Röviden – Porsche Macan (2014) | |
---|---|
Mi ez? | X3- és GLK-ellenfél a Porschétől, Audi Q5-alapokon |
Mit tud? | Erős, gyors, tágas, korszerű, Porsche. A Turbo pályán is nagyon komoly |
Mibe kerül? | Még nincs hazai ár, Németországban 58 ezer euróról indul a móka |
Kinek jó? | Bár a legtöbben csak az emblémáért veszik majd, a Macan egy sokoldalúan használható 4+1 üléses szabadidő-autó, parádés minőségben |
A Porsche új modellje, a Macan a legfontosabb autója lesz a német prémiummárkának. A legáltalánosabban használható, mindazonáltal alapkivitelben is nagyon erős, gyors és komfortos Porsche vélhetőleg a legnagyobb darabszámban eladott Porsche lesz majd. Ez a kocsi alapozza majd meg az igazán izgalmas szupersportautók fejlesztését a jövőben. Lipcsében megnéztük a gyárat, ahol készül a Macan, vezettük mindhárom motorváltozatban, és megállapítottuk: a Macan is igazi Porsche.
Macan: Porschét mindenkinek!
58 ezer euróról, kb. 18 millió forintról (plusz-mínusz a mindenkori Matolcsy-faktor) indul a Macan listaára Németországban. Sok? Nos, 17 milliós alapárával csak a Cayman rajtol ennél olcsóbban, márpedig az egy igazi hobbiautó, 265 lóerejével, két ülésével a hétköznapokban nemigen használható semmire. Az alap-Macan viszont 500 literes, 1500 literre bővíthető csomagterével és komfortos utasterével igazi univerzális családi autó, és bár kétszer annyiba kerül, mint a műszaki alapjait szolgáltató Q5-ös Audi (150 lovas dízellel 9,7 milliótól), mivel 258 (dízel S) vagy 340 (S) lóerőt ad ennyiért, temérdek luxussal, valójában nem is sokkal drágább, mint az Audi, hasonló teljesítményre hozva.
A Cayenne borzasztó nagy kocsi, bizonyára sok nő számára elrettentőek a méretei a hétköznapi autózáshoz. A Macan ellenben szűk 4,7 méteres hosszával, áttekinthető utasterével nem nagy ugrás egy Golfból. Praktikus kialakításával, kellemesen magas üléspozíciójával, de kompakt méreteivel ez a Porsche az a Porsche, amit fenntartások nélkül el bír képzelni magának bárki, aki családi használatra autót üzemeltet.Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy kijelentsem: ez a Porsche még közelebb hozza majd a márkát a hétköznapi autósokhoz, ez a Porsche lesz az, amivel már egészen kommersz modellek gyártóinak is kellemetlen konkurenciát tud teremteni a Porsche azokon a piacokon, amelyeken van kereslet minimum 18 millás kocsikra. A lipcsei gyár Macan-sorát évi 50 ezer autó készítésére tervezték.
Európában, Amerikában csak hathengeres turbómotorokkal árulják az autót, de a Porsche annyira komolyan gondolja a lefelé nyitást, hogy Kínában négyhengeres blokkal, a VW csoport kétliteres turbójával is piacra kerül a Macan. És ha arról van szó, hogy Audit (vagy BMW-t vagy Mercit) vegyen az ember családi kocsinak ugyanazért a pénzért, akkor azért elég nagy súllyal vetül a latba a Porsche emblémája.Csak hat hengerrel, csak turbóval
Bizony, Európában a Porsche csak hat hengerrel árulja a Macant. Az S kivitel turbós benzinmotorja 340 lóerővel és 460 Nm-rel bír, az S Diesel 258 lóerőt, de 560 Nm-t tud, a Turbo pedig, ahol a Turbo azt jelenti, hogy nem egy, de két feltöltő tol levegőt a motorba, 400 lóerőt és 550 Nm-t teljesít. Komoly adatok!
Kiváló program, kiváló szervezés: mindent megtudtunk a Macanról!
Tavalyelőtt a Cayenne GTS nevű rétegmodell bemutatója kapcsán életem talán legértelmetlenebb, legsemmitmondóbb nemzetközi sajtóbemutatóját sikerült megélnem. Akkor konkrétan nem lehetett vezetni azt a kocsit, aminek a bemutatójára kivittek. Nos, nem tudom, hogy a Porsche PR-osztályán olvasnak-e magyar autós magazinokat, de a Macan bemutatója olyanra sikeredett, amilyennek minden új autó bemutatójának lennie kellene.
