A hatvanas években a GT40 az autóversenyek legyőzhetetlen hősének számított. 1966-ban Le Mans-ban mindhárom dobogós helyezést megszerezte a típus. Akkor a Le Mans-i huszonnégy órás versenyen három Ford GT40-est egymástól csupán méterekre intett le a célban a kockás zászló, ekkor legenda született. 
Miután a 60-as években Henry Ford II (Henry Ford unokája), a Ford akkori vezetője sikertelenül próbálta megszerezni a neves sportautó-gyártókat, a Ferrarit és a Maseratit, úgy döntött, hogy megépítteti cége saját sportkocsiját, amely felveheti a versenyt az olasz modellekkel.
A GT40 – amely nevét a Gran Turismo versenykategóriáról, valamint 1016 milliméteres, azaz angolszász mértékegységgel pontosan 40 hüvelykes magasságáról kapta – 1964. április 1-jére lett készen, és a New York-i Autószalonon mutatták be. Erőforrása a 350 lóerős 4,2 literes V8-as volt, aminek segítségével 1966-ban nyertek először Le Mans-ban, majd a következő három évben sorra diadalmaskodtak. 
Prototípus kalapács alatt 1
Prototípus kalapács alatt 13
Prototípus kalapács alatt 14
A képeken látható GT/104 sorozatszámú versenyautó a negyedik prototípus volt a modellből, ami április 10-én kerül kalapács alá az Egyesült Államokban. A versenyautó részt vett a GT40-es Le Mans-i debütálásán 1964-ben, egy sajnálatos tűzeset miatt azonban hamar parkolópályára is állították. 
Prototípus kalapács alatt 15
Prototípus kalapács alatt 16
Ezek után már csak kiállításokon tűnt fel a GT/104-es , majd 1971-ben eladta a Ford. Azóta számos tulajdonosa volt, 2010-ben nagyobb restauráláson esett át, de motorja és váltója ugyanaz, amit utolsó aktív évében használtak. Kikiáltási árát egyelőre nem árulták el a houston-i árverés szervezői.