Röviden – Toyota RAV4 2.0 D-4D AWD – 2014

Mi ez?

Tágas, takarékos, 4×4-es szabadidőautó
Mit tud? Kevés gázolajjal kényelmesen átgurulni hegyen-völgyön
Mibe kerül? Listaáron 5 299 000 forinttól
Kinek jó?  Mindazoknak, akik divatos megjelenésű, megbízható szabadidőautóra vágynak

A Toyota annak apropóján adott nekünk egy újabb RAV4 tesztautót, hogy immár a kétliteres dízelmotorhoz is rendelhető összkerékhajtás. És most nem fogok itt rosszmájúskodni, hogy na, ez aztán az újdonság, hanem épp ellenkezőleg: baromira kellett ez a kombó a RAV4-prospektusokba.

Kívül

A BASF évekkel ezelőtt megjósolta, hogy az autóiparban felváltják a fehéret, feketét, szürkét a „természetszínek”, és a német vegyipari óriásvállalatnak igaza is lett. Sötétebb és világosabb barnák, zöldek, érdekes árnyalatú vörösek, kékek, sárgák árasztották el a piacot. Ennek a trendnek eredménye a tesztautó különleges, nagyon sötét metálbarnája is.

A Toyota szabadidő-autója nem érzi magát idegenül a városon kívül, bár komoly terepre azért másik Toyota való
Csak 4,57 méter hosszú, de sokkal nagyobbnak érződik

Csak 4,57 méter hosszú, de sokkal nagyobbnak érződik

Az új Toyota RAV4 formájáról már megemlékeztünk itt meg itt – ronda az ötödik ajtó nagy lemezfelülete a lámpák alatt, de a kocsi agresszív frontja, egyáltalán, három generációnyi elődeinél sokkal-sokkal maszkulinabb megjelenése, irdatlan méretei kirántották abból a csajosautós szerepkörből, amit eddig töltött be. Ez a szabadidő-autó már olyan kocsi, amit Apa is büszkén hajt majd át tökön-babon.

Belül

Nem csak Apa büszkesége, a család kényelme is szintet ugrott a Toyota RAV4 modellváltása kapcsán. Elöl óriási fotelekben terpeszkedhetünk, a hely széltében is óriási, nincsenek könyék-összekoccanások. A műszerfalat úgy alakították ki, hogy a középkonzolt alaposan besüllyesztették a tűzfal felé, nem zavarja még a leglangalétábbak térdét sem. Nagy öröm, hogy a Toyota immár besorolt a mainstreambe, és a RAV4 indexe is hármat villan egy bajuszpöccintésre.

A hiperexkluzív, fullfullos tesztautó színes bőrbetétei (Terrakotta a fantázianév) kissé zavarba ejtőek, a kezelőszervek szétszórása, koncepciótlan szétterítése pedig kifejezetten idegesítő. Például tessenek megnézni ezt a képet:

A felső kis konzolon 5 gomb található négyféle kivitelben. Megbolondult a dizájner?

A felső kis konzolon 5 gomb található négyféle kivitelben. Megbolondult a dizájner?

Na még egy probléma: a VW a Golf IV idején hülyült meg, a Hyundai pedig az előző i30 idején: képesek voltak kék műszervilágítást használni az autókban. A kék szín tudniillik arról híres, hogy arra fókuszál legnehezebben az emberi szem. És milyen színű az új Toyota RAV4 műszervilágítása?

A Toyota is beleesett a kékség-kórba, reméljük, hamar kinövi, mint a VW

A Toyota is beleesett a kékség-kórba, reméljük, hamar kinövi, mint a VW

Hátul is zavarba ejtően széles pad várja az utasokat, de ha alaposabban szemügyre vesszük ezt a padot, kiderül, hogy a legjobb szabadidő-autós hagyományoknak megfelelően a háttámlák szöge külön-külön több fokozatban állítható. Van pohártartó is dögivel, látszik, hogy a Toyota RAV4 kiemelt piaca az USA.

A csomagtartó pedig egyenesen fantasztikus. 547 és 1746 liter között állítgatható a térfogata az utasok számától függően, a hátsó üléstámlák könnyedén a csomagtérpadlóval teljesen síkba dönthetők. A csomagtérajtó fullos tesztautónkban motoros mozgatású volt. A lusta, lassú emelés kicsit dühítő ugyan, de alacsony toyotások vagy alacsony plafonú garázstulajdonosok számára öröm, hogy a nyitógomb hosszú lenyomásával beállítható, milyen magasra emelkedjen az ajtó.

