Milyen feladataid voltak a pár napja zárult bahreini utolsó teszteken?

Rengeteg „ez kéne, az kéne, de most azonnal” jellegű projektet kaptam, és kapok most is, napokkal az Ausztrál Nagydíj előtt. Sok installációs újdonság van idén az új V6-os erőforrások, és az autón lévő számtalan új technika miatt, ezért sok olyan feladat adódik, amire előre nem számítottunk. Ahogy befejezek egy munkát, másik kettőt kapok helyette, de nem bánom, mert szeretem csinálni.

Orosháza, Oxford, Banbury

Hegedűs Andor egyetlen hátizsákkal költözött az érettségije után nem sokkal Orosházáról Angliába. 2006-tól Oxford mellett egy raktárban dolgozott éveken át, a megkeresett pénzt tervezett egyetemi tanulmányaira tette félre. „A jeles érettségim ellenére sem vettek fel itthon, a drága költségtérítéses szak pedig szóba sem jöhetett. Kint aztán az Oxford Bookes University-n diplomáztam Motorsport Engineering and Vehicle Technology szakon, ami gyakorlatilag autósport irányzatú mérnököt jelent.” Diplomájával Andor egy 500-600 lóerős autók tuningolásával foglalkozó cégnél helyezkedett el, itt kezdett Forma-1-es csapatoknak különféle felszereléseket tervezni, majd 2011-ben a Marussia egyik aligazgatója áthívta a csapathoz. „Nem gondolkodtam sokáig a válaszon.”

Távtartó lemez a Forma-1-es versenyautó üzemanyagpumpájához – ez volt az első alkatrész, amit megtervezett a Marussia központi bázisán Banbury-ben, ahol jelenleg is dolgozik. Ma már ő a felelős az autó kiszolgálásához szükséges felszerelésekért. „Ebbe bele tartozik az összes bokszutca-felszerelés, és sok teszteszköz is. A munkám nagyon változó, ugyanis az autó szinte minden részével kapcsolatba kerülök a projektjeimen keresztül. Az egyik nap még a padlólemez flexibilitását tesztelő eszközt tervezem, következő héten már az első szárny FIA legalitási tesztjének beállításait határozom meg. Hétköznapjaimat a tervezőirodában töltöm, amit mi DO-nak (design office) rövidítünk.

A Forma-1-ben dolgozó magyarokat bemutató sorozatunk nyitó darabjában egy megfontolt autóőrülttel beszélgetünk a szezon titkos meglepetéscsapatából.

Selfie a Vezess-olvasóknak

Selfie a Vezess-olvasóknak

A Forma-1-es karrierje elején járó huszonéves mérnök számára a Ferrari-csapat technikai igazgatói posztja az álompozíció, és mivel a Ferrari a motorszállítójuk, Andor számára a napi kapcsolat már él Maranellóval.

Csapjunk a közepébe: elkeseredett küzdelem folyik a legtöbb csapatnál az új motor/ERS/hűtés stb. összehangolásával. Mi okozza a legnagyobb nehézséget?

Nálunk többnyire kisebb problémák ütötték fel fejüket, amiket sajnos idén jóval tovább tart megoldani az új technika kiforratlanságából adódóan. Eddig a legtöbb apró gond elektronikus jellegű volt, amit sokszor csak nagyon specifikus szaktudású emberek tudnak megoldani. Egyébként csak a szikráját láthattuk eddig annak, amire az autó képes lesz év közben a megfelelő beállításokkal. Eddig biztató a kép. Úgy vélem, sok más csapat nagyobb gondokkal küszködik, leginkább a motor hűtésével, egyúttal a megbízhatóságával kapcsolatban, ami miatt egyelőre lehetetlen megjósolni az igazi erőviszonyokat.

Több nagynevű csapatnál jobban teljesített a Marussia a teszteken (Red Bull, Lotus), ami után Button azt nyilatkozta rólatok: „szerintem komoly meglepetést okozhat a csapat a versenyképességével”.

Olvastam a nyilatkozatát, örülök, hogy így látja.

Ha valamikor, akkor a radikális szabályváltoztatások miatt idén talán tényleg lesz lehetőség soha nem látott eredményekre a Forma-1-ben. Egyetértesz azzal, hogy igazán meghökkentő helyezések is lehetnek? Másrészt arról mit gondolsz, hogy ha így is lesz a szezon elején, a pénzüknek, és részben ebből adódó fejlesztési potenciáljuknak köszönhetően a szezon végén ismét a szokásos 3-4 nagycsapat uralja majd a mezőnyt?

