Röviden – Toyota Land Cruiser |
Mi ez? |
A megmaradt valódi terepjárók közül talán az egyik legjobb |
Mit tud? |
Leginkább terepen érzi jól magát, városban túlméretes |
Mibe kerül? |
13 és 20 millió forint között |
Kinek jó? |
Akik a Szaharában, vagy Borneó esőerdeiben laknak. De budai villa, vagy utánfutóval lovarda, jachtklub előtt is otthon van a Land Cruiser. |
Külső
Bár a Land Cruiser szinte örök darab, néha mégis reszelnek rajta egy kicsit. Legutóbb
csupán a felszínt kapargatták meg a bő ötéves szerkezeten. Igaz, ami jól működik, azt nem érdemes nagyon piszkálni, legfeljebb időről időre kívánatosabbá tenni. Így a Land Cruiser kívülről mindössze új LED-es fényszóróval, illetve nappali fénnyel, új rajzú első-hátsó lámpatestekkel, friss felnikkel és négy új színnel lett gazdagabb.
Impozáns darab
Impozáns darab
Fotó megosztása:
Ide való
Ide való
Fotó megosztása:
Többféle terepprogram segíti a vezetőt
Többféle terepprogram segíti a vezetőt
Fotó megosztása:
Háromliteres motor dolgozik a műanyaghomlokzat mögött
Háromliteres motor dolgozik a műanyaghomlokzat mögött
Fotó megosztása:
Alaposan besötétített hátsó sor
Alaposan besötétített hátsó sor
Fotó megosztása:
Újak a hátsó lámpatestek is
Újak a hátsó lámpatestek is
Fotó megosztása:
Homoksivatagba csak ezzel mennénk
Homoksivatagba csak ezzel mennénk
Fotó megosztása:
LED-es nappalifény a fényszóró mellett
LED-es nappalifény a fényszóró mellett
Fotó megosztása:
Land Cruiser felirat az első lámpatestben
Land Cruiser felirat az első lámpatestben
Fotó megosztása:
A megszokott tolatókamera mellett elöl...
A megszokott tolatókamera mellett elöl...
Fotó megosztása:
... és a tükrökben oldalt is vannak szemek
... és a tükrökben oldalt is vannak szemek
Fotó megosztása:
Land Cruiser felirat a hátsó lámpatestben
Land Cruiser felirat a hátsó lámpatestben
Fotó megosztása:
Hátul három fokozatban állítható légrugó állítja be a szintet a kellő magasságba
Hátul három fokozatban állítható légrugó állítja be a szintet a kellő magasságba
Fotó megosztása:
Vezetékek a kerékjáratban
Vezetékek a kerékjáratban
Fotó megosztása:
190 lóerős, négyhengeres 3 literes motor
190 lóerős, négyhengeres 3 literes motor
Fotó megosztása:
A kilincs gigantikus
A kilincs gigantikus
Fotó megosztása:
Kapcsolósor a kormánytól balra
Kapcsolósor a kormánytól balra
Fotó megosztása:
Villanymotorok mozgatják a kormányt ki, be, fel, és le
Villanymotorok mozgatják a kormányt ki, be, fel, és le
Fotó megosztása:
Nagy, könnyű komány
Nagy, könnyű komány
Fotó megosztása:
Kapcsolók, gombok a kormányon. Ezek is óriásiak.
Kapcsolók, gombok a kormányon. Ezek is óriásiak.
Fotó megosztása:
Semmi extra, jól áttekinthető, informatív műserfal
Semmi extra, jól áttekinthető, informatív műserfal
Fotó megosztása:
A műszerfal még a kerekek szögét is megmutatja
A műszerfal még a kerekek szögét is megmutatja
Fotó megosztása:
Kormányfűtés is van
Kormányfűtés is van
Fotó megosztása:
Gombnyomásra indul, megáll. Jobbra a lengéscsillapítók feszességét állító kapcsoló
Gombnyomásra indul, megáll. Jobbra a lengéscsillapítók feszességét állító kapcsoló
Fotó megosztása:
Bazinagy mosógépkapcsoló a középkonzolon. Kúszó üzemmódban ezzel állítható a kívánt sebesség.
Bazinagy mosógépkapcsoló a középkonzolon. Kúszó üzemmódban ezzel állítható a kívánt sebesség.
