1. Motormelegítés: sose álló helyzetben

Egy motor, legyen bár jenki benzintemető vagy papíron 3,5 literrel guruló EcoFlex Corsa, önmagához képest mindig akkor fogyaszt a legrosszabbul, ha az üzemanyag elégetésével nyert energiát nem az autó hajtására fordítjuk. A motort alapjáraton melegítve tipikusan ez a helyzet, a legfontosabb tehát elkerülni az értelmetlen pöfögtetést.

Értelmetlen, mert rémesen környezetszennyező, és értelmetlen, mert a motor terhelés híján alig fog melegedni. A fogyasztásnak és a környezetnek is azzal teszünk a legjobbat, ha indítás után azonnal elindulunk és kis fordulatszámon, nem túl mélyre nyomott gázzal hagyjuk bemelegedni a motort. Németországban 10 euróra (3000 Ft) büntethető az az autós, aki álló helyzetben melegíti a motort vagy nem állítja le a gépet vasúti sorompó mögött.

Nyáron a légkondicionálás, télen a hosszabb hidegüzemmel járó dúsítás veri fel a fogyasztást. Tippjeinkkel segítünk takarékoskodni az üzemanyaggal

Reggeli jégkaparás közben sose járassuk a motort. A benzinesek ilyenkor rengeteget zabálnak és alapjáraton alig melegszenek

Reggeli jégkaparás közben sose járassuk a motort. A benzinesek ilyenkor rengeteget zabálnak és alapjáraton alig melegszenek

2. Gyalog a következő sarokig?

Hideg, pláne metszően szeles időben könnyű elcsábulni, hogy a legrövidebb távokat is autóval tegyük meg. Ám a fogyasztás hidegüzemben extrém magas: az első kilométer benzinigénye 100 kilométerre felszorozva elérheti a 20-30 litert. 10-15 perc gyaloglással elkerülhető a kétszeri hidegindítás a közértig és vissza. A hidegindítás utáni üzem fokozott motorkopással és fogyasztással jár, mert a motornak 20 kilométer is szükséges lehet, mire valóban bemelegszik, tehát a hűtőfolyadék után a motorolaj is eléri a kellő hőfokot. A dízelek fogyasztása kevésbé száll el hidegen járva, de a motornak nagyon rosszat tesz.

3. Az áram is benzinből van

Az autóban minden wattnyi elektromos energiát a generátorral kell előállítani. Mivel a rekuperáció (fékezéskor/gázelvételkor történő áramvisszatöltés) ritka, a generátort a motor hajtja, amihez plusz üzemanyagra van szüksége. A szélvédőfűtés, a hátsó páramentesítés vagy a magas fokozaton járatott ventilátor mind növeli a fogyasztást, tehát ne felejtsük el kikapcsolni őket, ha már nem kellenek. Az ökölszabály: 100 wattnyi áramot a motor 0,1 liter benzinből állít elő.

Fogyasztó Körülbelüli teljesítmény (watt)    
Ventilátor (középső fokozat) 170
Hátsó szélvédő fűtés 185
Ülésfűtés (oldalanként) 100
Tükörfűtés 30-40
Első szélvédő jégmentesítő fűtőszálai 540
Rádió 20
HIFI-erősítő 10-400
Állófűtés/elektromos kiegészítő fűtés 45-110

Forrás: ADAC német autóklub

Megy az ülésfűtés, a szélvédő jégtelenítése, a ventilátor, szól a rádió és ég a fényszóró: ehhez mind az üzemanyagból kell elektromos energiát termelnie a motornak

Megy az ülésfűtés, a szélvédő jégtelenítése, a ventilátor, szól a rádió és ég a fényszóró: ehhez mind az üzemanyagból kell elektromos energiát termelnie a motornak

4. Ködfény: csak ha muszáj

Száz kilométeren az első ködfényszóró és a hátsó ködzárófény energiaigénye akár 0,2 literrel növelheti a fogyasztást 100 kilométeren. Csak szükség esetén kapcsoljuk be őket, amit a KRESZ is szigorúan vesz: „Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják. Álló járművön – a forgalmi okból megálló járművet kivéve – tompított fényszórót csak erős ködben vagy sűrű hóesésben szabad használni; távolsági fényszórót, ködfényszórót használni tilos.”

