Röviden – BMW 220d Coupé | |
---|---|
Mi ez? |
Az 1-es BMW kupé változata. Semmi köze az elsőkerék-hajtású Active Tourer 2-es szériához, olyan, mint a 3-as alapjaira épített 4-es kupé. |
Mit nyújt? | A tucat-BMW-től eltérő külsőt, kellő agilitást, valódi vezetési élményt. |
Mibe kerül? | Kézi váltóval 8 950 000 Ft az alapár, de kényelmesen felextrázva könnyen 13-14 millió lehet a végösszeg. |
Kinek jó? | Annak, aki ritka, sportos, élhető BMW-t szeretne, a mai kategóriákhoz mérten kompakt méretben. |
Minden autórajongó-fejben él egy-egy álomkép bizonyos márkákról. Tudjuk, milyen a tipikus, kilencezerig reszelő V-TEC Honda Civic, mennyire andalítóan kényelmes a Mercedes-Benz, vagy hogy mekkora élmény egy igazi, sportos BMW.
Idén volt szerencsém több BMW-hez is, egy X5 40d-vel indult az év, aztán jött a napimádó BMW 428i kabrió, majd végül a tesztben szereplő 220d kupé. Hogy melyik áll legközelebb a fejemben elmentett, tipikus, birtoklási vágyat gerjesztő BMW képéhez? Egyértelműen a legutóbbi.
Külső, karosszéria
Ebben vastagon ludas a megjelenés. Szerencsére a tervezők átnyálazták az előd 1-es széria kupéját ért kritikákat, és azokhoz igazodva rajzolták meg a BMW 2-es vonalvezetését. A legüdvösebb változás, hogy végre eltűnt a rövid, csapott tompor, helyette kecsesebb, klasszikus lezárást kap a farrész.
Méreteit vizsgálva érthető, hova tűnt a tömzsi far, és miért nevezhető inkább a 4-es kisöccsének ez a típus. A 4432 mm-es karosszéria pontosan 20 centivel rövidebb, mint a BMW 4-esé, de 11-gyel hosszabb, mint a ferdehátú 1-es. Elődjéhez képest 72 mm a gyarapodás; a szélesség 32, tengelytáv 30, a nyomtávok 41/43 mm-rel nőttek, a fejtér elöl 19, hátul 21 mm-rel nagyobb.Számfetisisztáknak pedig még egy összehasonlító adat, az 1993-1998 között gyártott BMW 3-as kupé (E36) 4433 mm-es hossza gyakorlatilag azonos az új 2-esével.
Majdnem hozza a jó öreg, háromdobozos felépítés báját, zavaróan hullámzó, kövérítő ívek helyett egyértelmű, tiszta hangulat uralja a formatervet. Ütős, izmos az összkép, körbejártam többször, hátha guggolva, hunyorítva előbújik a smink alól a gnóm, de a felfedezés elmaradt. Elölről szinte konzervatív, a lámpatestek nem érnek össze a vesék krómkereteivel, mint a 3-as, 4-es szériák esetén, de a csapott hátú típustárssal összehasonlítva mégis határozottabb, agresszív a tekintet. Ha lenne autós fajhatározó búvár zsebkönyv, akkor ezek az adaptív LED technológiával is rendelhető fényszórók a ragadozómadár orr-részhez kerülnének besorolásra. De inkább a sólyomfélék és nem a brutálisan kampós sascsőrök közé.
Belső tér, csomagtartó
A 600 ezer forintért mért „Sport” csomag kiegészítői pont annyit tesznek hozzá az alapjáraton élettelen belsőhöz, hogy vallástól, nemi hovatartozástól függetlenül elismerően biccenthessenek az utasok. A vörös varrással megspékelt hűvös német elegancia nemtől és kortól függetlenül telitalálat. Egyedül a kecses, kisebb középrésszel készülő M sport kormány fokozhatná a hangulatot, ez a kivételesen jó fogású darab 125 ezer forinttal toldja meg a vételárat.