Fotó megosztása:
A középső és a hátsó difi is zárható
A középső és a hátsó difi is zárható
Fotó megosztása:
Felező
Felező
Fotó megosztása:
Kamera segíti a karcmentes parkolást, terepezést
Kamera segíti a karcmentes parkolást, terepezést
Fotó megosztása:
Kamera segíti a karcmentes parkolást, terepezést
Kamera segíti a karcmentes parkolást, terepezést
Fotó megosztása:
Ülésfűtés, USB lyuk
Ülésfűtés, USB lyuk
Fotó megosztása:
Könyöklőhűtő
Könyöklőhűtő
Fotó megosztása:
Akár begipszelt kézzel is tudnánk kezelni a gombokat, kapcsolókat
Akár begipszelt kézzel is tudnánk kezelni a gombokat, kapcsolókat
Fotó megosztása:
Minden vízszintes, szögletes. A kijelző elég gyenge felbontású.
Minden vízszintes, szögletes. A kijelző elég gyenge felbontású.
Fotó megosztása:
Elektromos ülésállítás memóriával
Elektromos ülésállítás memóriával
Fotó megosztása:
Figyelmeztetés légrugótulajoknak
Figyelmeztetés légrugótulajoknak
Fotó megosztása:
Fejedelmi térkínálat
Fejedelmi térkínálat
Fotó megosztása:
Elegáns taposófelület a leghátrakészülő embereknek
Elegáns taposófelület a leghátrakészülő embereknek
Fotó megosztása:
Ülésfűtés, szellőzés, miazmás
Ülésfűtés, szellőzés, miazmás
Fotó megosztása:
Mindenféle csatlakozók a második sorban
Mindenféle csatlakozók a második sorban
Fotó megosztása:
Tetőből lehajtható kijelző vonja el a kölkök figyelmét a rosszalkodástól
Tetőből lehajtható kijelző vonja el a kölkök figyelmét a rosszalkodástól
Fotó megosztása:
Hűtés, fűtés is jut a leghátsó sorba
Hűtés, fűtés is jut a leghátsó sorba
Fotó megosztása:
Porszívózáshoz ugyan kevés, de nagyon klassz dolog egy konnektor a csomagtartóban
Porszívózáshoz ugyan kevés, de nagyon klassz dolog egy konnektor a csomagtartóban
Fotó megosztása:
Villanymotorok hajtogatják be, illetve varázsolják elő a harmadik üléssor székeit
Villanymotorok hajtogatják be, illetve varázsolják elő a harmadik üléssor székeit
Fotó megosztása:
Ferde placcon kinyitva a csomagtartót, ez a zárható kitámasztó ment meg a nem kívánt lábamputációtól
Ferde placcon kinyitva a csomagtartót, ez a zárható kitámasztó ment meg a nem kívánt lábamputációtól
Fotó megosztása:
Az oldalra - pláne jobbra - nyíló ajtó baromság, akármivel is próbáljuk megmagyarázni
Az oldalra - pláne jobbra - nyíló ajtó baromság, akármivel is próbáljuk megmagyarázni
Fotó megosztása:
Szerencsére az üveget külön is lehet nyitni, így ha szűk helyre parkolunk, akkor is be lehet pakolni a csomagtartóba
Szerencsére az üveget külön is lehet nyitni, így ha szűk helyre parkolunk, akkor is be lehet pakolni a csomagtartóba
Fotó megosztása:
Homoksivatagba csak ezzel mennénk
Adatlap
Toyota Land Cruiser
Motor |
2982 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
190 LE |
Nyomaték |
420 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
11 sec |
Végsebesség |
175 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
8,1 l / 100 km |
Hogy a rettentő mennyiségű krómozott műanyag mennyire passzol egy terepjáróhoz, nem tudom, mindenesetre a terepálló jószág nem néz ki rosszul és amennyire lehet, még szögletes is. Ugyan a karosszériának vannak gyenge pontjai – például a jobbra, oldalra nyíló csomagtérajtó, amely Európában egy átok, a járda mellett parkolva piszok rossz hátra bármit berámolni.
Persze az oldalra nyíló ajtóra is van marketing-magyarázat, állítólag így – fellépve a csomagtartó peremére – pompásan lehet a tetőcsomagtartóra pakolni. Határeset, de fogadjuk el. Leginkább azért, mert voltak annyira nagyvonalúak a Toyotánál, hogy a csomagtérajtó ablakát külön is nyithatóra csinálták, így a könnyebb dolgokat úgy is bevethetjük a raktérbe, hogy nem piszkáljuk a mázsás, oldalra nyíló hátsó ajtót. Ja, és szerencsére annak sem érezték szükségét, hogy egy ótvar nehéz pótkerékkel hangsúlyozzák a terepjáróságot.