Nagyon jó a helykihasználás a szinte lebegő műszerfallal

Nagyon jó a helykihasználás a szinte lebegő műszerfallal

Motor, váltó, 4×4

A tesztautó lényegéhez érkeztünk: ilyen műszaki konfigurációval eddig nem létezett RAV4. És milyen jó, hogy most már igen! Mármint akkor, ha valaki sosem akarja igazán híg sárban használni az autóját.

Az egyes is elég hosszú, a tesztautó kifejezetten hajlamos volt a lefulladásra elindulásnál. De a kettes már annyira hosszú, hogy van olyan szűk kanyar, amihez egyesbe kell visszakapcsolni. Márpedig terepen, felező nélkül ez folyamatos kuplungszagot eredményez a kocsi körül. Szintén kuplungkímélési okokból hiányoltuk egy kicsit egy ennyire friss kocsiban az emelkedőn a féknyomást megtartó, elindulás-segítő elektronikát (ami sok éve széria például a Fiat Grande Puntóban), de mivel a Toyota nagyon szimpatikus módon megtartotta a hagyományos, bowdenes kéziféket, igazából minimális rutinnal megoldható az emelkedőn elindulás. ILLETVE MÉGSEM! A cikk megjelenését követően kaptuk a Toyotától a jelzést, hogy a fékpedált mélyre nyomva aktiválható az elindulás-segítő rendszer.

A 124 lóerős dízelmotor most a legjobb választás a RAV4-be. De ha nem kell a 4x4, érdemes várni a BMW-féle 1,6 literesre, ami sejtésünk szerint hónapokon belül kapható lesz a kocsihoz

A 124 lóerős dízelmotor most a legjobb választás a RAV4-be. De ha nem kell a 4×4, érdemes várni a BMW-féle 1,6 literesre, ami sejtésünk szerint hónapokon belül kapható lesz a kocsihoz

Autópályán, nagy tempónál viszont a szintén hosszú hatodiknak örülhetünk. 130-nál még 2200-at se forog a motor, az autó sztrádán nagyon csendes, ráadásul benzinkútnál szemünk-szánk elállt, amikor bepötyögtük a számológépbe a tankolási értéket és elosztottuk a futott kilométerekkel.

6,3 litert mutatott a műszerfal, 6,44 lett a mért érték, vegyes üzemben. Szokatlanul pontos tehát a fedélzeti számítógép, ez már eleve öröm, de hogy egy ilyen 17 mázsás, fix összkerékhajtású behemót ennyit egyen, nagyon szokatlan. BMW-sen, audisan takarékos a RAV4, ami manapság a legnagyobb dicséret, ami tömegmárka dízelautóját érheti.

Az összkerékhajtás  a ma divatos elektronikusan vezérelt központi kuplungos, teljesen automatikus rendszer, ami az alapvetően fronthajtású RAV4 hátsó tengelyére 50%-ig képes nyomatékot adni. A kormányoszlop melletti gombbal ez a kuplung fixre zárható, de ennek igazából nem sok értelme van, legfeljebb ha havon vontatunk, vagy valami hasonlóan extrém 4×4-es trükköt adunk elő.

A hátsó támlák dőlésszöge oldalanként külön állítható

A hátsó támlák dőlésszöge oldalanként külön állítható

Vezetési élmény

Fahrspaß. Überall. Vezetési élmény. Mindenhol. Ezzel a szlogennel röhögteti meg a német Toyota-weboldal azokat az embereket, akik már ülhettek egy RAV4 volánja mögött. Na, szóval vezetési élmény ebben a kocsiban nincs, a meglepően komfortos (a 2,2 literes dízel sokkal keményebbnek tűnt) rugózással, a magas üléspozícióval inkább valamiféle bágyadt békesség élménye várja azt, aki Toyota RAV4-gyel vág neki a forgalomnak.

A már említett ergonómiai baromságok, köztük a nehézkesen kezelhető, nehezen átlátható menürendszer az, ami néha kibillent a nyugiból, de a RAV4 annyira jóindulatú, szerethető nagy batár, hogy simán megbocsátottam neki, ha néha más rádiót sikerült kiválasztanom a betegen megrajzolt virtuális gombbal az érintőképernyőn, mint amit szerettem volna.

Annyira a tempomatos, nyugis gurulásra találták ki ezt a kocsit, hogy az összes elektronikus divat-asszisztenst (sávelhagyásra csipogás, holttérfigyelés, tolatókamera) odaadnám belőle egy követőradarért, hogy soha ne kelljen a gázhoz vagy fékhez nyúlnom. És persze egy jó automata váltó sem ártana ehhez a motorhoz.