Érkezésem napjának estéjén a lipcsei látogatóközpontban prezentálták az új modellt, utána vacsi közben csacsogás a gyáriakkal. Másnap csoportokra bontva ebéd előtt megnéztük a gyárat, mentünk aszfaltos pályán gyors köröket a benzinesekkel, off-road pályán, instruktorral lassúakat a dízellel. Ebéd után szabad préda volt mindhárom motor az országúti vezetésre, navigációba táplált, változatos útvonalakon. A hostess még azt is megkérdezte, olyan utat választunk-e, amiben több a sztráda, vagy olyat, amiben kevesebb. Naná, hogy az előbbit, mondtuk Bogdannal, a román kollégával (Magyarországról csak engem, tőlük csak őt vitte a Porsche), hiszen a világon sehol máshol nem lehet olyan alaposan letesztelni közúti forgalomban egy Porschét, mint a sebességkorlátozás nélküli német Autobahnon. Meg is volt a végsebesség mindhárom kocsival.
Az pedig már igazán nem a Porsche bűne, hogy mindezért Budapestről odafelé Párizson, visszafelé Amszterdamon keresztül kellett repülnöm. Amióta nincs Malév, a légi közlekedésben is másodosztályú európai országgá lettünk, így az országúton 780 kilométeres utat a levegőben oda-vissza körülbelül több mint négyezerkétszáz kilométeresre nyújtva sikerült abszolválnom. Egy Porschéval oda-vissza 14 óra alatt megjártam volna, így az utazás a tranzitokban üldögéléssel együtt összesen pont ugyanennyire jött ki.
A Macan nem csupán egy Audi, Porschénak öltöztetve. A Porsche szerint az Audi Q5 elemeinek kétharmadát tervezték át vagy tervezték újra a Macan kialakítása során. Az alapfelszereltség is lényegesen magasabb egy Q5-ösénél: az eleve bitang erős alapmotorokhoz csak hétfokozatú PDK (a Porsche dupla kuplungos robotváltója) csatlakozhat, és természetesen minden Macanhoz alapáron jár az összkerékhajtás.
A Macan extralistáján is számos olyan tétel található, ami a Audi embléma mögé nem vehető meg. A légrugós felfüggesztés például az egész kategóriában unikum, se BMW-t, se Mercit, se egyebet nem vehetünk a prémium kompakt SUV-mezőnyben ilyennel, csak Porschét.
Az audiorendszer, a kárpitok (alapkivitelben is bőr-Alcantara kombó) és persze a kicsit talán már túlzásnak is megítélhető 911-sziluettes slusszkulcs (mely természetesen a kormány bal oldalán lévő gyújtáskapcsolóba illik) mind-mind komolyabb autót mutat, mint egy innen nézve pórias Audi.
Macan S Diesel
A menetpróbán mindhárom motorral kipróbálhattuk a kocsit, de a dízel volt az egyetlen, amivel terepen is autózhattunk. A nagyon nyomatékos, nagyon erős, mindezek mellett pedig elképesztően csendes háromliteres V6-os remekül működött együtt a hétfokozatú robottal, akár a limitálatlan Autobahnon kellett megcsípni vele a 230 km/órás végsebességet, akár a 35 fokos oldaldőlésű rézsűn kellett úgy elaraszolnunk, hogy ne boruljunk fel.
Már ez a motor is méltóvá teszi az autót az emblémához. Európában nyilvánvalóan ezzel a motorral kel majd el a legtöbb Macan, és azt kell mondjam, nem sok mindenről marad le (a masszív benzinköltségen kívül) az a jövőbeli Porsche-tulajdonos, aki úgy dönt majd, hogy nem zavarja a gázolajszag.
A légrugós Porschék terepen, a váltókar melletti gombbal kapcsolható off road üzemmódban négy centivel megemelkednek, hasmagasságuk így 23 centire emelkedik, ami komoly terepjáró képességet enged a kocsinak. A dízel Macannal tett tesztkörön a Porsche lipcsei tereppályáján meg se közelítettük a kocsi képességeinek határait, nagyon elvetemültnek kell lenni ahhoz, hogy ezzel a méregdrága high-tech szabadidő-autóval elakadjon valahol az ember.Országúton, városban, sztrádán úgyszintén nagyszerűen szerepelt az S Diesel, bár autópályán 120 felett a Macan egyetlen komoly hibája, a zavaró szélzaj mellett már számottevően rontotta komfortérzetünket a motorhang. No nem valami IFA-s dízeles kerregésről van szó, a dízelmotor nem is zajosabb a benzineseknél, csak a gázolajos orgánum, ha nem is hangosabb, de valahogy kellemetlenebb, mint egy vadul üvöltő V6 benzinmotor. És mintha az egyensúly se lett volna olyan tökéletes, mint a könnyebb benzinmotorral.