Az oldalra – pláne jobbra – nyíló ajtó baromság, akármivel is próbáljuk megmagyarázni
A Land Cruiser tágas, szellős, akár a 4-es metró állomásai. Egész kicsinek, jelentéktelennek érzem benne magam, az ajtónyitó kilincsei óriásiak, és az egyujjas kifordított bundakesztyűben is használható gombok, kezelőszervek is óvodai emlékeket idéznek bennem, amikor még minden óriási volt. A külsőhöz hasonlóan a belső formaterve sem hoz lázba, de itt nem a játékos, izgalmas formákon van a hangsúly. Hanem a kezelhetőségen, átláthatóságon. Terepen, fél kerékkel ki tudja milyen meredély felett billegve pont magasról teszünk a játékos formákra.
Akár begipszelt kézzel is tudnánk kezelni a gombokat, kapcsolókat
Praktikumban erős az autó, helye mindennek van, és a kényelem is jóval felülmúlja azt, amit egy terepjárótól elvárhatunk. Igaz, ez a legcifrább kivitelű változat, így elöl-hátul ülésfűtés, sokzónás klíma, tetőből lehajtható kijelzőjű mozirendszer mind-mind megtalálható az utastérben. Néhol kissé talán túlpörögték a dolgot – például a hatodik, hetedik ülést gombnyomásra villanymotorok csalogatják elő a helyükről – cserébe a kézifék igazi kézifék, semmi villany nincs benne. Csomagtartója a harmadik üléssor miatt sajnos nem akkora, mint lehetne, de így is 621 liter cuccot képes elnyelni és ilyenkor még a kalaptartót is be lehet húzni.
Háromliteres motor dolgozik a műanyaghomlokzat mögött
Terepen
Ha elfogy az aszfalt, akkor jön el a Land Cruiser ideje. A jó terepszögek, a masszív alváz, a merev hátsó híd, a fejlett négykerék-hajtás, felező, és két differenciálzár, hátul állítható magasságú légrugó, valamint a többféle terepprogram mellett nagyon nagy lúzernek kell lenni ahhoz, hogy elássuk az autót. Ha viszont menteni kell, akkor valami nagyot kell hívni, hiszen az autó 2,2 tonnás tömegét nem rántja ki akármi a dágványból. A kármentes manőverezésben 4 kamera van a vezető segítségére, így a kormány mögül mindent lát, ami az autó körül van.
Városban, aszfalton
Elefánt a porcelánboltban – gondolnánk elsőre. Pedig nem. A pár sorral feljebb említett kamerák városban is hasznosak és váratlan módon a 478 centiméteres hosszal is egész kényelmesen lehet manőverezni. Vezetni azért más, mint amit a rendes autókban megszokhattunk. Hiába a három fokozatban állítható keménységű lengéscsillapító, az autó még sport módban is billeg, kenődik az úton. Itt érezni, hogy akármennyire is tele van luxussal, ez mégis inkább a sivatag, vagy az esőerdő túlsúlyos lakója. Pedig a 190 lóerős motor csendben teszi a dolgát, az automatikus váltó kényelmes, civilizált darab.
Bazinagy mosógépkapcsoló a középkonzolon. Kúszó üzemmódban ezzel állítható a kívánt sebesség.
Fogyasztás
Talán nem meglepő, hogy a Land Cruiser sokat eszik. Nagyon. Jellemzően városi használat és 10 km terep mellett a 16-17 literes fogyasztás fájdalmas. Pláne, a gyári, katalógusban beígért 8,1 liter fényében.
Rövidfilm, amelyben kihalt városban, emberfejnyi sziklákon lavíroz keresztül egy Land Cruiser:
Konkurensek – nincs túl sok – hasonló méretben:
Ki vegyen ilyet?
A 20 milliós ár alaposan behatárolja a vásárlóközönséget és ebben a kategóriában már az se nagyon számít, hogy az autóra szükség van-e egyáltalán. A Land Cruiser pedig sok mindenre jó. Lehet vele bitang nagy hajót, vagy lovakkal tömött utánfutót cibálni, terrorizálni a többi autóst, vagy csak hazacsorogni a 40 százalékos emelkedő végén pompázó budai ingatlanba télvíz idején. Emellett terepen is lehet vele boldogulni, bár a nemzeti parkok, vagy a Magyar Madártani Egyesület, – vagy akárki más, aki a susnyásban is dolgozik – nem hiszem, hogy komolyabb mennyiséget rendelne belőle.
Mellette – Ellene |
- Óriási, tágas belső
- Terepen szinte verhetetlen
- Rafinált terepprogramok
- Zárható difik
- Könnyen átlátható kasztni
|
- Torkos motor
- Oldalra nyíló csomagtérajtó
- Csak négyhengeres motor
- Tekintélyes saját tömeg
|
A világ legjobbja? Vagy csupán valami japán utánzat? Szerinted?
A világ legjobbja? Vagy csupán valami japán utánzat? Szerinted?