Ha semmiképp nem jutunk fel a síkos kaptatón, a hólánc még mindig segíthet. A lánc azonban nem egyszerűen a kapaszkodást segítő eszköz, de helyenként kötelező tartozéka is az autónak. De merre is kötelező?

Magyarországon is kellhet a hólánc

Helyenként hazánkban is. A közútkezelő táblával jelöli az érintett útszakaszokat, bár rendkívül kevés van belőlük. A Kresz a következőképp rendelkezik a témában: „A hólánc használata kötelező jelzőtábla azt jelzi, hogy az úton közlekedő járműnek (gépkocsi, mezőgazdasági vontató, lassú jármű) legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsokat hólánccal kell felszerelni.”

Tehát a 4×4-es autókra elég csak az első vagy csak a hátsó kerekeket felszerelni hólánccal. Előre a kerék kifordításával többnyire könnyebb a lánc felszerelése, de azért is tennénk ide őket, hogy fékezéskor is segítsenek.

Lássuk, mik a szabályok az AvD (Automobilclub von Deutschland) adatai szerint. Elsőként jöjjenek a környező országok!

Télen a nyári gumival elindulni is kár. Ám két hajtott kerékkel a téli abroncs ellenére először a hátul, majd az elöl hajtó autók állnak meg nagyobb hóban. A továbbjutás kulcsa a hólánc, ha tudjuk használni

A láncot érdemes jól hozzáférhető helyen tartani, hogy ne kelljen kipakolni a csomagtartót érte

A láncot érdemes jól hozzáférhető helyen tartani, hogy ne kelljen kipakolni a csomagtartót érte

Ausztria: téli gumi nélküli autókra összefüggően (legfeljebb kis megszakításokkal) hó vagy jégborította úton kötelező a hólánc használata.

Horvátország: kötelező az autóban lennie a hóláncnak, amelyet legalább 5 centiméteres hóban vagy tükörjéggel fedett úton kell használni.

Szerbia és Szlovénia: télen kötelező hóláncot tartani az autóban.

Bulgária, Franciaország, Liechtenstein, Németország, Olaszország, Svájc: Táblák jelzik, ha hólánccal kell megtenni az adott útszakaszt.

Büntetések: Ausztriában akár 5000 euró

Ha egy hólánchasználatra kijelölt tájon autós nem rendelkezik hólánccal, például Németországban 20 eurós (6000 Ft) büntetést szabhatnak ki rá a hatóságok. Ennek máris a duplája a tétel, ha az eszköz hiánya miatt akadályozza a közlekedést.

Nem elég odapróbálni aztán visszatenni, hogy sárga ide, horog amoda, fog ez menni

Nem elég odapróbálni aztán visszatenni, hogy sárga ide, horog amoda, fog ez menni

Szigorúbb az osztrák szabályozás, ahol a lánc hiányát 35 eurós (7000 Ft) bírsággal fenyegeti a jogalkotó, míg a közlekedők veszélyeztetéséért akár 5000 eurós, azaz 1,5 millió forintos büntetést is kaphat az érintett.

Csak a hólánc számít hóláncnak

Az elindulást sokféle eszköz segítheti, akár a kerékre húzható textilköpeny, műanyag karmos vagy más megoldás. Ám tudni kell, hogy ezek hatása hiába hasonló a hóláncéhoz, az autós csak hagyományos hólánccal kerülheti el a bírságokat.

Ne ássuk el és gyakoroljuk be a felszerelését!

Magát a láncot érdemes jól hozzáférhető helyen tartani, mert elég nagy betli, ha a sítúra teljes cuccát ki kell rámolni előbb a földre, hogy a csomagtér mélyéről előbányásszuk a láncot, akár egy közúti ellenőrzéskor.

Hóláncszerelő-verseny, meglepő véggel:

                  

Felszerelését tényleg gyakoroljuk be előre! Nem elég odapróbálni aztán visszatenni, hogy sárga ide, horog amoda, fog ez menni. Rutinból kell felraknunk, mert hóban-szélben, lilára fagyott ujjakkal a merevre fagyott hóláncot eleve nehéz feltenni. A szereléshez nem árt egy rendes kesztyű sem. Ha a művelet jól sikerült és a túl laza lánc nem veri szét a kerékjáratot, örüljünk a trakciónak és vezessünk óvatosan! Hólánccal többnyire 50 kilométer/óra a megengedett maximális sebesség.

Mi van a téli gumival?

Míg a hólánc csak ritka esetekben szükséges, a téli abroncs sokkal fontosabb tényezője a biztonságos autózásnak, amely egyre több országban kötelező. Az ADAC német autóklub adatai szerint a következő országokban előírás időszakonként vagy helyenként a használatuk. Mivel sosem tudható előre, milyen utakkal találkozunk, az előírásoktól függetlenül legyen alapvetés, hogy ősz végétől nagyjából húsvétig csak minden keréken téli gumival vágunk útnak.

Legalább 4 mm profilmélység kell egy téli abroncsnak. Alatta a nyugati hatóságok nyárinak minősítik, az ezzel járó súlyos következményekkel

Legalább 4 mm profilmélység kell egy téli abroncsnak. Alatta a nyugati hatóságok nyárinak minősítik, az ezzel járó súlyos következményekkel

Ausztria: télies útviszonyok (hó, jég, latyak) esetén kötelező a minimum 4 mm profilmélységű, M+S jelölésű gumiabroncsok (téli ill. négyévszakos) használata november 1. és április 15. között. Ez azonban kiváltható nyári gumival és hólánccal. Ha nincs csapadék, nem büntethetnek meg nyári gumival.

Belgium: a téli abroncs november 1. és március 31. között kötelező.

Csehország: télies útviszonyok esetén november 1-től és március 31-ig kötelező.

Németország: hóval fedett, eljegesedett, latyakkal borított utakon kötelező.

Nehéz tehergépjárművekre is létezik téli abroncs, de gyakoribb a nyári plusz hólánc

Nehéz tehergépjárművekre is létezik téli abroncs, de gyakoribb a nyári plusz hólánc

Olaszország: bizonyos útszakaszokon kötelező pl. november 1. és április 15-e között, de használatukat előírhatják más időszakban, táblákkal is.

Románia: november elsejétől március 31-éig kötelező a téli abroncs.

Svájc: télies útviszonyok esetén. Itt kemény pénzbüntetés jár, ha nyári gumival okozunk balesetet, de az ütközés elszenvedőjeként is részleges felelősséget érvényesítenek a nyári gumis autóson.

További országok téli gumis szabályairól a linkre kattintva olvashattok.

Forrás: ADAC, katasztrófavédelem.hu. Az adatok személyautóra és 3,5 tonnánál nem nehezebb haszonjárművekre vonatkoznak.

Hólánc és téli gumi: hol kötelező és hol nem? 17