A Svéd Közlekedési Hatósággal (Trafikverket) közösen finanszírozott kutatás kulcsfontosságú megoldási lehetőség lehet az önjáró autókkal kapcsolatban. A megbízható és pontos helymeghatározás alapvető és meghatározó fontosságú kérdés az önvezérelt autók fejlesztésében.

A már rendelkezésre álló helymeghatározási technológiák (mint a GPS vagy a kamerák) használhatósága bizonyos körülmények között korlátozott, az útba épített mágneseket azonban nem zavarják fizikai akadályok vagy a rossz időjárási körülmények. A mágnesek láthatatlan „síneket” hoznak létre, amelyek szó szerint kikövezik az utat, és a helymeghatározási pontatlanságot 10 centiméter alá szorítják. A technológiát különböző sebességekkel tesztelte a Volvo, az eredmények egyelőre nagyon ígéretesek.

Az útba épített mágnesek az autonóm vezetés területén adódó megoldások mellett számos egyéb lehetőséget is kínálnak: a helymeghatározásra szolgáló, útba épített mágnesek preventív biztonsági rendszerként segíthetnek megelőzni az útról való letérésből fakadó baleseteket. A mágnesek hozzájárulhatnak a körültekintő téli útkarbantartáshoz, ami sokat segíthet a hóval fedett tárgyak – például az útszéli korlátok és jelzőtáblák – által okozott károk megelőzésében.

Lehetőséget adnak az útfelület hatékonyabb kihasználására is, hiszen a pontosabb helymeghatározásnak köszönhetően a sávok keskenyebbek lehetnek. A Volvo kutatócsapata 100 méter hosszúságú szakaszt épített Hälleredben, a cég Göteborg közelében található tesztpályáján. A 40×15 milliméteres ferrit-mágnes korongokból álló mintázatot 200 milliméter mélységben építették be az útfelületbe, az autókat pedig számos érzékelővel szerelték fel. A kutatás célja az olyan kritikus kérdések értékelése volt, mint például az érzékelési hatókör, a tartósság és az útfenntartási költségek, valamint ennek hatásai.