Teljesen egyetértek, szerintem is főleg a szezon első felében lesznek nagy meglepetések. Azt is hozzá kell tennem, hogy a szerencsének is sok köze lesz majd a sikerekhez és kudarcokhoz.

Kevés magyar dolgozik olyan irodában, amelynek bejáratánál egy Forma-1-es csapat logója feszít

Kevés magyar dolgozik olyan irodában, amelynek bejáratánál egy Forma-1-es csapat logója feszít

Láttuk a teszteket, ám sokéves tapasztalat, hogy a szezon előtti tesztek eredménylistája ritkán azonos a versenyek helyezéseivel. Milyen csapatsorrendet vársz a szezon első harmadában?

A téli teszteket követően még szerintem merész jóslatokba bocsátkozni, de tagadhatatlan, hogy a Mercedes motorral szerelt autók jól és megbízhatóan muzsikálnak, míg mondjuk a francia erőforrással rendelkező csapatok jelenleg hátrányban vannak. Az első versenyig már nem sok van hátra, szerintem a Mercedes és a Ferrari a legesélyesebb a dobogóra. A Williams, a Force India és McLaren meglepetés-gyanús.

Visszatérő állítás, hogy a teszteken nem is teregetik ki a csapatok a lapjaikat.

Ilyenkor még senki nem tudja megmutatni a full potenciált, ha csak azt nézed, több csapat alig tudott a versenybeállításokkal játszani. Mi inkább a megbízhatóságra, és a versenytáv megtételére koncentrálunk, mert hiába szuperek a beállítások, és hiába vagy gyorsabb a riválisaidnál, ha nem érsz célba. Márpedig aki az első versenyen meglátja a kockás zászlót, akár utolsóként is, jó esélye van rá, hogy pontot szerezzen. A nagyobb csapatok közül a Red Bull és a Lotus a folyamatos leállások miatt még nem nagyon tudta megmutatni, mire is lesznek képesek, ha odalépnek az autónak. Szerintem a Red Bull idén is nagyon erős lesz.

Maradjunk a szezon nyitányánál, nagyon komoly autóhullást is láthatunk majd a vasárnapi Ausztrál Nagydíjon. Szerinted mennyi autó lesz képes egyáltalán elsőre elrajtolni, és mennyi autó ér majd célba?

Úgy vélem, minden csapat el fog rajtolni, illetve az lesz a cél, hogy mindenki felálljon a rajtrácsra, és senki ne maradjon állva, amikor kialszanak a lámpák. Viszont hogy hányan érnek célba… Ha a mezőny fele célba ér, akkor szerintem már jók vagyunk. 10-12 versenyautó célba érkezésére tippelek.

Benne van a pakliban, hogy a várható sok műszaki probléma miatt gúnyolódás tárgyává váljon a Forma-1. Nem tartanak a Forma-1-ben dolgozók ettől? Szerintem simán előfordulhat, hogy már a rajt sem sikerül elsőre pár autónak.

A gúnyolódásról csak annyit, hogy az FIA-nak köszönhetően az új szabályok miatt már több mint egy hónapja az F1-en röhög az egész világ az orrkúpok miatt. A mi autónk talán az esztétikailag elviselhetőbb megoldások közé tartozik, ezért csak pozitív visszajelzéseket kaptunk, de a többi autóról elég sok vicces megszerkesztett kép készült, amikor bemutatták őket. Mindenki meg fogja szokni az autók kinézetét, a megbízhatóság pedig majd javulni fog szépen lassan az évad során.

Kire fogadnál? Ki nyeri a futamot?

Az első futamot? Passz. Talán Hamilton.

Andornak gyakorlatilag az autó minden porcikájához van köze

Andornak gyakorlatilag az autó minden porcikájához van köze

Térjünk vissza a munkádhoz. Hogy néz ki egy hétköznapod?

A teszteszközök és bokszutcai felszerelések mellett a motor és egyéb Ferrari-alkatrészek beállítása, tesztelése, és kiszolgálása is a hatáskörömbe tartozik sokszor. Viccesen fogalmazva, mellékállásban a Ferrari mérnökeinek zaklatására szakosodom. Komolyra fordítva a szót, részemről az elsődleges mérnöki kommunikáció az olaszokkal a 3D-s fájlokban nyilvánul meg, de van, hogy a rendelkezésre álló információ nem elég. Ilyenkor természetesen fel kell vennem a kapcsolatot az illetékes emberekkel. Mondjuk úgy, hogy rendszeres az email-váltás velük a zökkenőmentes együttműködés érdekében.

A versenyhétvégéken dolgozol?

