Sokmilliárdos üzlet – egyesek szerint lehúzás – a fizetős parkolás, annak ellenére, hogy az autósok egy része hatalmas összegeket elbliccel.

7-9 milliárd forint az autósok zsebéből a parkolós cégekhez

Magyarországon kb. 40 millió alkalommal fizetnek közterületi parkolásért az autósok minden évben. Az ellenőrzések során lebukott bliccelők száma ennek a 10 százaléka körül van, azaz kb. 4 millió darab pótdíjat szórnak szét évente a parkolós cégek.

Az országosan jellemzően 150-525 forint/óra közötti díjakból átlagosan 5-6 milliárd forintot fizetnek be az autósok, amin felül körülbelül újabb 2-3 milliárdot szednek be a pótdíjakból.

A „Mikulás-csomagban” a szélvédőre rakott pótdíjaknak átlagosan az 50-60 százalékát felszólítás nélkül befizetik a megbüntetettek, felszólításra további 20 százalék nyúl a pénztárcájába.

Marad 20-30 százaléknyi kiszabott, de a felszólítás ellenére is befizetetlen bírság, ami olyan egymillió darab évente. Ezek bíróság elé kerülnek, de egy részük így is behajthatatlan lesz. Kik a leginkább renitensek?

Magyar fizet, külföldi alig, diplomata sosem

A magyarországi fizetős parkolóhelyeknek körülbelül a 10 százalékát külföldi rendszámú járművek foglalják el úgy, hogy a szórás szélsőséges. Sopronban 40 százalék, Budapesten 10, míg egyes vidéki városokban 1-2 százalék körüli.

Négymillió bírságot kapnak évente az autósok, egymillió ügy megy évente bíróságra. A külföldiek alig fizetnek, a magyar hatóságok tehetetlensége miatt egy angol behajtó gazdagodik a magyar parkolási rendszeren. Cikksorozat a Vezess.hu-n.

Sokakat bosszant, hogy Budapest egyes részein még este is fizetni kell. Ez a parkolójegy 19.15-kor lett kiváltva, akkor 300 forintot kellett fizetni, hogy 20 óráig köztéren állhasson a kocsi

Sokakat bosszant, hogy Budapest egyes részein még este is fizetni kell. Ez a parkolójegy 19.15-kor lett kiváltva, akkor 300 forintot kellett fizetni, hogy 20 óráig köztéren állhasson a kocsi

A fizetési hajlandóságban is óriási különbségek vannak. Az EU-n kívüli járművek gazdáinak csak az 5-20 százaléka hajlandó parkolójegyet venni, míg az uniós autók után a skandinávoké a legmagasabb fizetési hajlandóság, az osztrák és szlovák rendszámos járművek üzembentartói már jóval kevésbé fizetnek, míg a diplomata rendszámos kocsik 0, azaz nulla százalékban vesznek parkolójegyet. Arányosítva is a magyar rendszámos sofőrök fizetnek a legnagyobb arányban.

„Jelentősen befolyásolja a külföldiek fizetési hajlandóságát a parkolós cégek hozzáállása. Mosonmagyaróváron osztrák ügyvéd segítségével hajtják be a pótdíjakat, Budapest VIII. kerületében pedig gyakran kerékbilincselnek, így ezeken a helyeken sokkal magasabb. Persze tisztában vagyunk vele, hogy a rendszeresen itthon parkoló külföldi rendszámos autók jelentős része magyar tulajdonban van” – mondja a Vezess.hu-nak Sipos László, a Magyar Parkolási Szövetség felügyelő bizottságának elnöke.

Hol a legdrágább a parkolás?

Gyűjtésünk szerint országszerte 32 településen kell fizetni a parkolásért, ezek közül az alábbiak a legdrágább közterületi helyek.
    – 525 Ft/óra – Budapest legdrágább zónája nem a Várnegyedben, nem is a belváros közepén van, hanem a Margitszigeten.
    – 500 Ft/óra – Balatonfüred központjában május 1. és szeptember 30. között ennyibe kerül a parkolás, amit viszont ki lehet kerülni a közeli, és ingyenes Huray utcában.
    – 480 Ft/óra – Szegeden nem a díjszabás változik, hanem a parkolószelvény fejében leparkolható idő nő vagy csökken. A 480 forintos jeggyel a kiemelt övezetben egy órára hagyhatjuk ott az autót büntetésmentesen.
Ha ennél több magyar városra is kíváncsi, kattintson ide, és megnézheti a legdrágább hazai parkolóhelyek listáját.

30 százalék az angol behajtó jutaléka

Brutális összegekkel tartoznak a külföldi autósok, amit nemigen képesek behajtatni a magyar parkolós cégek. Ezek legnagyobb részét 2004 óta az Euro Parking Collection (EPC) nevű angol vállalkozás segíti, amely Sipos szerint maga ajánlotta fel szolgáltatásait a hazai cégeknek.

Ebben a kedves kis csomagban 14 ezer 600 forintos csekk lapul

Ebben a kedves kis csomagban 14 ezer 600 forintos csekk lapul

Az EPC főleg az uniós országokba bejegyzett rendszámmal bliccelők ellen sikeres. A számos magyar várossal szerződésben álló behajtó 45-50 százalékos hatékonysággal szedi be azokat a bírságokat, amelyekkel nem tudnak mit kezdeni a magyar parkolási társaságok. (A maradék 50-55 százalék részben unión kívüli üzembentartóhoz kötődik, részben a magas költségek miatt már nem gazdaságos a behajtása.)

Feltételezhető, hogy szépen keres az EPC azokon a bírságokon, amikkel a magyar hatóságok nem tudnak mit kezdeni. Habár az EPC egyedi szerződéseket köt, a Vezess.hu információi szerint általában elmondható, hogy a behajtott pótdíjak 30 százalékát teszi zsebre.

Ez az összeg az elmúlt évtizedben összességében akár az egymilliárd forintot is elérhette.

Szerdán a parkolós biznisz legizgalmasabb részével foglalkozunk: hogyan verik át az autósok a parkolós cégeket, és milyen trükkel verik át a parkolós társaságok az autósokat? Térjen vissza holnap is a Vezess.hu-ra!