A Volkswagen 1988-ban mutatta be a Rallye Golf G60-at, a homologizációs céllal, ötezer példányban készült utcai versenyautót, amely kétszer annyiba (50 000 márka) került, mint a korabeli Golf GTI. Vaskos kerékív-szélesítéseivel ennek a hangulatát hivatott felidézni a Volkswagen Golf R 400, a cég legújabb nagyteljesítményű tanulmánya.
A 300 lóerős Golf R-nél kerek 100 lóerővel erősebb, 100 km/órára 4,9 helyett 3,9 másodperc alatt gyorsuló, a 250 km/órás leszabályozást hírből sem ismerő újdonsággal a szériagyártás határait igyekszik feltérképezni a Volkswagen. A Golf R 400 minden egyes lóerejére csupán 3,55 kilogramm tömeg jut, a 2.0 TFSI motor 450 Nm nyomatéka (Golf R: 380 Nm) állandó összkerékhajtáson keresztül jut az aszfaltra. A Haldex-kuplungos 4Motion rendszert mindkét tengelyen elektronikus differenciálzár (XDS+) egészíti ki, az ESP teljesen kikapcsolható.
A menetdinamikához illő megjelenésről szénszálas műanyagból készült tükörházak és tetőlemez gondoskodik, az aerodinamikai elemek csak látványukban idézik a könnyű, de erős anyagot. A futóművet nem módosították a Golf R-hez képest: maradt a 20 mm-es ültetés, és az abroncsméret is ugyanaz (235/35 R 19). Ugyanakkor megnövelték a nyomtávot, és újratervezték a felniket: ezek küllői aktívan terelik a levegőt a megerősített fékrendszerhez. A nagyobb nyomtáv miatt 20-20 mm-rel megtoldották a kerékíveket.
A Golf R-en krómozott, a Golf GTI-n piros díszítőelemek itt látványos sárga színben pompáznak. A fényszórók alatt masszí v torkok nyelik a fékek hűtéséhez szükséges levegőt. Hátul a Golf R kétszer kettő kipufogója helyett visszatértek a 2002-es R32 dupla, felfelé kunkorodó megoldásához.
A beltér hangulatát a bőr-Alcantara borítású versenyülések határozzák meg, a felületeket szénszálas elemek díszítik, és természetesen mindenütt visszaköszön az orron feltűnő citromsárga színkód.