Röviden – Volvo S60 D4 (2014) | |
---|---|
Mi ez? |
A svédek kiforrott középkategóriás prémium típusa |
Mit tud? | Német ellenfeleitől eltérő hangulatot, kitűnő biztonságot, csúcstechnikájú dízelmotort |
Mibe kerül? | 8,99 millióról indul, a D4 Summum pedig 11,04 millió |
Kinek jó? | Aki elnéz pár apró hibát az egyedi Volvo-hangulatért cserébe, és szeretne egy kiemelkedő dízelmotorral szerelt autót |
A kötelező menetrend szerint zajló ráncfelvarrások mögött gyakran nem húzódik komoly fejlesztés, elég némi kozmetika, talán egy némileg átvariált műszerfal, a meló ezzel letudva. Viszont néha akad szabályt erősítő kivétel, mint például a Volvo S60, amit a gyártó saját fejlesztésű, kétliteres dízelmotorjával tettünk próbára.
Megjelenés
Triviális, de csak a jó borhoz lehetne hasonlítani, ennek az autónak érnie kellett! A 2013 óta új öltönyt hordó Volvo S60 kiforrott, magabiztos benyomást kelt. Míg az előd megjelenésében akadtak zavaró apróságok, stílusból kilógó elemek, addig a legújabb kivitel tökéletes harmóniát mutat. A tervezők legjobb húzása az első lámpatestek átrajzolása, és a csipaszerű, felesleges kiegészítő fényszórók eltüntetése volt, a lendületes, könnyed formájú lökhárító már csak hab a tortán.
Visszafogott, de észrevehető apróságként az autó többi részétől eltérő fényezést kapott küszöbök, valamint a 18 colos, kéttónusú felnik is segítenek azon, hogy a Volvo S60 levetkőzze a szürke eminenciás unalmas képét.Belső tér, praktikum
Adatlap
Volvo S60 D4
Motor | 1969 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 181 LE |
Nyomaték | 400 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,4 sec |
Végsebesség | 230 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,2 l / 100 km |
Beülve a vezetőülésben tapasztalhatjuk a legkomolyabb változást, mivel a Volvo S60 megörökölte a V40-es típusnál bevezetett, kizárólag digitális képernyőkből álló műszerfalat. Ennek megjelenését a baloldali bajuszkapcsolóval változtathatjuk, összesen három opció áll rendelkezésünkre. Más területen nem változott a megszokott kialakítás, még mindig a lenyűgözően egyszerű svéd dizájn és a nehezen kezelhető menük, idejétmúlt gomberdő találkozása a Volvo S60 műszerfala.
Az egy árva gombbal vezérelhető kisméretű kijelző logikája megszokást igényel, grafikája pedig lehetne szebb, főleg ha a német ellenlábasok által használt megoldássokkal hasonlítjuk össze. Apróbb hibái ellenére Volvo ebben az esetben is sikerrel mutat egérutat azoknak, akik nem hajlandóak a német prémiumgyártók által tukmált stílussal azonosulni.
Hátul ketten az ülésfűtésnek hála meleg üleppel utazhatnak kényelmesen, a fejtér viszont lehetne tágasabb, ahogy a csomagtartó is. Ezen a téren nem történt előrelépés, az S60 puttonya maradt 380 liter. Ennél a kompaktok között átlagosnak számító értéknél mindenki többet tud, a BMW 3-as 460 litert, a vadonatúj Mercedes C-osztály 480 litert kínál.
Hogy megy?
Hiába volt Volvo védjegy, búcsút mondhatunk az öthengeres motoroknak, de legfeljebb a szívhez szóló hanghatás hiánya miatt van ok szomorkodni, ugyanis az új motorcsalád első tagja kitűnően teljesített a teszt során. Akit a technikai részletek érdekelnek, Gajdán Miklós aprólékos cikkét olvasva merülhet el a blokk technikai újdonságaiban. Akit viszont hidegen hagy a kulisszák mögött meghúzódó mérnöki teljesítmény, annak legyen elég annyi, hogy ma ez a piacon kapható egyik legjobb négyhengeres dízelmotor.
