Röviden – Toyota Avensis T25 (2003-2009) | |
---|---|
Mi ez? | A középkategóriás Toyota Avensis második generációja. |
Mennyibe kerül? | Az árak 1,4 millió forintról indulnak, a friss példányokért 3-3,3 milliót kérnek. |
Melyik motor jó bele? | Hosszú utakra a 2,0 literes D4-D dízel javallt, a 2,2-es motornak több baja lehet, a részecskeszűrő-NOx-semlegesítő egységnek volt elég baja. Benzinesből az 1,8-es a jó, mivel érzésre nem gyengébb a kétliteresnél, de kevesebbet fogyaszt. |
Mi van helyette? | A választék bőséges: Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda 6, mindenféle karosszériával és motorral |
Összehasonlító tesztet ritkán nyernek Toyoták. Ez igaz, ha belelapozunk a német sajtó termékeibe, de az itthoni tapasztalatok sem mutatnak mást. Mindig akad olyan ellenlábas, amelyiknél több kütyüt zsúfolnak az utastérbe vagy látóideget simogató vonalvezetést kreálnak a tervezők, esetleg jobb a vezethetősége. A Toyoták stabilan a középmezőny autói, de vajon behozzák-e a lemaradást, ahogy gyűlnek a kilométerek? Lehet első a használt autók között? Erre a kérdésre keressük a választ cikkünkben, egy használt Toyota Avensissel a főszerepben.
„A többiekről lepattan a máz, vedleni kezdenek a műanyagok, elhalnak a komoly összegért belapátolt extrák, jönnek a kiolvasásra váró hibakódok. Ellenben a 2003-2008 között gyártott Avensis még megcsillantja a japán ipar azon korszakát, amikor nem voltak hajlandóak megbarátkozni a tervezett elavulás fogalmával” – írná cikkeink alá egy igazi japánautó-hívő, de vajon tudja ezt még a Toyota? Van igazságtartalom a legendás történetek mögött?
Modelltörténet
2003-ban mutatták be, a franciaországi dizájnrészlegnél rajzolt típus megjelenése sokat javult elődjéhez képest, de megmaradt konzervatív, tömegbe vegyülő középkategóriás autónak. Ez a generáció már teljes egészében Európában készült, szedán, kombi, liftback és Verso kivitelben. Motorjait tekintve gazdag a választék, összesen három dízel és négy benzines egység fordulhat elő a használtautó-piacon kapható Toyota Avensisek orrában. Az 1,6 literes az alapváltozat, a legelterjedtebb benzines az 1,8 literes VVT-i, 129 lóerővel, de előfordul a tesztelt autóban is szolgáló kétliteres, 147-150 lóerős kivitel. A 2,4 literes, 163 lóerős itthon ritka, magas fogyasztása miatt nem ajánlott vétel az automata váltós autó.
A D-4D dízelek szintén népszerűek, a Toyota ekkor ismerte fel és kezdte kiszolgálni az Európára jellemző gázolajimádatot. A 2,2 literes 150-177 lóerős motorok csendes járással és bő nyomatékkal (310 illetve 400 Nm) tűnnek ki a tömegből, ahogy a szerényebb teljesítményű (116-126 LE), kétliteres kivitelek is mindig meggyőzően szerepeltek a teszteken. Főképp a modernebb, 2007-ben bevezetett erősebb kivitel, 300 Nm nyomatékkal.
Biztonság terén nagyot lépett előre a második generáció, az Euro NCAP töréstesztjét 34 ponttal és ötcsillagos értékeléssel zárta, ami az addig tesztelt típusok között a legjobb eredménynek számított. Ez többek között a térdlégzsákok bevezetésének volt köszönhető, így összesen hét légzsák védi az Avensis utasait.
2006-ban a típus nagyon enyhe ráncfelvarráson esett át, ekkor az összes motor láncos szelepvezérlést kapott, a visszapillantó tükrökben megjelentek az indexek, majd három évvel később, 2009-ben mutatkozott be az utód a Párizsi Autószalonon.
Belső, térkínálat
Az Avensis 2003-as megjelenésekor kellőképp a sajtó szájába rágták a Lexus-rokonságot, és meg kell hagyni, nem a levegőbe beszéltek a japánok. A legtöbb teszt kitér a jó minőségű beltérre, ami a képeken szereplő 2008-as darabnál, 270 000 futott kilométer után is tisztességgel tartja magát.
