Egy használt autó értékét számos tényező befolyásolja. Például a kocsi kora, motorizáltsága, felszereltsége, a tulajdonosok száma, a törött előélet illetve a helyreállítás színvonala, nagyobb fogyasztású autóknál az olajár alakulása és természetesen a futásteljesítmény.
Sok múlik rajta, mégis olcsón manipulálható
Az évjárat és az állapot mellett a kilométer-számláló állása a legfontosabb kritérium egy használt autó értékének megállapításához. Ám a használtautó-piac szereplői ezt gyorsan és csekély költséggel manipulálhatják.
Nem nagy feladat, a szervizcsatlakozón keresztül egy célszerszámmal felprogramozható a kívánt óraállás. Ha a laptopos szaki egy használtautó-telepre száll ki, mennyiségi kedvezményt is adhat. Míg egy önálló meló 20 ezer forintba is kerülhet, nagyobb tételben az átlagos autók digitális óráját 12-15 ezer forintért kezdik átírni a hozzáértők.Minél több helyen (pl. slusszkulcsban, a xenon fényszórók vezérlésében, más számítógépekben) kell a hamis adatot rögzíteni, minél fejlettebb a gyári „védelem”, annál többe kerül a csalás.
Prédára lesnek
A bonyolultabb műveletekhez műhelybe kell vinni az autót, ahol kiszerelik például az ABS egyes elemeit, hogy a blokkolásgátló memóriájában is a vonzóbb szám szerepeljen. Többnyire a modern, felső kategóriás autók visszatekerése igényel szervizt.
De még a százezer Ft feletti kiadás sem tétel értékesebb autók esetében. Erről a tevékenységről nem adnak áfás számlát, a cikk árai is tájékoztató jellegűek, de a nagyságrendet jól tükrözik, mert több használtautó-kereskedő megkérdezésén alapulnak.
Feltehetően tömegével várnak vevőre manipulált óraállású autók a neppereknél, de akár magánembereknél is. (Bár logikusnak tűnhet, hogy ott csalnak a legkönnyebben, ahol a legjobban ismerik a típust, egy márkakereskedésben ennek kisebb a veszélye. A visszapörgetéshez nem kell NASA-számítógép és egy több százmillió forintért felépített márkakereskedésben aligha érdemes pár százezer forintért kockáztatni a cég jó hírét. Más a kockázat itt és más, ahol csak egy faház marad a vállalkozás után.)
Nem jó ez így a neppernek sem
Az óratekeréssel kapcsolatban a legváratlanabb panaszt egy használtautó-kereskedőtől hallottam. Ő azért rühelli a visszapörgetést, mert ekkora tételben nagyon sokba van neki. Szinte az összes dízel és a céges benzinesek óráját rokonszenvesebb számra kell átállíttatnia, hogy túladjon a portékán. Ha a vevők zöme nem szűkölne a reális futásteljesítményt hallva, ő megúszná a tekerést, több pénz maradna a zsebében és kevesebb volna az átvert vásárló. De az áldozat nem ő, hanem a vevő, aki kisebb értékű autót sóz rá, több pénzért.
De miért van egyáltalán lehetőség az óraállás felülírására? Mert az első tulaj nullkilométeres autót szeretne kapni, így a szúrópróbaszerűen végrehajtott, hosszabb gyári próbaút nyoma eltüntethető. Kérdés, hogy az autógyártók miért nem védik alaposabban ezt a rendkívül értékes adatot. Az ADAC német autóklub szerint autónként pár euróba kerülne a hatékony szoftveres védelem. Csakhogy a kár nem az autógyártókat éri, a többletköltséget viszont nekik kellene lenyelni.
Több van benne?
Ebben az összeállításban remek tippeket találni a használtautó-kínálat ellenőrzésére, de aki csalni akar és ebből él, az profi. Nem fog lebukni a kopott szélű pedálgumin, ami fillérekért cserélhető vagy a 15 ezer forintból újrabőrözhető kormányon. Gyanús, ha az anyósülés kiült, a vezetőé pedig jó állapotú, mert valószínűleg felcserélték őket. Egy melósautó vagy gondozatlan családi autó gyorsan lelakható, aki viszont hosszabb utakat tesz meg és jól bánik a kocsival, annak autóján alig látszik 200 ezer kilométernyi használat.
Vásárlóként elsődleges, hogy sok példányt megnézzünk a kiválasztott típusból. Így látni, mit mutat 110 vagy 260 ezer kilométerrel meghirdetve. Aki alapos, menjen el márkafórumokon szerveződő találkozókra, ahol megnézhet több példányt egy adott modellből.
Fogadjuk meg az ősi bölcsességet: a futásteljesítményt nagy átlagban akkor csökkenthetjük, ha az adott kategórián belül minél fiatalabb autót veszünk.
A legfontosabb a dokumentált előélet
Kell némi típusismeret, nem árt tudni, mi történt a ráncfelvarrások-módosítások során. Így kiszúrható, mit keres a 2005-ös autón a későbbi széria lökhárítója, lámpája. Ezeket az infókat nálunk érdemes összeszedni, mert 2001 óta követjük az autós világot és teszteltjük az újdonságokat.
A legfontosabb követhető előéletű autót választani. Ideális esetben legyen hozzá végigpecsételt és különböző színű tollal vezetett szervizkönyv. Figyeljünk arra, milyen időközönként követik egymást a bejegyzések a szervizfüzetben, van-e furcsa csökkenés a futásteljesítményben. Legyenek meg a szervizszámlák és mindig kérdezzünk rá az érintett szakszerviznél, hogy nyilvántartásukban szerepel-e az adott autó. A gumigarnitúrák blokkja is értékes adatokkal szolgálhat.
Kell az állapotfelmérés! Fontos a márkaszervizes állapotfelmérés, az az 5-10 ezer forint, amit elkérnek érte, egyszerűen nem pénz. Itt az összeurópai adatbázis révén kiderülhet, amit egy ismerősöm nem is sejtett. Ő 370 ezer kilométerrel kívánt megvenni egy dízel Audi A4-est, csakhogy az autó már járt 650 000 kilométeres szervizen Németországban. Ne bízzunk abban, hogy nagyon nagyot úgysem hazudnak!
Nem az a baj, ha sokat futott
Fontos leszögezni, hogy sokat futott, de folyamatosan szervizelt, jól karbantartott autót kimondottan érdemes venni. Nincs baj az évi 40-70 ezer kilométeres futásteljesítménnyel. Csak tudjon róla a vevő. Mert a manipulált óraállás időzített bombaként ketyeg. Bizonyos szervizmunkák elmulasztása pusztító következményekkel járhat, például a vezérműszett cseréjének kihagyása sok százezres, akár milliós motorhibához vezethet, amikor a szíj elszakad.