Bár vájt füllel felfedezhető a gázolajos motorokra jellemző hanghordozás, a zavaró vibrációkat sikerült kiirtani az utastérből. A D4-es típusjelű Volvo S60 bemelegedve simán jár, és meglepő lelkesedéssel veszi a fordulatot, ötezer fölé zokszó nélkül pörgethető. Bőséges, 400 Nm-es forgatónyomatéka már 1750-es fordulattól rendelkezésre áll, de teljesítményleadása egybeesik az élénk, pörgős karakterrel, a 181 lóerőt csak 4250-es fordulaton érhetjük el.Ehhez a motorhoz hatfokozatú kézi váltó is társítható, de ha a klasszikus, habfelhőkön suhanó Volvo-bunker hangulathoz szeretnénk közel kerülni, akkor a japán Aisin cégtől származó, nyolcfokozatú, hagyományos bolygóműves automata a megfelelő választás. A vitorlázó funkcióval ellátott (60 km/óra felett a gázpedál elengedésére üresbe kapcsol) szerkezet kitűnően teszi a dolgát, a német konkurencia által használt ZF egységekhez hasonló gyorsasággal kapcsol, és a kormány mögé helyezett kellemes tapintású fémfülekkel irányítva sem hozható zavarba.
Viszont a könyörtelen spórolásra optimalizált ECO+ üzemmódban szándékosan hamar vált magasabb fokozatba, – már 1500-as fordulattól -, ez a jelenség pedig zavaró lehet városban haladva, mivel csak padlógázra hajlandó visszaszúrni kettőt, ha besorolnánk a szomszéd sávba nyíló kecsegtető résbe. Ezért átlagban hanyagoltam a nagypapa-beállítást, sőt nehezebb napokon a start-stop rendszert is kikapcsolva sikerült 6,3 literes átlagfogyasztást elérni. A gyári átlag 4,1 l/100 km, de az autó paramétereit, teljesítményét nézve kellemes érték a „hat-három”.A 181 lóerős D4 dízel és versenytársai | |
---|---|
BMW 320d (184 LE) | 9 449 000 Ft |
AUDI A4 2.0 TDI (177 LE) | 8 903 000 Ft |
Volvo S60 D4 (181 LE) | 8 990 000 Ft |
Mercedes C-osztály C220 CDI (170 LE) | 11 444 800 Ft |
Az elektromos szervokormány termetes tányérja súlytalanul jár, és hiába forgatjuk szorgalmasan, az autó fordulóköre még mindig a folyami uszályok kategóriájába tartozik. De felesleges is vezetési élmény után kutatni, mivel a Volvo szeretné átvenni az irányítást. Ha minden vezetéssegítő rendszert aktiválunk, a ma közútra engedett egyik legönállóbb autót kapjuk, ami dugóban állóra fékez, és magától kormányoz helyes irányba, ha index nélkül közelítjük meg a felezővonalat.
Már tényleg csak ülni kell, hallgatni a koncerttermeket idéző, Momentum felszereltség esetén 295 000 forintért kínált hifi rendszert, és várni, mikor szól ránk a fáradságfigyelő, hogy álljunk meg egy kiadós koffeintöltésre.Pénzügyek, összegzés
Jelenleg 8 990 000 forintért mérik a csúcstechnikát képviselő dízellel szerelt Volvo S60-ast. Ezért az összegért a Kinect csomagban 50-es tempóig még önállóan vészfékez az autó, a kanyarban pedig tart a DSTC menetstabilizáló rendszer, de aki a teljes védőhálóra vágyik, annak a 850 000 forintért kínált BLIS csomagot (ráfutásra figyelmeztető rendszer adaptív tempomattal, automatikus fékezéssel és gyalogosfelismeréssel, sávelhagyásra és elalvásra figyelmeztető rendszer) is be kell pipálnia.
Próbálhattam a ráncfelvarrás előtti kivitelt is, és el kell ismerjem az új Volvo S60 fejlődését. Fájó pontokon javult, eltűnt az ósdi műszerfal, kulturált dízelmotorral, finoman kapcsoló automatával szerelt hajtáslánc érkezett. Ha nem fontos a tágas csomagtér, és van idő szöszölni a nyakatekert logikával működő fedélzeti számítógéppel, akkor az Audi-BMW-Mercedes hármassal szembeállítva is érdekes alternatíva lehet az S60-as.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|