Sosem elég egytenyérnyi lyukon kifele kémlelni, takarítsuk le tisztességesen a havat és a jeget! Az életünk múlhat rajta, kilátunk-e a rendesen a kocsiból

Sosem elég egytenyérnyi lyukon kifele kémlelni, takarítsuk le tisztességesen a havat és a jeget! Az életünk múlhat rajta, kilátunk-e a rendesen a kocsiból


5. A lapos gumi növeli a fogyasztást

A puha gumi a kiszélesedő futófelület miatt nagyobb súrlódást, kopást és fogyasztást eredményez. Az előírtnál 0,2 barral alacsonyabb légnyomás 1 százalékos többletfogyasztással jár. A téli gumik felszerelése után is rendszeresen ellenőrizzük a helyes nyomásértéket! Figyelem: az abroncs pár kilométer megtétele után melegnek számít, ezért a melegen mért nyomásértékből vonjunk le 0,3 bart, hogy valóban a helyes légnyomást állítsuk be. Az autógyárak ugyanis hideg abroncsra vonatkozó értéket adnak meg az üzemanyagbetöltő-nyílás fedelén, az ajtóoszlopra vagy az ajtóra ragasztott matricán és a gépkönyvben.

Az előírtnál csupán 0,2 barral alacsonyabb légnyomás is 1 százalékos többletfogyasztással jár

Az előírtnál csupán 0,2 barral alacsonyabb légnyomás is 1 százalékos többletfogyasztással jár

6. Vezetés: kis fordulat, korai váltás

A legtöbbet a vezetési stílus ront vagy javít a fogyasztáson. Ha van a kocsiban fordulatszámmérő, sík úton 2000-2500-as fordulatszámnál mindenképp érdemes feljebb váltani. Az átlagosnak tekinthető, szívó benzinmotoros autókban (pl. a legtöbb  Opel Astra G és Suzuki Swift), már 50-es tempónál használhatjuk az ötödik fokozatot. Aki hármasban-négyesben felejti a váltót, feleslegesen pazarol.

Hamar kapcsoljunk fel, lendületes gyorsítással érjük el az utazótempót és azt tartsuk a magas sebességfokozatokban

Hamar kapcsoljunk fel, lendületes gyorsítással érjük el az utazótempót és azt tartsuk a magas sebességfokozatokban

7. Kialmozás: csak, ami kell

Jégkaparó, hóseprű, lapát, hólánc, takaró, tartalékkanna, bikakábel, működő elemlámpa, némi keksz és csokoládé: a téli autózáshoz szükséges tárgyakon felül ne hurcoljunk az autóban és az autó tetején fölösleges cuccokat. Például tetőboxot, kerékpártartót, a nagymamának gyűjtött befőttesüvegeket. Sok kicsi, sokra megy, 100 kilónyi ballaszt 3 deciliterrel emeli a fogyasztást 100 kilométeren.

8. Drága üzemanyag helyett minőségi motorolaj

Táltosbenzin és prémium gázolaj helyett inkább kis viszkozitású (pl. 0W-30, 5W-20) motorolajra áldoznánk. Az ADAC adatai szerint rövid utakon a drágább olajjal 4-6 százalékkal mérsékelhető a fogyasztás az ásványi olajokhoz képest. Mivel a kedvező hatás leginkább hidegindításkor érvényesül, autópályán járva a megtakarítási potenciál maximum 2 százalék.

Ha nem kopott, a motor is örül az alacsony viszkozitású olajnak. Rövid városi utakon 4-6 százalékkal csökkenthető vele a fogyasztás, mert hidegindításkor kisebb az ellenállása

Ha nem kopott, a motor is örül az alacsony viszkozitású olajnak. Rövid városi utakon 4-6 százalékkal csökkenthető vele a fogyasztás, mert hidegindításkor kisebb az ellenállása