Immár másodszor került sor az egyetlen nagyszabású hazai téligumi-tesztre a Hungaroringen. A Nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu által szervezett esemény célja az volt, hogy a hazai autósok ne csupán külföldi tesztek alapján tudjanak tájékozódni az idén legnépszerűbb abroncstípusok minőségi sorrendjéről, hanem hazai környezetben mért konkrét eredményekkel is találkozzanak. A 16 téli, illetve négyévszakos gumiszett tesztje mellett egy használt nyári garnitúra próbája biztosította a teljes körű összehasonlíthatóságot.
A 3-6 °C közötti hőmérsékleten végzett teszt során különböző sebességek mellett mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták, emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, sőt, a zajszintek mérésére is.
„Az idei mérések legfontosabb tanulsága az volt, hogy az éppen ezekben a napokban téliesre forduló időjárási viszony között könnyen életveszélyes helyzetet teremthet az autón hagyott nyári gumi” – hangsúlyozza Fodor László, Használtautó.hu marketingvezetője. „Míg a téli és a négyévszakos gumik jeges úton 40 km/órás sebességről fékezve 21-30 métert tettek meg a megállásig, a nyári gumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 69 méterre volt szüksége! Pedig ezt a mérést a hazai autókon használt abroncsok átlagánál jobb állapotban lévő nyári gumikkal végeztük el.”
Az idei teszt során csak megfelelő profilmélységgel rendelkező gumikat teszteltek a szervezők, de a tavalyi mérések során az is bebizonyosodott, hogy télies útviszonyok mellett hasonlóan veszélyes a kis profilmélységű, illetve a tapadási képességükből már sokat veszített, 4-5 évnél idősebb abroncsok használata is. Az akkor tesztelt 5 és 8 éves abroncsok 47, illetve 62 méteres fékutakat adtak az említett tesztrésznél a műgyantán 40 km/óráról való fékezésnél, míg a mezőny java akkor is 22-29 méteres fékutakkal állította meg az autót.
A vizsgálatban résztvevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Míg a száraz és nedves úton – a használt téli és nyári gumik mellett – a Michelin, a Pirelli és a Continental volt a nyerő, jégen – különböző sebességeknél eltérő sorrendben a Michelin, a Goodyear, a Firestone és a Continental végzett az élen. A legjobb kigurulási értéket ugyanakkor a más szempontok alapján legfeljebb a középmezőnyben szereplő kínai Imperial abroncs érte el.
Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a nedves aszfalton és jeges úton mért fékutakat 30-30 százalékos, a száraz úton mért fékutakat és a jégen való kapaszkodást 15-15 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelve a hazai „Téligumiteszt 2013” az alábbi sorrendet eredményezte:
Abroncs
|
százalék*
|
értékelés
|
Michelin Alpin A4
|
97%
|
nagyon jó
|
Continental ContiWinterContact TS 850
|
95%
|
nagyon jó
|
Firestone Winterhawk EVO 3
|
95%
|
nagyon jó
|
Goodyear UltraGrip 8
|
94%
|
nagyon jó
|
Barum Polaris 3
|
93%
|
jó
|
Kleber Krisalp HP2
|
92%
|
jó
|
Téli 3 éves használt – standard
|
91%
|
jó
|
Pirelli SnowControl 3
|
90%
|
jó
|
Hankook Winter i*cept W442
|
89%
|
jó
|
BridgestoneBlizzak LM-30 (1,5 éves)
|
88%
|
jó
|
Téli 3 éves használt – prémium
|
88%
|
jó
|
Kléber Quadraxer (négyévszakos)
|
85%
|
kielégítő
|
Bridgestone Blizzak LM-32
|
85%
|
kielégítő
|
Imperial Snowdragon (kínai)
|
85%
|
kielégítő
|
Riken Snowtime B2 XL
|
83%
|
kielégítő
|
Debica Navigator 2 (négyévszakos)
|
80%
|
rossz
|
Nyári 3 éves használt – prémium
|
69%
|
rossz
|
*: százalékos pontszám, a teszten tapasztalt legjobb jellemzőkhöz viszonyítva
Fontos hangsúlyozni, hogy az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden.