A cudar időjárás mellett a téli hónapok igazi átka a napfény hiánya. Januárban, átlagosan mindössze 57 órán át látjuk meleget adó csillagunkat, míg júliusban ez az érték 296 óra! Ezért nyilvánvaló, hogy autónk téli felkészítésénél a „Látni és látszani” elv szem előtt tartása kiemelt fontosságú.
Fényszórók
Ahhoz, hogy a kavargó hópelyhek között, koromsötétben észrevegyenek minket közlekedő társaink, és mi is tudjuk, merre halad alattunk az út, a téli szezon beköszöntével ellenőriznünk kell fényszóróink állapotát.
A korral sokat változtak az autók orrán és farán kötelezően ülő fényszórók. Nőtt a fényerő, a hagyományos izzókat felváltó halogén, Xenon világítóberendezések már sokkal nagyobb területet világítanak be, ugyanakkor az összetett lámpatesteket tartalmazó műanyag burák hátránya, hogy érzékenyebbek a sérülésre, hajlamosak a karcolódásra.A bemattult, opálos fényáteresztő felület nagyban rontja a világítóberendezés hatékonyságát, de szerencsére már több szerviz felfedezte a költségtakarékos felújításban rejlő üzleti lehetőséget, így könnyedén orvosolhatjuk a problémát, lámpánként körülbelül 2-3 ezer forintos áron. Nemcsak jobban fogunk látni, de az autó is újszerűbbnek tűnik majd az újra csillogó burájú lámpákkal.
Még komolyabb problémát jelent a téli utakon fényszórókra kerülő kosz. A por, latyak, hókása leplénél semmi sem csökkenti nagyobb mértékben lámpáink hatékonyságát. Ha autónk nincs felszerelve automata fényszórómosóval, fordítsunk figyelmet a lámpatestek gyakori tisztítására, pár perces törölgetés komoly előrelépést jelent a téli balesetek megelőzésében. Hosszabb utazás során érdemes megállni is megtisztítani a lámpákat.
Üdvös dolog, ha mi tisztán látunk mindent magunk előtt, de ezzel együtt nem szerencsés, ha a többi közlekedő csak ragyogó fénygömböt lát autónk helyén. Ezért vezetés közben mindig ügyeljünk, hogy csak lakott területen kívül, indokolt esetben használjuk a távolsági fényt, akkor, ha sem az előttünk haladót, sem a szemben jövő autóst nem vakítjuk el. A ködlámpával és a ködzárófénnyel is bánjuk csínján, csak valóban szükség esetén használjuk.
Ha mindenki ránk villog, és pár kilométer múlva sem látunk bokorban bújva sebességet mérő rendőrt, akkor valószínűleg a fényszórómagasság beállításával lehet gond. Ez több fronton is problémát okozhat: ha csak 1 fokkal is feljebb hord a kelleténél, a szembe jövő gépkocsik vezetőit 20-szor jobban vakítja, ha 1 fokkal az aszfalt irányába tér el az érték, akkor a világítás hatékonysága 20-ad részére csökken, ami 30 méteres látáscsökkenést jelent.
A fénykéve magasságát a húsz évnél fiatalabb autók esetén többnyire motorosan szabályozhatjuk, a műszerfal bal alsó szegletében található kapcsolóval. Izzócsere, vagy az egész lámpatest cseréje után lehet, hogy ez a megoldás már nem hoz kielégítő eredményt. Ebben az esetben egy átlagos felszereltségű műhelyben műszerrel pár perc alatt – néhány ezer forintért – be tudják állítani a helyes értéket.
Szélvédő kívül-belül
Ha minket látnak annál csak az jobb, ha mi sem vakondként közlekedünk. Az autók téli üzemkezdete előtt ezért különösen ajánlott az ablaktörlők ellenőrzése. A csíkozó, nem teljes felületet törlő ablaktörlő gumik rizikófaktora egyértelmű, a hiba nem csak bosszantó, hanem kifejezetten balesetveszélyes. A kopott ablaktörlő lapátok cseréje nem mér halálos csapást a pénztárcánkra, pár ezer forintból megúszható a művelet, ha szükség van rá, mindenképp szerezzünk be egy párat.
A kilátással eső nélkül is meggyűlhet a bajunk, a szélvédő belső oldalának párásodását megfelelően működő szellőzőrendszerrel, párátlanító spray és törlőkendő kéznél tartásával előzhetjük meg. Sajna télen még a napsütés sem jelent túl nagy örömöt, legalábbis vezetői szemmel. A fény ebben az időszakban éles szögben érkezik, ráadásul a havas táj felerősíti a hatását, így szemünk a megszokott kép helyett fájdalmas fehérben úszó képet állít elő. Ezt a vakító hatást vezetésre alkalmas napszemüveggel enyhíthetjük.
Ha autónkat hó vagy jég borítja, mindenképpen tisztítsuk meg indulás előtt az üvegfelületeket. Nem csak egy foltot tegyünk szabaddá a vezetőülés előtt, de az összes ablakot, ha egy jobbról érkező buszt nem látunk épp olyan veszélyes, mintha a parkolóban az autó mögött haladó gyalogost.
Tiszta szélvédőn keresztül is lehet homályos a kép, de ebben az esetben hiába használjuk a törlőkendőt, a hiba valószínűleg a saját készülékünkben, a szemünkben keresendő. Az optikus felkeresése nem lehet évszakfüggő, ha látásromlást észlelünk, ne várjunk, tegyük meg a megfelelő lépéseket!
A rendőrség is rajta van az ügyön
2012-ben indult útjára a Látni és látszani nevet viselő országos baleset-megelőzési kampány. Az akció idén is folytatódik, 2013. november 7. és december 15. között számíthatnak a közlekedők fokozott országos közúti ellenőrzésre. Ezek során teljes körűen vizsgálják a személy-, illetve haszongépjárművek és motorkerékpárok világítását, láthatóságát.
A kezdeményezés célja a figyelem felkeltése, és a viszonylag kicsi, de nagy bajt okozó hibák kiszűrése, javítása, ezáltal pedig a közlekedésbiztonság javítása, a balesetek okozta károk csökkentése. Éppen ezért az október 1-jétől december 15-ig tartó időszak során lehetőség nyílik a kampányba bevont szakszervizekben térítésmentesen átvizsgáltatni a gépjárművet.
A Látni és látszani akció alatt azonban nemcsak a jármű láthatósága ellenőriztethető a szakszervizekben, hanem a járművezetők látását is ingyenesen vizsgálják meg azok az optikusok, akik csatlakoztak a kezdeményezéshez. A szervizek, optikusok listája a latnieslatszani.hu weboldalon érhető el, de mivel ez egy haladó szellemű kezdeményezés, Facebook oldalon is követhetjük a legfontosabb híreket.