Elvileg egy jó koncepcióautó úgy villantja fel az adott márkától a jövőben várható technikai és formai irányzatokat, hogy nem szakad el a hagyományoktól sem, még a futurisztikus kialakításban is egyértelműen felismerhető marad az autógyártó. Nos, ez az egyediség, azonosíthatóság mintha nemigen jött volna össze se a Subarunak, se a Ssangyongnak az idén. Az egyik szárnyasajtós, a másik öngyilkos ajtós – de simán lehetne fordítva is, a formák mögött nincs ott a márka.

Ssangyong XLV

Ssangyong XLV

Ssangyong XLV

Nem csoda, mindkét márka útkereső fázisban van mind technikailag, mind dizájn szempontjából, de azért tényleg zavarba ejtő látni, mennyire egyformán jellegtelenül képzelik el a jövőt. De csak ami a külsőt illeti – a technika nagyon is különböző.

Subaru Viziv 2 Concept

A japán crossover-tanulmány neve a ‘Vision for Innovation’ kifejezésből származik, ami ebben az esetben talán valami olyasmit jelent, hogy ‘látomás a megújulásért’. Ja, és azért 2, mert már tavaly is volt Genfben egy Viziv.

Subaru Viziv 2

Subaru Viziv 2

A kocsi a 30-as, 40-es korosztályba tartozó városiakat célozza, akik számára a család és az aktív életmód is fontos. A forma sűrű, masszív, merev, a Subaru célja, hogy biztonságot, védettséget ígérjen a kocsival. Ez eddig rendben is van, de hogy a hűtőmaszk, a lámpák kialakítása a boxermotor szerkezeti kialakítására késztetne asszociálni, ahogy a Subaru állítja, eléggé vitatható.

A négyszemélyes utastér is azért olyan, amilyen, hogy azt a ‘funkcionalitást, biztonságot, örömöt és hitelességet’ (???) nyújthassa a kocsi minden utasának, amit csak a Subaru tud. Ez aztán az igazi nesze semmi, fogd meg jól mondat, remekelt vele a sajtóanyag összeállítója!

A technika a nem különösebben érdekes bódé alatt már valóban figyelemreméltó. Az első kerekeket a hibridrendszer benzinmotorja mellett egy külön villanymotor is képes hajtani, hátul kerekenként egy-egy villanymotor adja az erőt. Az 1,6 literes, turbós dízelmotor természetesen boxer hengerelrendezésű – na, ez már tényleg Subaru!  A motor egy fokozatmentes automata váltón keresztül mozgatja az autót, már ha éppen nem csak áramot termel az akkumulátor vagy a villanymotorok számára. Az akku konnektorról is tölthető, a tanulmányautó elvileg tisztán elektromos üzemre is képes.

Subaru Viziv 2

Subaru Viziv 2

A mai trendeknek megfelelően a tanulmányautó hajtásláncát az EyeSight nevű optikai vezetétámogató rendszer is segít vezérelni, a sztereókamera képei alapján a vezérlés eldönti, hogy gyorsítás vagy lassítás várható és mindig hatékonyan menedzseli a bonyolult rendszert. A hátsó motorok a menetstabilizáló rendszer iránymutatása szerint forgatják oldalanként eltérő nyomatékkal a kerekeket, biztosítják a stabilitást és a mindig hatékony gyorsítást. Kanyarban befordulásnál több erő jut a hátsó, kerekekre, kigyorsításkor az elsőkre, a nagyobb stabilitás érdekében. Forszírozott kanyarban torque vectoring funkciót is ellátnak a motorok; az ívkülső kerekek erősebb megtolásával az autó pontosabban tartja a kívánt ívet.

SsangYong XLV concept

A Ssangyong XLV is egy második generációs koncepció, elődjét, az XIV-1-et Frankfurtban mutatta be a gyártó, 2011-ben. A kocsi, nahát, egy 1,6 literes turbódízel motort tartalmazó, de csak egy villanymotoros hibridrendszerrel hajtott szabadidőautó. Ez is lítium-ion akkut kapott, de csak picikét, fél kilowattórásat; az XLV nem tölthető konnektorról. A 10 kW-os villanymotor csak gyorsításkor segít be, önállóan mozgatni a kocsit tartósan nem képes.

Ssangyong XLV

Ssangyong XLV


Az XLV A Ssangyong XLV-re a ?Robust, Specialty and Premium? szlogent bírta kitalálni a marketinges, talán nem is szükséges lefordítani ezt a három szót. A kocsi természetesen az aktív életstílusú városiaknak szól, a formát a természet dinamikája és ritmikája ihlette, profilból például delfinformát kéne belelátnunk (???). A Ssangyong 4435 mm hosszú, fél centivel hosszabb csupán a Subarunál – a csaknem azonos méret is kiemeli, hogy bármennyire is eltérő a technikájuk, a koncepcióautók megjelenése feltűnően hasonlóra sikeredett.

Nagy különbség viszont a két kocsi között, hogy a koreai autó hétüléses, méghozzá hét milyen üléses! Valamennyi utas külön kagylófotelt kap a Ssangyongban, a középső ülés a második és harmadik sor között tologatható. 2+2+2+1 ülésesnek hívja a gyártó ezt a koncepciót, jópofa ötlet. Érdekes még az elektromosan elsötétíthető üvegtető, melyben részleges sötétítéssel jópofa minták rajzolhatók a plafonra.

Melyik kéne?
A Subaru
1% ()
A Ssangyong
1% ()
Mindegy
1% ()
Egyik se
1% ()