A hazai kedvenc, Daniel Ricciardo kisebb csodát tett azzal, hogy a két hete még néhány körönként lerobbanó Red Bull-lal a második helyen ért be
az Ausztrál Nagydíjon, azonban az eredmény elúszott, a stewardok öt órával a verseny után kizárták az ausztrál pilótát.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) műszaki főellenőre, Jo Bauer jelezte, hogy az autó a vizsgálata szerint folyamatosan, „következetesen” túllépte az idén bevezetett óránkénti 100 kg-os maximális fogyasztási limitet, ezért az ügyet a versenybírók elé utalta.
100 kiló a versenyre vagy 100 kiló óránként? Mi van?!
Nos, mindkettő egyszerre. Az új szabályok szerint a Forma-1-es versenyautók összesen 100 kg-nyi benzint használhatnak el egy versenyen, emellett azonban a fogyasztás ütemét is korlátozzák az előírások.
Az üzemanyag átfolyásának üteme egyetlen adott pillanatban sem haladhatja meg a 100 kg/órás mértéket – az FIA hitelesített szenzorai ezt másodpercenként 5 alkalommal ellenőrzik. Azaz nem nagy átlagról van szó, nem lehet 150 kg/órás ütemben égetni a benzint fél óráig, hogy aztán egy másik fél órában 50 kg/órás „tötyögéssel” egyenlítsenek.
És hogyan tudnak az autók egy másfél órás futamot teljesíteni 100 kg benzinnel, ha óránként elégethetnek 100 kg-ot? Természetesen úgy, hogy messze nem végig tövig nyomott gázzal mennek, értelemszerűen már a fékezés, kanyarodás közben sincs szó maximális fogyasztásról, és nyilván nem véletlenül halljuk-látjuk, amikor a versenyzők spórolni kezdenek.
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Fotó: Europress
Fotó megosztása:
Fotó: Europress
Több komoly forrás rögtön arról írt, hogy a stewardok a műszaki szabálytalanságért járó szokásos büntetést adták, azaz a 3-as számú autót-pilótát kizárták az Ausztrál Nagydíjról, később azonban tisztázódott, hogy hivatalos döntés még nem volt. Ricciardo melbourne-i idő szerint este 11 (nálunk 13 óra) után nem sokkal el is hagyta az Albert Parkot.
Az idény előtt már
aggályosnak talált átfolyás-mérő szenzort egyébként szombaton az időmérő után, parc fermé alatt cserélték Ricciardo autójában. A Red Bull főnökei az alkatrész pontatlanságával érveltek a stewardoknál.
A büntetés kész katasztrófa a Red Bull számára, hiszen a címvédő Sebastian Vettel
a motor meghibásodása miatt már a verseny első pár köre után kiesett. A csapat azonnal bejelentette, hogy fellebbez Ricciardo diszkvalifikációja ellen.
„Az FIA üzemanyagátfolyás-mérőjének következetlenségei a hétvége folyamán végig nyilvánvalóak voltak paddockszerte. A csapat és a Renault meg van győződve róla, hogy az üzemanyag motorba juttatása megfelelt a szabályoknak” – közölte a Red Bull.
Ezért zárták ki Ricciardót
A versenybírók alapos indoklást is mellékeltek a büntetéshez.
A részletekbe menő fejtegetés lényege, hogy a Red Bullnál a pénteki első szabadedzésen pontatlanságot észleltek az FIA által homologált és beállított átfolyás-szenzor adataiban, azt kicserélték, szombaton egy újabb elemet használtak, azonban az sem működött megfelelően, ezért a versenyre visszatértek a korábbi darabhoz.
Az FIA jóváhagyta a parc fermé körülmények között végrehajtott alkatrész-cserét, de utasították a Red Bullt, hogy a szenzoron észlelt eltérések ellensúlyozására a fogyasztási számításaiknál alkalmazzanak egy bizonyos, pontosan meghatározott korrekciós értéket.
A Red Bullnál nem bíztak az FIA-s szenzor adataiban, ezért a saját mérési modelljükkel számoltak, a felügyelőszervezet azonban csak a saját eszközét tekinti mérvadónak, és csakis annak elromlása esetén engedélyezi és utasítja a csapatot a másodlagos módszer alkalmazására.
Az FIA illetékes tisztviselője a verseny közben a telemetriai adatok alapján észlelte a szabályoknak nem megfelelő átfolyási rátát, és értesítette is a Red Bullt, lehetőséget adva a csapatnak, hogy a korábbi utasításoknak megfelelően áttérjenek a hivatalos, homologált szenzor használatára és mérési modellre.
A Red Bullnál nem tették ezt meg, ezzel pedig szabályt sértettek, ugyanis a csapat saját hatáskörben nem, csakis az FIA kifejezett utasítása alapján állhatott volna át más metódusra.
Ricciardo diszkvalifikációjával a McLaren kettős dobogót ünnepelhet, Kevin Magnussen a 2. helyre lép előre, Jenson Button pedig a 3. lesz, 33 ponttal vezetik a konstruktőri bajnokságot. Természetesen mindenki más is előrébb lép egy hellyel, a Force Indiá-s Sergio Perez pontszerzővé válik.
Az Ausztrál Nagydíj büntetéssel módosított végeredménye