Meglehetősen fontos feladatom van általában. Figyelnem kell, hogy a hűtőben a sör ne legyen se túl hideg, se túl meleg, és amikor elrajtol a mezőny, épp teli üveg legyen a kezemben. Csak nagyon túlterhelt időszakokban dolgozom hétvégeken, ezért az esetek túlnyomó többségében a több százmillió tévénézővel együtt szurkolok a kedvenc pilótáimnak.

A központban, és a pályán dolgozó mérnökök feladata nyilván más, mindkettő fontos, de kívülállóként mégis utóbbi tűnik igazán izgalmas munkának. Van olyan terved, hogy az utazó csapat tagja legyél?

Már lett volna lehetőségem átmenni az utazó csapathoz, de nemet mondtam. Ha 5 évvel fiatalabb lennék, akkor lehet, hogy másképpen döntöttem volna. Hatalmas kaland, világot látsz, egy szuper csapat része vagy, rivaldafény és mi egyebek, de hogy őszinte legyek, én nem vágyom arra az életre. Nekem a család, és a normális élet fontosabb, mint a kalandozás a nagyvilágban.

Van közvetlen kapcsolatod a versenyzőitekkel?
 

Közvetlen kapcsolatban nem állok a pilótákkal, eddig mindössze az üléspróbák alkalmával dolgoztam közel Jules-höz és Maxhez. Ezen felül a karácsonyi parti is közös buli volt, de igazából közvetlen közelükben csak az utazó gárda egy része dolgozik.

Nagy kérdés idén a Raikkönen vs. Alonso párharc végkimenetele, és persze a Hamilton-Rosberg meccs is izgalmas lehet. Mit vársz?

Lehet, hogy meglepő lesz, amit mondok, de szerintem idén a szerencse nagyobb szerepet fog játszani a tehetségnél ezeknél a párosoknál is a meghibásodások és törések miatt.

Ki volt a kedvenced a Forma-1 eddigi versenyzői közül?

Gyerekként Damon Hill rajongója voltam, mert nagypapám, akivel a Forma-1-et néztem, neki szurkolt. Amióta felnőtt fejjel követem a F1-et, azóta nincs kimondott kedvencem. Minden évben van 4-5 pilóta, akiket kicsit talán jobban favorizálok, mint másokat, de persze a saját pilótáinkra is kiemelt hangsúlyt fordítok.

Milyen kocsid van, mivel jársz?

Meglehetősen skót vagyok, amikor pénzügyekről van szó, odafigyelek, hogy mire költök. Viszont imádom az autókat, ezért tavaly hosszú belső vívódás után beruháztam egy BMW 335i-be. Bizonytalan voltam, mert az eszem azt mondta, hogy „nem-nem”, a szívem pedig hogy „carpe diem”. De be kell valljam, nem bántam meg, szinte minden alkalommal mosolyt csal az autó az arcomra, fantasztikus érzés vezetni. Az E92 kupé kinézetre nekem nagyon bejön, de a motor miatt szerettem bele. Hathengeres, ikerturbós, és a nyomatékgörbe majdnem olyan lapos, mint a Viharsarok, ahonnan származom. Szerintem alapjáraton is szuper konstrukció, de ha minden terv szerint alakul, akkor hamarosan több mint 400 lóerő fog gondoskodik majd az utasok zaklatásáról.

Hamarosan megpiszkálja

Hamarosan megpiszkálja

Akkor ez most nagyon a szíved csücske, de azért van ezen a kocsin felül kedvenc márkád, vagy típusod?

Nem tartom magamat márka-fanatikusnak, és minden autót márkától függetlenül az egyedi adottságai alapján ítélek meg. Volt már Mitsubishim, Mazdám, Audim, de még autót nem szerettem annyira, mint a jelenlegit. Be kell valljam, a németek jönnek elő a leggyakrabban olyan autókkal amik elnyerik a tetszésemet. Megbízhatóbbnak tartom a német autókat, és nekem mind külsőre, mind belsőre jobban tetszenek.

Merj nagyot álmodni! Mi az álomautód?

Álom kategóriában nálam a trónon a Koenigsegg áll. Leginkább azért, mert az autóik minden porcikáját ők tervezik a motorvezérlő elektronikától kezdve az utolsó csavarig, és elképesztő hogy mennyire apró részletekre is figyelnek. A legújabb szörnyeteg, amivel előálltak, az a One:1. Lenyűgöző gép, de hogy mennyire lennék boldog vele, azt nem tudom. Lehet, hogy azt a 2 millió dollárt inkább mégis másra költeném el.

EZT MEG KELL OSZTANI AZONNAL!

Mit tegyél a gyorshajtási bírságok ellen? Itt van tíz tipp, hogy ne kelljen súlyos tízezreket fizetned. Kattints a képre!

A Forma-1-en röhög a fél világ 19