Fényesre kopott a kormány, a varrás megadta magát a vezetőülés legérzékenyebb pontján, a középkonzol tárolórekeszei nehezen nyílnak: mindössze ennyi kárt hozott az elmúlt évek intenzív használata. Minden extra működik, az elektromosan állítható ülésektől kezdve az érintőképernyős központi kijelzőig és a korra jellemző, műszerfalból előpattanó pohártartó is feszes kötelességtudattal teszi a dolgát.
A leginkább meglepő viszont, hogy ennyi kilométer után is masszív benyomást kelt, csálé illesztéseket, kipattant, elrepedt elemeket alapos vizsgálattal sem találtunk a zörgésmentes, csendes belsőben. Ebben a kategóriában közepesnek mondanánk a térkínálatot, tehát vannak a használt Toyota Avensisnél tágasabb konkurensek, de ez nem azt jelenti, hogy F1-es pilótákra szabták volna a belső teret. Két 185-190 cm magas utas kényelmesen elfér egymás mögött, sőt a kombiban a hátsó fejtér is bőséges.
520 literes csomagtere 1500 literig bővíthető, ezek az értékek pedig szintén elmaradnak a kategória legjobbjaitól, de jól használható, és szépen kárpitozott az Avensis hátsója.
Vezetés, fogyasztás, árak
Sosem volt kanyarkirály, a Toyota Avensis mindig a szürke eminenciás autós szinonimája marad, de azért ezzel a második generációval némileg javult a helyzet. Ez nagyban köszönhető a hátul kettős keresztlengőkaros konstrukciójú futóműnek, valamint a már említett, komoly teljesítményre képes dízelmotoroknak.
A kétliteres benzines sem teljesít épp rosszul, fénykorában az Avensis 9,1 másodperc alatt érte el a százas tempót az Euro 4-es besorolású motorral. Jelenlegi tulajdonosánál semmilyen probléma nem fordult elő, a túlzott olajfogyasztás jeleit sem fedezték fel a 300 000 kilométer felé masírozó blokknál.
Bár problémamentes, a hosszú utakhoz mégis jobban illik a takarékosabb dízel, főképp a hatsebességes váltóval társítva. Jelen autóban az ötfokozatú egység szolgált, ami autópályán némileg magasabb fogyasztással érezteti hatását, a Spritmonitor.de 8,87 literes átlagot ad meg, a minimum érték pedig 7,04 liter, tehát aki ezzel a motorral hatliteres átlagot ad elő, az valószínűleg lódít.
A 2,2 literes dízel 150 lóerővel viszont már 6,5 litert mutat a nagy népi német fogyasztásnaplóban, a 177 lóerős pedig 7,33 litert kér száz kilométerenként.
Átlagfogyasztás motorvariánsokra lebontva (a Spritmonitor.de adatai alapján)
Benzinesek
1.6 (110 LE) – 7,50 l/100 km
1.8 (129 LE) – 7,93 l/100 km
2.0 (147 LE) – 8,87 l/100 km
2.4 (163 LE) – 10,04 l/100 km
Dízelek
2.0 D-4D (116 LE) – 6,41 l/100 km
2.0 D-4D (126 LE) – 6,50 l/100 km
2.2 D-4D (150 LE) – 6,78 l/100 km
2.2 D-CAT (177 LE) – 7,33 l/100 km
A használtautó-kínálatban Toyota Avensis után kutatva elővehetjük finnyás énünket, hiszen legalább kétszáz eladó darab között válogathatunk. Az indulóár a legöregebb, már 10-11 éves autók esetén 1,4 millió forint, de a bőrös-navis-kétzónás digitklímás-tempomatos, 177 lóerős fiatal dízelek még 3-3,2 millió körül kerülnek fel a hirdetések közé. Egyértelmű a dízelek fölénye, a kétszáz eladó darab kétharmada gázolajt kér a kútnál, benzinesből sokkal szűkebb a kínálat.
A számok megmondják!
Némileg ellentétes eredményekre bukkanunk, ha alámerülünk a nagy hibaindex-archívumban. A német Dekra felmérése alapján még 100 000 kilométer felett is hibamentességet igazolnak az autónak a műszaki vizsgáztatók.
A GTÜ táblázatában szintén kiemelkedő helyen szerepel a Toyota Avensis, 2011-ben kiadott adataik alapján csak a Lexus IS előzte meg a márkatárs Avensist a 8-9 éves autók között. Viszont a fiatalabb évjáratoknál már lejjebb csúszott a Toyota, megelőzte a Saab 9-3 és az Audi A4, így negyedik helyre került az Avensis.
