Röviden – Honda Civic Tourer | |
---|---|
Mi ez? |
Végre kombi Civic! Úgy is néz ki |
Mit tud? | Csomagtartójának mérete alázza a riválisokat |
Mibe kerül? | Januárban lesz magyar ár, márciustól szállítás |
Kinek jó? | Aki unja a német kompakt kombikat |
Először is emeljük magasba nem létező kalapunkat azon járműgyártók előtt, amelyek bátran kísérleteznek a formákkal, kockáztatva ezzel piaci sikerüket. Megszámolni sem lehet a nekik köszönhető, szívdobogtatóan izgalmas autókat. Voltak persze pofára esések is, nem feledjük.
Merész dizájnjával a Honda Civic vitathatatlanul magára fókuszálja a tekintet, ami a most bemutatott Tourer változatra még inkább igaz. Az újdonságot a Vatikán tövéből indulva próbáltuk ki, ezért ütjük fel az egyes szövegrészeket latin szólásokkal.
Si duo idem faciunt, saepe non est idem. – Ha ketten ugyanazt végzik, az gyakran mégsem ugyanaz.
Ez a kompakt kategóriás puttonyos bizony messze nem az, mint a többi. Astra kombi, Golf, satöbbi…? Bátor, sőt, a vevőket és a járművek iránt érdeklődőket egyértelműen megosztó lett a Tourer formája. Sokan gyalázzák majd földet túró, lapos orrát, vagy éppen durva éleit a hátsó kerekek felett, míg másokat boldoggá tesz mindenkitől különböző külső dizájnja.
Belül nekem ez a Civic sokkal jobban tetszik, mint az elődje, annak szétszórt gomberdejével szemben sokkal összeszedettebb. Annak ellenére harmonikus egységet alkot a műszerfal, hogy 5 darab (!) különálló képernyő világít előttünk, plusz a navi kijelzője. Valamivel barátságosabbak a műanyagok is, bár a központi műszeregység, és a navigáció körül még mindig nem érik el a kategória legjobbjainak szintjét.
Elöl mintha szűkebb lenne, mint az előző Civic, mondja utastársam, aki történetesen épp egy nyolcadik generációs, vagyis az előző Civic tulajdonosa. Valamivel kisebb a kesztyűtartó és az ajtós oldalzsebek befogadóképessége, de nem kisebb annál, amit a kompakt kombiknál megszoktunk. Hátul elfér két középtermetű felnőtt, ebben segít az ötajtósnál nagyobb fejtér is.A cane non magno saepe tenetur aper. – Gyakran nem a nagy kutya fogja meg a vaddisznót.
Ovidius fenti bölcseletére remek példa a Tourer, amely ugyan rövidebb szinte minden riválisánál (az Astra kombinál például 16,3, míg az Octavia kombinál 15 centivel), de a csomagtartó méretét tekintve összességében megver jó néhányat közülük. Ebben-abban egyik, avagy másik cseppett jobb, de összességében a dizájnkombi meglepően remek adatokkal rendelkezik. Ez a számok világa, íme.
A trükk az, hogy nem csak a pótkerék hiányzik hátulról (ami azért egyeseket bosszanthat), hanem az üzemanyagtartály is, ami az első ülések alá szerelve még a súlyelosztásnak is jót tesz. Így a csomagtartó padlóját leheletfinom mozdulattal elsüllyesztve újabb 117 liternyi térrel többet használhatunk. A 624 literes csomagtartó a 60/40 arányban dönthető hátsó ülések padlóba süllyesztése után 1668 literre nő, amit szintén oda lehet tenni a versenytársak adatai mellé (Octavia 610/1740 liter, Golf 605/1620, Astra 500/1550, Focus 490/1516), bár én azt mondom, a literadatokról könnyebben hazudnak a gyártók, mint a fenti táblázat mérőszalaggal könnyen ellenőrizhető számairól.
Szuperjó a Honda Magic Seats ülésmozgató rendszere is, a legjobban az ülőlapok felhajthatósága tetszik, így a csomagtartótól elválasztva is kialakítható egy síkpadlójú, és méretes raktér. Mondjuk, ha szűk a parkolóhely, és nem férünk hozzá leghátul az ötödik ajtóhoz. Frugalitas miseria est rumoris boni. – A takarékosság a nyomorúság szép neve.Hogy takarékos-e a Civic kombi, azt több oldalról is vizsgálhatjuk. Mindössze két motor közül választhatunk, ami kínálatnak nem nevezhető, de kipróbálva ezeket mégis azt kell mondjam, tulajdonképpen az 1,6-os i-DTEC dízelnél, és az 1.8 i-VTEC-nél nem is kell több ide.
