Pulit már a nagy villanyautó-őrület szárba szökkenése előtt is használt az ELMŰ. A kilencvenes évek elején vásároltak hat darabot ebből az eredetileg a francia piacra szánt, dízelmotorral felszerelt, de később elektromosként megismert modellből, elsősorban üzemenyag-takarékossági céllal. Alig egy év használat után azonban kiderült, hogy a kisméretű járgányok szinte teljesen alkalmatlanok arra a feladatra, amire használták volna őket. 
 
Szép kék fékdobok száradnak
Nem éppen szívderítő látvány, de szerencsére láttak benne fantáziát

Nem éppen szívderítő látvány, de szerencsére láttak benne fantáziát

 
Így 1996 ban végül mindet eladták. A flottából aránylag sok került a temetkezési vállalathoz – a temetőben szükséges rövidtávú, jellemzően lassú és csendes menethez ideális volt a Puli – ahol a többi, szertartáskocsiként rendszeresített Pulik alkatrészellátásához kellettek a leselejtezett darabok. A temetkezési vállalat az idők során szinte hivatalos Puli márkaszervizzé nőtte ki magát, hiszen az országban ők használták a leghosszabb ideig a valódi, közúti közlekedésre csak keserves kompromisszumok árán alkalmas járgányt. 
 
Lesz vele meló, tisztán látszik

Lesz vele meló, tisztán látszik

 
Így a korábbi ELMŰ-s járgány is itt várta, hogy belső szervei végül más kocsikba keljenek újra életre. A kidobott, szerencsétlen szerkezet biztos és lassú halála szinte elkerülhetetlennek látszott, míg 2011 végén az ELMŰ munkatársai véletlenül kiszúrták a még a társaság régi, piros színében pompázó, hiányos Pulit egy félreeső zugban.
 

Mi is az a Puli?

A Puli egy, Szolár Tibor által tervezett, 1986-tól a HÓDGÉP által gyártott kétszemélyes városi törpeautó. A Puli eredetileg kis teljesítményű dízelmotorral felszerelt változatát a francia piacra szánták, mert ott ezeknek a járműveknek a vezetéséhez nem kellett B kategóriás jogosítvány. Komoly siker sosem lett belőle, leginkább a nyugati termelés kulturától álló kivitelezés és a megbízhatatlan, komolytalan nyugati partnerek okolhatók a törpeautó kudarcával. Hogy összesen hány darab Puli készült el, azt sem lehet pontosan tudni. A korabeli hírek több ezres darabszámról beszélnek, de reálisan alig néhány száz darab készülhetett belőle.

 
Az ELMŰ-nél úgy érezték, egy igazi hazai elektromos autó remekül passzolna az E-Mobility programjuk mellé. Szerencsére a vállalatvezetés is így látta, és megkezdődhetett a kiskocsi teljes felújítása. A vázszerkezet rémesen nézett ki a több éves hányattatás után, így azt a gyári specifikáció alapján újraépítették a megfelelő méretű zártszelvényből. A karosszéria nagy része műanyagból készült, ezzel csak apróbb ragasztásos feladatok voltak. Illetve volt elem, amit nulláról kellett újra legyártatni. 
 
A sok akksitól tekintélyesre hízott a Puli. 750 kilogrammot nyom.

A sok akksitól tekintélyesre hízott a Puli. 750 kilogrammot nyom.

 
A teljes felújítás után – modern akkumulátorok, tisztességes kábelek, és típusidegen, de legalább kényelmes ülések is kerültek bele – 2012 nyár elejére el is készült a társaság jelenlegi színére fényezett baba-kék Puli. Bár műszakilag tökéletes állapotban volt – talán újkorában sem volt ennyire tisztességesen összerakva – a társaság mégsem tervezi, hogy levizsgáztatja és rendszámot kér rá. Ahová kell, – az autó jelenleg csak ELMŰ-s rendezvényeken parádézik – oda tréleren szállítják és alig gyűlnek benne a kilométerek. A felújítás óta nem nullázott napi számláló a zárt területen megejtett rövid tesztúton sem érte el a lélektani 50 km-es értéket, és újkora óta is mindössze 7670 kilométer került a kocsiba. Szinte biztos, hogy ezt a műszert senki nem pörgette vissza…
 
Száguldás majdnem némán

Száguldás majdnem némán

Puli 2E műszaki adatlap:
Motoradatok:
Motor: egyenáramú, soros gerjesztésű villanymotor
Akkumulátorok 10 db, 6 V, 240 Ah
Max. teljesítmény 7,4 kW
Töltési idő 14-18 óra (230 V, 16 A)
 
Menetteljesítmények:
Végsebesség – gyári adat 65 km/h
Végsebesség – gyakorlatban 40-45 km/h
 
 
Hatótávolság egy feltöltéssel kb. 50 km
Saját tömeg 750 kg
Maximális tömeg 950 kg
CO2 kibocsátás (g/km) 0
A külsőre igen lelkiismeretesen összerakott autó közelről is jól néz ki, nem csupán úgy tessék-lássék újították fel. Igaz, nem is volt olcsó, durván kétmillió forintnyi összegbe került, hogy ma így nézzen ki. Régi Trabant záron kell túljutnia annak, aki a Puli belsejébe tart és belül is régi, szocialista piacos autók alkatrészei néznek velünk szembe. A kormány és a műszerfal Polski Fiatból származik, a kézifék Trabantból, kétkörös, hidraulikus fékrendszere pedig Ladából. 
 
Szűkös, de megvan benne minden, ami kell a guruláshoz

Szűkös, de megvan benne minden, ami kell a guruláshoz

 
A belső hangulata is érdekes, az ajtó hangosan záródik, csapni kell izomból, akár anno a Trabantot, és a helykínálat sem közelíti meg a ma már elvárt szintet. De gurul! A gyújtás – hehe – ráadása után már csak az irányválasztó kapcsolót kell előre, vagy hátra állásba kapcsolni és rátaposni a jobboldali pedálra. És a Puli többé kevésbé hangtalanul – jóval zajosabb, mint a modern, mai elektromos autók bármelyike – elindul. 
 
Előre két, hátra nyolc darab akkumulátornak van helye

Előre két, hátra nyolc darab akkumulátornak van helye

 
Gyorsulása, csúcssebessége fényévekre van a Tesla villanyjárgányától, de még a szerényebb mai darabok is klasszisokkal komfortosabbak nála. De ennek az autónak nem is ez a fő feladata, hanem hogy emlékeztessen egy letűnt időre, illetve hogy felhívja a figyelmet egy olyan jövőre, amikor talán tényleg csendben, gyorsan és szagtalanul közlekedhetünk. Illetve arra, hogy érdemes megmenteni a szemétdombon szomorkodó járgányokat.