A hathengeres, soros elrendezésű, 13 literes motor kicsivel erősebb, mint ami a G 450-esben duruzsol, a Topline fülke alá ugyanis egy 490 lóerős változat került. Az Euro 6-os szabványok teljesítése érdekében ebben a Scania nyergesvontatóban is megtalálható az EGR kipufogógáz visszavezetéses fejlesztés, mely az SCR karbamid-oldat (Adblue) befecskendezéses technológiával egészül ki. A Scania R 490-est automatizált Opticruise sebességváltóval valamint sebességtartó automatikával gyártották.
Második generációs motorokA második generációs Euro 6-os motorok a korábbi Euro 5-ös, Euro 4-es, valamint az Euro 3-as változatokhoz képest öt százalékkal kevesebb üzemanyagot használnak fel. A Scania tájékoztatása szerint pedig az új fejlesztésű Scania Euro 6-os motorok 2-3 százalékkal gazdaságosabbak, mint az első generációs változatok.
Állóhely potyautasoknak
A négypontos felfüggesztésű Topline a Scania legnagyobb hálófülkével szerelt fülkéje, ennek köszönhetően bőséges hely áll mind a sofőr, mind pedig az anyósülésen utazó utas rendelkezésére. Sőt, a motorsátorra állva akár még friss hegyi levegőt is szívhatunk, hiszen ezen egy 192-195 centiméter magas ember sem veri be a fejét. A hely egyébként kiválóan alkalmas olyan potyautasoknak is, főleg olyanoknak akik csak rövid távra stoppolnak. A korábban tesztelt G 450-es és az R 490-es fülkéje nagyon hasonló a kialakítás szempontjából. A szélvédő feletti rekeszek mellé azonban olyan kényelmi eszközök kerültek, mint a mikrohullámú sütő vagy a kávéfőző.
A Scania a beltérben a szürke ötven árnyalata helyett világosbarnás, krémszínű kárpitozást használt. Elegáns színezést kapott például a motorsátor, valamint a műszerfal környékén elhelyezett pohártartók is. A lábtér ebben a fülkében is bőségesre sikeredett, a Recaróval közösen fejlesztett ülések pedig kifejezetten kényelmesek 1-2 órányi távlatban. Bár a belső menetzajról nem áll rendelkezésre pontos adat, ugyanakkor a megfelelő szigetelésnek köszönhetően alig volt hallható a motor 80-90 kilométer/órás sebességbél. A külső motorzaj sem vészes, hiszen a G 450-eshez hasonlóan ennél a nyergesvontatónál is 80 decibelt mértünk, ami kicsivel halkabb érték, mint amit az elmúlt években gyártott kamionok produkáltak (85 -87 decibel).
Vezérlés műholddal
Ahogy a legújabb Streamline modellben is, úgy ebben a nyergesvontatóban is megtalálható a Scania legújabb fejlesztése, az Active Prediction. A megoldás lényege, hogy menet közben a GPS-pozíció, illetve a műholdas navigációs rendszer elektronikus térképének domborzati adatai alapján a rendszer folyamatosan elemzi a jármű előtti három kilométeres útszakasz topográfiai jellegét. Az Active Prediction ennek megfelelően vezérli a hajtásláncot, így az emelkedők előtt kicsit megnöveli a jármű sebességét, ezáltal a motor fordulatszámát is, hogy minél később kelljen kisebb fokozatba kapcsolni.
A rendszer kielemzi, hogy az emelkedőből még mennyi van hátra, így a motor már alacsony fordulatszámon rendelkezésre álló nagy nyomatékát kihasználva kerüli el a felesleges sebességváltásokat. A fejlesztés valóban megkönnyíti a vezetést és a tesztkör alatt hibátlanul működött hátránya, hogy kicsit egyhangúbbá teszi a munkát a sofőrök számára, éjszakai vezetés közben viszont kifejezetten praktikus lehet.
Összegzés
A Scania R 490-s csúcsragadozónak számít a Streamline modellek között. Gazdag felszereltsége, tágas fülkéje, valamint a jól megválasztott kárpitozás kiemeli a teherautót a hétköznapi kamionok szürke világából. Az acélból készített lehajtható hűtőmaszk az a fajta praktikus megoldás,ami minden extrát felülmúl. Persze ettől függetlenül lehetne még kormánykerékre szerelt kapcsolókat is lehetne dicsérni. Az R 490-es a teszt során jól birkózott meg az emelkedőkkel és lendületből az autóutakon sem veszített.