Amikor a megszállott mérnökök kiskaput találnak a szabályok között, akkor vagy zseniális, vagy rémisztő megoldások születnek az F1 világában. Most az utóbbi kategóriából szemezgetünk, íme tíz bizarr Forma-1-es fejlesztés a múltból.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 1
10. Arrows A22 – A meghökkentő próbálkozások színtere általában valamilyen nagy leszorítóerőt igénylő pálya volt. Az Arrows csapat is a Monacói Nagydíjon vetette be a magasba nyúló második szárny ötletét, a 2001-es szezonban. Kell ehhez több kommentár? A kép magáért beszél!

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 2
9. Brabham BT26 – A hatvanas évek végén megjelenő szárnyak még inkább furcsa vasalódeszkáknak hatottak, mint működő aerodinamikai fejlesztésnek. Mindenesetre ezeket a kísérleti megoldásokat hamar követték a kevésbé veszélyes kialakítású verziók.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 3
8. Ferrari 312T6
– A hatkerekű Tyrrell P34 után több csapat is próbálkozott a szokásos négykerekű megoldástól való eltéréssel. A Ferrari például a hátsó tengelyen duplázta meg az abroncsok számát, de az ötlet nem jutott el az éles versenyekig.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 4
7. Arrows A5
– A hogyan zavarjuk a pilótát vezetés közben díj nyertese.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 5
6. Honda RA108 – Az elmúlt évtized derekán komoly változások történtek az aerodinamikai fejlesztések terén. Egyre több apró szárny jelent meg az autókon, amelyek 2008-ra már inkább hasonlítottak valami fura, állati DNS-el kevert gépre, mint a megszokott F1-es gépekre.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 6
5. Tyrrell 012 – Még egy formabontó Tyrrell, ez a kemény, szögletes forma és a rendhagyó szárny bármelyik sci-fi filmben megállná a helyét.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 7
4. Brabham BT46 – Avagy a porszívóautó! Zseniális megoldás az akkor mindent vivő Lotus versenygépek ellen, az Alfa Romeo motor egy ventilátort hajtott, ami az autó alól levegőt szippantva komoly leszorítóerőt generált. A technika élesben is kiállta a próbát, Niki Lauda mindjárt győzelemre vitte ezt a megoldást a svédországi Andestorpban, az ellenfelek azon nyomban felhördültek és óvtak. Kifogásolták, hogy a Brabham-Alfa a mögötte haladókra fújta a pályáról felkapott port és apróbb kavicsokat. Még aznap kiutálták az autót, és ultimátumot nyújtottak be az Autósport Szövetség felé a konstrukció eltiltását követelve.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 8
3. March 751 – A Vittorio Brambilla vezette gép 1975-ben nagyon akart szakítani forradalmi kialakítású aerodinamikai elemeivel. Nem így lett!

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 9

2. Ensign N179 – A lépcsőorrú konstrukciót nehéz überelni, és a pilóta Derek Daly sisakja csak ront az összképen, a sárga nyíl direkt a ronda frontrészre tereli a tekintetet.

Tíz őrült fejlesztés az F1 múltjából 10
1. Brabham BT23C – A Brabham-istálló nem volt híján a különleges megoldásoknak, így amellett, hogy három autóval szerepelnek a listán, sikerült az első helyet is megcsípniük ezzel az 1968-as versenyautóval. A Formula 2 sorozathoz tesztelték az IKEA polcokra emlékeztető szárnyrendszert.