Röviden – Használt BMW E38 2001 | |
---|---|
Mi ez? |
Német csatahajó, dízelmotorral |
Mennyibe kerül? | 700 ezer és 2,3 millió forint közötti áron, állapottól függően |
Motorválaszték: | 2,5-5,4 liter és 142 – 240 kW között nagy a választék |
Mi van helyette? | Nehéz hasonlót találni, a korabeli, hasonló Mercedes nem volt épp a legsikeresebb, az Audi akkor pedig még nem ebben a ligában játszott |
– „Hallottál már német szamuráj kardról?”
– „???”
– „És japán autóról? Váháhá…”
Nagyjából így kezdődött a beszélgetésünk az alábbi BMW tulajdonosával. Mondhatjuk, hogy elfogult, de az autót elnézve, talán van is miért.
Miért vegyünk ilyet?
Ugye ez nem kérdés? Nézzük végig újra azt a képgalériát. Hatalmas, elegáns, hasznos extrákkal púposra tömött és baromi kényelmes ez az autó. Ráadásul még erős és megbízható is. Egy olyan autó, amiben jól érzi magát, aki benne ül. Akár elöl, akár hátul. Gazdája is ezért tartja.
Előélet
Gondolnák, hogy ez a német autó a francia követségen szolgált? Pedig állítólag igen. A kis zászlótartó biszbasz még mindig ott díszlik az oldalán. Az viszont már nem annyira meglepő, hogy a kilométeróra szerinti 300 ezres futásteljesítmény messze áll a valóságtól. Nagyjából egy 100-as veszett el belőle a tulaj szerint. A visszatekerésről a műszerfalban lévő chip árulkodik, ha sérült a gyantaborítás, akkor biztosak lehetünk benne, hogy átvertek. És itt árulkodik is.
Kérdés, mennyit számít a futott kilométerek száma, ha különben az autó rendben van. És ebben minden rendben van, a ZF váltó fennakadás nélkül teszi a dolgát, a motor, turbó szintúgy. Bent is hasonló állapotok uralkodnak, a bőr tartja magát a hátsó fotelek kényelmesebbek az otthoni pamlagnál, és a borítások, gombok, kapcsolók is baj nélkül átvészelték az elmúlt éveket. Pedig a kilométeróra tanúsága szerint nem nitrogénnel töltött fóliasátorban töltötte az idejét az autó.
A motor, turbó még az eredeti, hozzá sem kellett nyúlni, a mai napig remekül megy. Persze a jó minőségű olajra, olajcserére kényes, de ez nem annyira meglepő, és talán minden motor megérdemelne ennyi törődést.
Filmsztár
Kevés más autómodell szerepelt ennyi filmben, mint az E38-as. A Szállító talán az egyik legismertebb, de a Helyszínelők mellet még James Bond filmben is feltűnik a modell, a hátsó ülésről távirányítható változatban. Így ni:
A hátsó ülésről vezetésnek sosincs jó vége:
Gondok bajok
A modellre jellemzőek az elektronikai anomáliák, a rendszer a fáradó, oxidálódó elektromos csatlakozások miatt néha félrebeszél, olyan hibákat jelez, amelyek nincsenek is. A korabeli navigáció ugyan még működik, de már nem sok haszna van így 2014-ben. A futómű is kényes, itt a kormányösszekötő tolórúd, a lengőkar, és a szilentek kiálthatnak csere után. Jó tanács a tulajtól: ha lengőkart cserélünk, sokkal jobb minőségű szilentet kapunk vele, mintha csak magát a szilentet vennénk meg. Ki érti ezt?
A korabeli benzinesek közül pedig a 2,8-as, 24 szelepes motorjával kell jobban vigyázni, ott a gátszakadás okozhat katasztrófát.
Költségek:
Fogyasztás szempontból az E38-as ezzel a motorral gázolajból 10 liter körüli mennyiséget nyakal be 100 kilométeren. nagyjából ezt az átlagot adja a spritmonitor.de oldal is, ott 7,8 és 10,7 liter között szórnak az átlagfogyasztások. Még éppen a fájdalomküszöb alatt. De nem is az üzemanyag, ami a leghúzósabb tétel, ha öreg BMW-t tartunk a háznál. Az egyik legkomolyabb és legértelmetlenebb tétel a csomagtartó nyitójának hidraulikaolaja, amelyből annyi kell, hogyha pálinka lenne, még be sem tudnánk tőle csiccsenteni, de kifizetni több tízezres tétel. Sose legyen rá szükség.
Mennyibe kerül?
Ennyi idős E38-as BMW-t nagyjából 700 ezer és 2,2 millió forint között lehet itthon kapni, de a reális a 1,5-2 millió. Értelemszerűen a 700 ezres nem az év vétele, azt talán nem is érdemes megvenni. Akit a külföldről behozás sem rettent el, az azt is észreveheti, hogy a német oldalakon egy E38-as áráért akár 2005-ös X5-öst is lehetne kapni. Talán nem véletlen, hogy ennyire jól tartja az árát az öreg 7-es.
Ja, majdnem elfelejtettem: az autó nem eladó!