Az Earth Dreams nevű motorcsalád első európai piacra szánt tagjaként a gázolajos ? bár a súlyát nem árulja el ? a Honda szerint a kategória legkönnyebb motorja a hasonló hengerűrtartalmú blokkok között, köszönhetően az alu hengerfejnek, a 8 mm-es hengerfalnak, és a könnyített dugattyúnak és hajtókarnak.
Róma belvárosában, majd autópályán az átlagosnál lendületesebb közlekedés után 6,1 litert mutatott a 120 lóerős (300 Nm) motor fogyasztására a kompjúter, de ez ugye rövidke tesztút volt. Szintúgy röviden próbálhattuk ki előző nap egészen másfelé, főleg vidéki andalgós közlekedésre használt utakon a 142 lóerős (174 Nm) benzines motort, ennél 6,9 literes átlagfogyasztást olvastunk le a kijelzőről. Valóban mértékadó számokat azonban csak a tesztautók hosszabb kipróbálása után mondhatunk, ami biztos: mindkettő ereje és nyomatéka elég a könnyed, biztonságos autózáshoz.
Amennyire az eltérő körülmények engedték az összehasonlítást, a viselkedésük is meglepően hasonló volt, így nem is jutott sokkal közelebb a válaszhoz Civic-tulajdonos kollégám a menetpróba alatt, aki hamarosan rendel egy ilyen kombit, ám még nem tudja, hogy dízelt, avagy benzinest. Ár körülbelül egy hónap múlva lesz hozzájuk (szállítás márciustól), de az ötajtós változatba egymillióval drágább jelenleg a gázolajos.A szűk motorválasztékkal szemben nem takarékoskodik a Tourer a kamerák és radarok vezérelte menetbiztonsági rendszerekkel:
– Aktív városi fékrendszer – 30 km/óra alatt működik, a kis sebességű ráfutásos baleseteket előzi meg automatikus fékezéssel, amit villogás és sípolás előz meg az utastérben
– Figyelmeztetés frontális ütközésre – Hasonló ez előzőhöz, csak ez nem fékez, és nagyobb sebességnél működik. Az előzővel ellentétben itt a sofőr maga állítja be, hogy az akadálytól/másik járműtől milyen távolságra jelezzen a rendszer
– Automatikus távolsági fényszóró – 40 km/óra felett lép működésbe, s annak megfelelően kapcsolja fel és le a reflektort, hogy milyen távolságban vannak a Tourer előtt haladó, és a szemből érkező járművek (személy- és teherautók, valamint motorkerékpárok)
– Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer – A gyári sajtóanyag szerint 64 km/órától működik, de ketten esküszünk rá, hogy 50-60 között is jelzett a tesztautóban, ugyanakkor a kopottas felfestést nem mindig érzékelte
– Táblafelismerő rendszer – Egyszerre két táblát is képes megjeleníteni, ugyanakkor válogat közülük, csak az érdemi információt mutatókat vetíti elénk (pl. teherautóra vonatkozókat nem, minek is mutatná)
– Holttér-figyelő – Szenzorjai 20 km/óra felett folyamatosan monitorozzák a vezető által nem látható környezetet
Mindezekkel körülvéve időnként a vurstliban éreztem magam, annyi minden villogott és csipogott Róma őrült belvárosában autózva, hiszen itt a káosz a működés alapja a közlekedésben, sem az autósok, sem a motorosok nem ismerik a sávokat. Mindenki megy mindenfelé, ami megdolgoztatta a Civic lézereit és kameráit – ha valaki úgy akarja, a többségük kikapcsolható.
Állítgattuk az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztésből, és hátul adaptív lengéscsillapítókal szerelt futómű lágyságát, és sok más járműtől eltérően valóban érzékelni különbséget a Comfort, Normal és Dynamic üzemmódban használható rendszer fokozatai között. Az ötajtóshoz képest változott az elektronikus szervókormány is, valamivel precízebbé téve a kormányzást.Ignoti nulla cupido. – Amit nem ismerünk, az után nem vágyunk.
Nehéz megmondani, hogy a hazai újautó-vásárlók 70 százalékát adó flottakezelők mennyire ismerik a négy évtizedes múlttal rendelkező Civicet, amúgy nehéz lenne elképzelni, hogy fehér folt előttük, de hogy nem vásárolják, az egészen biztos.
Talán a kombi változat nagyobb eséllyel indul majd náluk, meglátjuk, a Tourer leendő ára nagyban befolyásolja jövőjét. Bátor is, meg nagy is, de a siker mégsem garantált, vagyis ide is beilleszthető egy latin szólás: Ad astra per asperas – Tövises az út a csillagokig.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|