Műszaki adatok | |
---|---|
Lökettérfogat (ccm) | 2967 |
Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 190(258)/4250 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 580/1750-2500 |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h, Sport Chrono csomaggal) | 6,1 |
Végsebesség (km/h) | 230 |
Vegyes fogyasztás (l/100 km, zjel:kis abronccsal) | 6,3 (6,1) |
CO2 kibocsátás (g/km) | 164-159 |
Menetkész tömeg (kg) | 1880 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 235/60 R18 / 255/55 R18 |
Macan S
A 340 lóerős S az a Macan, amit nem ajánlok megvételre senkinek. Csodálatos a motor nyomatékleadásának és teljesítményleadásának egyenletessége, ebben is remek az összhang a motor és váltó között, de mégsem. Pont annyiba kerül vele az autó, mint a dízelmotorral, de bár valamivel jobban gyorsul és magasabb a végsebessége, a gyakorlatban, fenékkel, füllel tapasztalva minimális a plusz ahhoz az áldozathoz képest, amit a kocsi elkér majd a benzinkútnál.
254 km/órás a végsebesség, ami arra jó leginkább, hogy a Porsche odaszúrhasson vele a többnyire 250-re limitált konkurenciának. Valójában 200 felett már a magas kasztni és a 0,36-os alaktényező elkezdi megtenni a magáért, 220-ról gyorsítani már érezhetően kínlódás a kocsinak ahhoz képest, ahogy egy ugyanilyen erős lapos sportmodell még megindulna.Ezt a kocsit már a lipcsei aszfaltpályán is megkergethettem. A sokkal erősebb csúcsmodellre tervezett futóművel, kormányzással és a Turbónál szolidabb, de így is rettentő hatásos fékkel egy pillanatig sem kellett izzadnom a felvezető 911-es mögött. A Macan S borzasztó ereje dacára egy kifejezetten jóindulatú, megbocsátó kocsi, aminek alépítménye messze többet tud, mint a motor.
Műszaki adatok | |
---|---|
Lökettérfogat (ccm) | 2997 |
Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 250(340)/5500-6500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 460/1450-5000 |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h, Sport Chrono csomaggal) | 5,2 |
Végsebesség (km/h) | 254 |
Vegyes fogyasztás (l/100 km, zjel:kis abronccsal) | 9,0 (8,7) |
CO2 kibocsátás (g/km) | 212-204 |
Menetkész tömeg (kg) | 1865 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 65 |
Gumiméret | 235/60 R18 / 255/55 R18 |
Macan Turbo
Na ez az igazi Porsche. Az alaktényezője rosszabb, mint a másik kettőé (0,37), de kit érdekel, ha a motor ereje annyira bődületes, mint amennyire! (Kit-kit, hát aki tankolja majd, azt. A tankot azért 10 literrel megnövelte a Porsche az S-hez képest, hogy ha többet is, de ne gyakrabban kelljen tankolni.) Az Autobahnon megléptem vele az óra szerinti 270-et (266 km/óra a papír szerinti végsebesség, ami messze-messze a legtutibb érték a kategóriában, de úgy általában is pazar). A forgalom még a meglepően élénk keletnémet sztrádán is mintha megállt volna körülöttem, a 200 körül erőlködő 3-as BMW-k, E Mercik úgy vesztek a távolba a tükörben, mint itthon a csuklós busz az M1-M7 kivezetőn.
A pályán, a világ legérdekesebb kanyarjaiból összerakott lipcsei aszfaltcsíkon még úgy is komoly élményt tudott nyújtani, hogy nem a felvezető 911-est kellett vele követni, hanem az előttem szerencsétlenkedő, 60 lóerővel gyengébb S-t. Ennél az autónál már nem bántam, hogy nem volt szabad kikapcsolni a menetstabilizálót. A kanyarokból kigyorsítva a 295-ös gumikat is el-elcsavarta néha, a villámgyors váltásokkal olyan felfoghatatlanul egyenletesen tolta ki magából az erőt a motor, hogy azt már halandó nehezen bírja követni. A fék egy álom, nem gyengült, nem tompult az ötvenedik újságírós kör után sem.Ezzel a kocsival már aszfalton is lehetett érezni, ahogy dolgozik alul a 4×4. Néha meg-megfarolt egy pillanatra az autó, de a rendszer már tolta is előre a nyomatékot, és a kocsi csak gyorsult, gyorsult, íven is, egyenesben is, megtorpanás nélkül. Olyan, mint egy igazán jól sikerült erős Audi Quattro, csak sokkal-sokkal több benne a lélek.
Műszaki adatok | |
---|---|
Lökettérfogat (ccm) | 3604 |
Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 294(400)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 550/1350-4500 |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h, Sport Chrono csomaggal) | 4,6 |
Végsebesség (km/h) | 266 |
Vegyes fogyasztás (l/100 km, zjel:kis abronccsal) | 9,2 (8,9) |
CO2 kibocsátás (g/km) | 216-208 |
Menetkész tömeg (kg) | 1925 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 75 |
Gumiméret | 235/55 R19 / 255/50 R19 |