A J.D. Power and Associates németországi újautó-vásárlókkal végzett ügyfél-elégedettségi felmérésében még 2005-ben hódított a fiatal Avensis, ezekben az években a Toyota egymás után negyedszer érte el a legmagasabb pontszámot az ügyfelek elégedettsége alapján, 1000-ből 858 ponttal. Hétből öt kategóriában Toyota modellek végeztek az élen, a középkategória trófeáját az Avensis kapta.
Viszont az ADAC hatalmas tesztje már hanyatlást mutat, a 2003-2008 között gyűjtött brutális méretű adatbázis indexei folyamatos minőségromlást mutatnak. A középkategóriában csak a hatodik helyre fért be a típus, igaz, előtte csak német márkák végeztek, a Mercedes C-osztállyal az élen.
Ám ezek a felmérések annyira hitelesek, mint egy választás előtti közvélemény-kutatás a vidéki kiskocsmákban vett minták alapján. A Toyota Avensis hírnevét igazán a visszahívások tépázták meg. Több alkalommal is érkezett levél a tulajdonosokhoz, hogy mihamarabb keressék fel a legközelebbi márkaszervizt egy-egy alkatrész hibalehetősége végett.
A típust érintő visszahívások
2003 -Összesen 1 550 autót hívott vissza a gyár, a blokkolásgátló rendszer esetleges, vészfékezésnél bekövetkező hibája miatt.
2003 -A Toyota nem riad meg a tömeges visszahívásoktól sem, de a kis szériában előforduló hibákat is kezelik. Ilyen a függönylégzsák 29 autót érintő hibája, amit a nem megfelelő összeszerelés okozott.
2006 – Magas olajfogyasztás a 2005 júliusáig gyártott 1,8 literes VVT-i benzines motoroknál.
2010 -Világviszonylatban több millió, hazánkban több tízezer autót hív vissza a szervizeibe a Toyota a beragadó gázpedál problémája miatt, köztük a 2008. november és 2009. december között gyártott Avensiseket is. Az érintett járművekben előfordulhat, hogy a gázpedál benyomott állapotában megragad vagy lassan tér vissza az alaphelyzetébe.
2011 -Az Avensis modellek közül a 2,0 és 2,4 literes hengerűrtartalmú benzines modellekre vonatkozik az újabb visszahívás, azokra, amelyek 2000 júliusa és 2008 szeptembere között készültek. A beszámoló szerint az üzemanyag klórtartalma porózussá teheti az üzemanyag-szivattyú és az üzemanyag-vezeték egy részét.
2012 -Bizonyos, elektromos szervokormánnyal szerelt – 1,6 és 1,8 literes benzines – Avensis gépkocsik esetében előfordulhat, hogy az alsó kormányösszekötő tengely (ez a tengely köti össze a kormányművet a kormányoszlop részét képező csuklós tengellyel) bordás részén a tengely nem megfelelő szilárdsága miatt a foghézag megnő, idővel a bordás rész elkopik. A márkaszervizek költségmentesen végezték az érintett járművek ellenőrzését és az alkatrész cseréjét.
Hibalehetőségeket tartogat a sebességváltó legfelső fokozatának (5. vagy 6.) szinkronizálása, amit váltófelújítással lehet orvosolni nagyjából 150 ezer forintból. Az erőátvitelben elsősorban a hajtó féltengelyekkel lehet még gond.
Benzinesből a 2,0 és a 2,4 literes motorokat kerülnénk, mert a D4-es négyhengeresekben a közvetlen befecskendezés miatt probléma a szelepek kokszosodása. A futóműben egy aggasztó pont van, a hátsó lengőkarok rozsdásodása, amit nagyon alaposan ellenőrizzetek a próbaút előtt! Az elektromos rendszer gyenge pontja a generátor, helyesebben az áramfejlesztő szabadonfutója romlik el időnként. Ám ezek a hibák senkit ne tántorítsanak el a T25.ös Avensistől, mert más használt autónak ennél jóval több baja lehet.
Ezt a hosszú listát látva megdőlni látszik a Toyoták elpusztíthatatlanságáról szőtt legenda, de eleve botor dolog hinni ilyesmiben, főleg a használt autók között válogatva. Legyen bármilyen jó egy felmérés mutatta eredmény, vagy riasztó a visszahívások száma, vásárlóként mindig a kiszemelt darab állapota, előélete a legfontosabb. Kételkedj és kérdezz, még egy Avensis esetén is, és ha a megfelelő válaszokat kapod, akkor egy megbízható, kényelmes, komoly méretű belteret kínáló autó kerülhet a birtokodba. Csak a 2,2-es dízelt hagyd ki, legalábbis az erősebbiket biztosan.