Jól hangzana: Maserati Granta
Lada Granta. Ön szerint nem hangzik túl bizsergetően? Akkor cseréljük le az első tagját! Legyen talán Maserati Granta vagy Lamborghini Granta! Érzi a vibrálást, ha a név hallatán elképzel egy zsugorlakkal gondosan bevont, gracilis hengerfejöntvényt a könnyűfém motorházfedél alatt?
Érzi a kipárolgó motorolaj illatát? A hengerfejben legalább 32 szelep mozog, alattuk minimum nyolc henger pörög extázisban, hogy a hanyag eleganciával megrajzolt Grantát toszkán mellékutakon repítse. Látják, a néven nem múlik!
Előttünk azonban az a modell áll, amivel a Renault a Ladából nyugaton is elfogadott márkát csinálna, és megállítaná a nyugati modellek térnyerését Oroszországban, ahol a Ladák piaci részesedése már nincs 17 százalék.
Mínusz 23 fok? Ez még nem tél a Ladának
Visszatérve a 4,26 méteres, 87 lóerős limuzin nevére: a szót nem Manfred Gotta, a messze földön híres névadó találta ki, mint a Twingót, a Vectrát, a Panamerát vagy az Actrost. Az AvtoVAZ, a Ladák gyártója az orosz népet szavaztatta meg a kocsi nevéről, hiszen egy népautó nevét a népnek kell eldöntenie. A győztes tipp állítólag egy krasznojarszki lakostól származik; Pável Zaharov jutalma egy vadonatúj Lada Priora volt.
Nem a Logan az alap
De milyen a modernebb Granta, amely a Largusszal ellentétben nem a Logan, hanem a Kalina technikájából merít? Először is nem esik bele az eső, de tényleg meleg és barátságos hely. Alapáron jár hozzá menetstabilizáló elektronika és fedélzeti számítógép – ami igazán fontos, az adott. A rádió extra, légkondi nem rendelhető, de régen is megvoltunk nélküle – mondaná a törzsközönség. Aki húzza a száját, gondoljon arra, mekkora ajándék a szabad mobilitás! Beülünk, indítunk és megyünk.
A Granta pont ezt nyújtja. Divatos nyomógomb helyett kulcs elfordítására indul, és a robogókat idéző, szerény kis slusszkulcsnak még tolla is van. Nyitáskor a központi zár a kulcs elfordításával villámgyorsan oldja a reteszelést, záráskor azonban vár egy pillanatot. Mintha ezen gondolkodnia kellene.Semmi cifraság
A Granta kezelőszerveinek használatán kicsit sem kell gondolkodni. Cifraságtól mentes, nagy, kerek műszerek, egyértelmű jelzésekkel ellátott gombok és szabályozók. Az orrban egy régi vágású négyhengeres szívómotor van. Az 1,6 literes, hengerenként kétszelepes benzines lelkesen kezd húzni, élénken veszi a gázt, és eltökélten gyorsul a váltó öt fokozatában, amelyek kapcsolhatósága egy jó karban lévő használt autóét idézi.
Grantát, itthonra?
Három éve, a HungaroLada felszámolása óta a márkának nincs importőre, így marad a magánbehozatal. Mivel az autó csak ESP-vel helyezhető forgalomba, az ukrajnai beszerzés nem alternatíva. Ám a közeli Bécsben két szalon is található, a másodikban elsőre felveszik a telefont. A kocsi ott tavasszal jelenhet meg, mert még folyik a forgalmazásához szükséges papírmunka. Addig, aki nagyon akar, Németországból hozhat új Grantát. Légkondi nincs, de sportos vezetőknek ültetőszett, cuccoláshoz hátsó pótrugó áll az extralistán. Mivel az autó féléves koráig, vagy 6000 km futásteljesítményig újnak számít, visszajár a 19 százalékos értéktöbbletadó, de be kell fizetni a 27 százalékos hazai áfát. A 8990 eurós alapárral, az áfával és a 85 ezer forintos regadóval számolva 2 954 000 forintba kerülne a magyar rendszámos Lada 2190, plusz az útiköltség. A forgalomba helyezéssel nem számoltunk, mert az az itthoni vásárlásnál is tétel. A Logan nem ilyen érdekes autó, de a háromhengeres turbómotorral, ráadásul légkondicionálóval és sok más extrával 2 690 000 forintért megvehető. Úgy fest, hogy a KSH szerint még mindig 92 571 darabos Lada-állomány a közeljövőben nem bővül Grantákkal.
Ugyanez igaz az irányíthatóságra – és a teljes vezethetőségre. A kormányzás kissé távolságtartó, de elég pontos ahhoz, hogy akár az Urálig hatoljunk. A felszerelést elnyeli a 480 literes csomagtartó, amely a támla lehajtásával bővíthető. A rugózás nem bugyolálja vattába az utasokat, de az útfelület durvaságaitól ügyesen megkíméli őket. A lassulás megfelelő, és a fékhatás nem romlik tartós terhelésnél sem, az ESP pedig beavatkozik, ha szükséges.
Okosabbak lehetünk az autónknál
Jó érzés, hogy végre megint okosabbak lehetünk az autónknál. Ritka ez manapság. Mintha ezeket a tárgyakat nem azért vennénk, hogy uraik lehessünk. Aztán kétértelmű feliratokkal és titokzatos menükkel az autó a tébolyba kerget.
Maróan célszerű minden, a plasztiktömböt csak a felületek változása lazítja fel. A kemény műanyag talán a gőzborotvától sem rezelne be. Nem sokáig kell sorja után kutakodni, van belőle a belső kilincseken, az ajtózsebeken, a kapaszkodókon. Szövetbevonat csak az ülésekre jut. Cserébe a kéziféket négylap-fejű csavar rögzíti. Ha zörögne bármi – bár a tesztautóban semmi nem nyiszog – akkor azt rövid úton meg lehet oldani.
Valószínűleg a meósok elővették a Grantát, amióta Putyin propagandalátogatást tett a togliatti gyárban. Putyin, aki rettenthetetlen búvárként hoz fel amforákat a tengerfenékről, és meztelen felsőtesttel pusztít el medvéket, harmadik nekifutásra tudta csak lecsukni a csomagtérfedelet. Az érintett mérnök további sorsa ismeretlen. Az autó ára nem: a gazdagabbik felszereltséggel 2 990 000 forintnyi euró.
Értékelés
Aki feltétlenül Lada Grantával kíván járni, aggodalmak nélkül használhatja az autót. Fékjei nem fáradnak, úttartása biztonságos, az ESP eleve szériafelszerelés. Térkínálata tisztes, rugózási kényelme elfogadható, motorja életerős. Az ülések kényelme, a kormányzás pontossága, a minőségérzet és a részletmegoldások megértést igényelnek.
A cikket az Autó Magazin 2014. januári számából vettük át. A lap a Granta tesztjén kívül is tele van jó anyagokkal. 100 oldal, most 595 forintra engedett áron.