Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szörényi Úr!
Autóvásárlásra szánnám el magam, de nem tudok dönteni. Szívem szerint mindenképpen VW-t vásárolnék (Polo IV, Golf IV,de Fiat Punto is, 600e. Ft értékben érdekelne), mert sok jót hallottam róluk. Hosszabb távra venném a járgányt. A bizonytalanságom oka, az örök kérdés benzin vagy dízel? Az 1.2-es benzines Polo elég vagy jobb lenne egy 1.4-es benzineset vagy dízelt venni? Mi a véleménye a Puntokról általában és külön az 1.2-es benzines és az 1.9-es JTD-ről? Üzemeltetési- és karbantartási szempontból melyiket ajánlaná szívesebben?
Válaszát, segítségét előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Németh Úr!
Mivel Volkswagenre vágyik, vegyen azt. A Golf IV alkatrészárai kedvezőek, ma sem tűnik öreg autónak, ám megbízhatósága nem valami fényes. Inkább a Polo. Abból az 1,2-es szerintem megfelelő, az erősebbik, 65 lóerős változatban van két kiegyensúlyozó-tengely, ezért háromhengeres létére nagyon finoman jár. Persze kerekebb volna az 1,4 literes.
A Punto II a könnyebb ügy, nemrég írtunk róla használtautótesztet. A használt dízel kiszámíthatatlan, ha csak két injektort cserél a négyből vagy a turbót, akkor már oda a fogyasztással kiautózható előny és a dízelekben eleve sokkal több a kilométer.
Én Ford Focust vennék magamnak ebben az árkategóriában, benzines motorral, esetleg Honda Logót, amely igen megbízható kisautó, bár nagyon kevés van belőle.
Üdvözlettel, Szörényi András
Vezetéstechnika
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő!
Tudom, hogy ma már egyre kevesebb az egyszerű technológiával készült autó, de én ragaszkodom az enyémhez. Szinte mindegyik vezetéstechnikai tréning programjában szerepel, hogy gyakorolnak ABS-szel vészfékezni és kikerülni. Ha én az ABS nélküli autómmal megyek, tudnak tanítani, vagy annak valami egyéb technikai feltétele is van?
Köszönettel
Mihály
Szakértőnk válasza
Kedves Mihály,
Természetesen a hozzánk érkező vendégek egy részének, olyan autója van, amelyben nincs blokkolásgátló. A képzési tematikánk ezt a tényezőt is figyelembe veszi. Tehát tudjuk, hogy van élet ABS nélkül is. Aki régen így kezdte (mint ahogy sokan hazánkban) azok rendelkeznek olyan tapasztalatokkal, amit azokban az időkben megszerezni nem volt veszélytelen, néha még szerencse is kellett hozzá.
Sok ember nem tudja, hogy az általunk is használt, és a Lajtán túl több évtizede sikeresen alkalmazott és működő képzési tematikák, valamikor az ABS előtti korszakban kezdtek elterjedni. Az akkori korban létező autók vezetői számára az előírások az akkori Tanpályákon max. 50 km/h sebességet javasoltak a gyakorláshoz. Az első években több autógyár évekig szponzorált állami szintű járművezetői továbbképzéseket arrafelé. Az átállás az ABS-es autók használatára folyamatos volt, de minden országban a képzéseknél ezt a mai napig figyelembe veszik.
A technológiai fejlődés hozta azt a lehetőséget, hogy ma már egy civil vezető képzésénél alapnak tekintjük, hogy tisztában legyen azzal, hogy ha egy ABS-szel szerelt járművel 100 km/h óráról vészfékez, hány méteren tud megállni, és hol vannak autója irányíthatóságának határai. Erre szolgálnak az általunk tartott közepes és nagy sebességű tréningek.
Természetesen az ABS-szel nem rendelkező autók vezetői számára is hasznos a tréning (sőt!), ők bizonyos gyakorlatokat, más módon tudnak csak megoldani, az autóik műszaki adottságai miatt.
Nálunk ők a vészfékezéseket, és kerülési gyakorlatokat az erre a célra megfelelően kialakított biztonsági zónákkal rendelkező pályán – a többiekhez képest – alacsonyabb sebességhatárok mellett (50-70 km/h) gyakorolják.
Tehát a képzés során az elméletnél és a gyakorlati résznél is külön kitérünk a veszélyhelyzetek megoldási lehetőségeire ABS nélküli járművek esetén.
Tehát röviden: ha az autója érvényes műszakival és rendszámmal rendelkezik, az technikailag már elég ahhoz, hogy részt vegyen vele egy tréningen. Ha ezzel közlekedik a közúton, ezt az autót kell megismernie adott helyzetekben…
Üdvözlettel, Székely Gyula
Jogi esetek
Olvasónk kérdezi
T.Ügyvéd úr/hölgy!
Egyirányú utcában haladtam amikor a jobboldali parkoló kocsik közül az egyik rám nyitotta a bal első ajtaját. Személyi sérülés nem történt,csak anyagi kár keletkezett.A rendőrség engem hozott ki hibásnak.
Szakértőnk válasza
Kedves Ferenc!
A parkoló autóból kiszállókra vonatkozik a Kresz 23§. Ami kimondja, hogy az utas csak álló járműre szállhat fel és csak álló járműről szállhat le. A jármű ajtaját az utas csak akkor nyithatja ki, ha ezzel a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti. Ezeket figyelembe véve javaslom, hogy kérjen a bíróságtól tárgyalás tartását!
üdvözlettel:
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!