bull kettőse mögött Fernando Alonso lett a 3., Jenson Button a 4. helyével a McLaren idei legjobb eredményével zárta le az évet.
A további pontszerző helyeken Rosberg, Perez, a szintén gumit égető Massa, Hülkenberg, Hamilton és Ricciardo osztozott.
A konstruktőri bajnokság 2. helyét a Mercedes tartotta meg, a Ferrari nem tudott fordítani, Webber ellenben elvette az egyéni 3. helyet Hamiltontól, az FIA decemberi gáláján még lesz egy utolsó Forma-1-es jelenése. A távozó veterán az év utolsó leggyorsabb körét is bezsebelte.
Brazil Nagydíj, Interlagos, 2013.11.24.