570 ezer forint az összkerékhajtás felára

570 ezer forint az összkerékhajtás felára

Terepen a papíron csak átlagos, de valahogy mégis nagynak tűnő (19 centi) hasmagasság örvendezteti meg a RAV4-pilótát. Gödrök, bakhátak, nagyobb kavicsok: nem probléma. A futómű is kellően lágy az alkalmi földutazáshoz. Komolyabb terep megközelítése viszont a védtelen hasú, szép fényezésű tesztautóval meg sem fordult a fejemben, és a tulajdonosokéban sem fog, ez tuti.

Az ember, aki ilyet fog venni

Barátunk barátja, a nagy Toyota-barát jelezte barátunkon keresztül, hogy ha lesz ilyen tesztautó, szeretné megnézni, hogy meg tud-e vele barátkozni. Meg tudott, alighanem meg is rendeli magának, tehát most le tudom írni egy tipikus 4×4-es 2.0 D-4D vásárló profilját.

András 49 éves, jelenleg egy Avensist hajt, 2,2 literes D-CAT motorral, ami erős, de elég szomjas is. Mindig is meg volt vele elégedve, 170 ezer kilométert hajtott bele komoly hiba nélkül, csak a xenonlámpa elektronikája tojt be egyszer. Az Avensis se volt kicsi, a 4×4 se hiányzott feltétlenül, de a családi sítúrákon azért sokkal kellemesebb lenne egy tágas SUV, ezért került képbe az új RAV4.

Merev, komoly terepre nem való a futómű, de a 19 centis hasmagasság azért sokat megenged

Merev, komoly terepre nem való a futómű, de a 19 centis hasmagasság azért sokat megenged

Közös próbautunkon megfontolt, ráérős sofőrnek bizonyult. Kicsit erősnek találta a Terrakotta beltér színvilágát, de a motor erejével, a váltó hosszú fokozataival cseppet sem volt elégedetlen. Mivel valószínűleg a nagyobb motort se pörgette rendszeresen az egekbe streetracing közben (állítólag 7-7,5 liter volt a legtöbb, amit a D-CAT Avensis szokott alatta fogyasztani), ez a kisebb motor is elég nyomatékos és erős lesz majd. A RAV4 furán szétszórt kezelőszervei sem idegesítették; mivel a fő funkciók rendben vannak, és nem is a fullos kocsit tervezi megrendelni, tökéletesen boldog lesz a RAV4-gyel.

András számára azért a RAV4 a kézenfekvő választás a kategóriában, mert jóban van egy lakhelyéhez is közeli Toyota-szalon embereivel. Javasoltam neki, hogy ha tetszik a kocsi, nézze még meg a CR-V-t is, de valahogy éreztem: nem fog vacakolni. A kocsi elég jó neki, a megszokott szerviz iránti bizalom sokat jelent számára, szerintem az üzlet az ő oldaláról már meg is köttetett. Ez hát egy RAV4-vásárló portréja.

Kinek ajánljuk?

A Toyota RAV4 ezzel a motorral-váltóval igazi Családi Autó. A hatalmas térben könnyű elhelyezni a gyerekülést, sílécet, IKEA-szekrénysort, a csekély fogyasztás és az Anya számára is biztonságérzetet nyújtó terepjárós fíling együtt jár a RAV4-nél, ennél a szabadidő-autónál nem buggyant ki belőlem a szokásos reakció, hogy „inkább egy középkategóriás kombi”.

A 124 lovas, kézi váltós, 4×4-es dízel RAV4 és versenytársai, induló listaárak
Toyota RAV4 2.0 D-4D 4WD 6. man. (124 LE) 8 075 000 Ft
Honda CR-V 2.2 i-CTDI 4WD (150 LE) 12 114 500 Ft
Mazda CX5 (150 LE) 8 930 000 Ft
Ford Kuga 2,0 TDCi Trend 4WD (140 LE) 7 995 000 Ft

Akinek viszont nem kell a 4×4, soha, síeléskor sem, talán várjon még egy picit a RAV4-megrendeléssel. Volna egy közepes összegem megfogadni, hogy a Versóban nemrég bemutatott 1,6 literes, BMW-eredetű dízelmotor hamarosan bekerül az elsőkerék-hajtású RAV4-be. A 112 lóerő és főleg a 270 Nm nyomaték a hétköznapi forgalomban bőven elég lesz a kocsihoz, és az lesz aztán csak az igazi fogyasztásbajnok!

Mellette – Ellene
  • Tágas, komfortos utastér
  • Nagy csomagtér
  • Csekély fogyasztás
  • Pihentető utazás a kocsiban
  • A rádió vételi képessége remek
  • Terepre alkalmatlan váltóáttételezés
  • Zűrös műszerfal-dizájn
  • Sajátságos vezetői ergonómia
Tízből hány pontot ér a takarékos japán mindenes?
átlag
8.01
szavazat
177
Tízből hány pontot ér a takarékos japán mindenes?