Ahogy az árak, úgy a szolgálatatások is közel állnak egymáshoz az eltérő méretű BMW-típusokban. A 2-es sem lóg ki a sorból, itt is részletgazdag, villámgyors navigáció igazít útba minket, a menürendszer gördülékenyen kezelhető az iDrive kezelőfelülettel, jól jön az első ülések állítható combtámasza. Elfogadhatóan alacsony az üléspozíció, az állítható oldaltartású ülések pedig testalkatra szabhatóságuk végett jól tartanak.Ami a formából nem tűnik kézenfekvőnek, az a hátsó sor élhető helykínálata. Első utasaimat kalodahangulattal rémisztgettem indulás előtt, de meglepetésre egész élhető kényelemmel szembesültek a gyakorlatban. Hozzáteszem, 180 centiméter alatti hölgyekről van szó, akik csak a lőrésszerű apró ablakokat rótták fel panaszként. Kupé mércével ez kiváló, a 390 literes csomagtér pedig kapitális, némi logisztikai rátermettséggel teljesen használható a mindennapokban.
Milyen vezetni?
A BMW régi harcosa, a minden fronton bevetett kétliteres dízelmotor dolgozott a tesztautóban. Nem könnyen jegyzek meg konkrét adatokat, de mivel az X3-tól kezdve az 1-esig mindenhol előfordult már a blokk, így köpöm a számokat mint eminens kisdiák a törttel való osztást: 184 lóerő és 380 Nm. Tulajdonképpen mindenre elég két tonna alatt, még az 5-ös kombiban, összkerékhajtással is szerethető, de talán itt, ebben a típusban van a legjobb helyen.
Igaz, hidegen nyersen kotyog, és még nyersebben pörög fel, de kulturálatlan viselkedését feledteti, hogy az automata váltóval 7,1 másodperc alatt tudja a százat és enyhe noszogatásra is gumifüstöt érő nyomatékot küld a hátsó tengely felé. Ehhez kell némi szoftveres segítség, a váltó melletti üzemmódkapcsolón a Sport+ lehetőségét választva, majd a menetstabilizálót kiiktató gombot hosszan nyomva válhatunk a kutyasétáltató nyugdíjasok első számú nemezisévé.Ezen a ponton értünk el a BMW 220d fő mutatványához, a vezetési élményhez. Közel 1,4 tonnás tömege, és dízelmotorja ellenére egy könnyed, közvetlen autó benyomását kelti, mind házon belül, mind a konkurenciával összehasonlítva (az M Sport, M Performance modellektől eltekintve). Nehezen körülírható érzés, amikor a változó áttételű elektromos szervokormány, a nyolcsebességes automata váltó, és a szintén algoritmusok számolta gázreakció már-már élvezhetően szimulálja egy régi vágású, sportos autó hangulatát.
Pici ördögszarv ez. Nem buzdít arra, hogy kilinccsel előre kerüljük meg a BKV buszt, de valahogy véletlenül mindig sikerül a kanyar külső íve felé lendülő farral elindulni. Ha pedig elhal a belső huligán hangja, jöhet a Comfort, vagy még inkább az ECO PRO üzemmód, ami felér egy Lidokain-injekcióval. Ezt aktiválva az autó minden porcikája zsibbadtan ernyed, és nem lehet más cél, csak a 4,2 literes gyári átlagfogyasztás elérése. A mutatvány nekem nem sikerült, a teszthét végén megtankolva 6,6 litert evett a 184 lovas dízel, de mentségemre szolgál, hogy előnyben részesítettem a Sport+ üzemmódot.Költségek, összegzés
Nem egyszerű feladat konkurenseket találni az új BMW 2-es széria ellenfeleként. Adná magát a Mercedes CLA és az Audi A3 limuzin, viszont mindkét esetben ajtótöbblet nehezíti az összehasonlítást. Kétajtós kupét még nem állítottak csatasorba a német ellenlábasok, az Audi TT pedig harminc centiméterrel rövidebb. Az Alfa Romeo GT vehetné még fel a kesztyűt, kár, hogy 2010-ben utód nélkül pusztult ki a típus.
A BMW 220d aut. és versenytársai. Nem akciós listaárak | |
---|---|
BMW 220d aut. (184 LE) | 8 950 000 Ft |
Audi A3 Sedan 2,0 TDI (150 LE) | 8 119 430 Ft |
Mercedes-Benz CLA 220 CDI aut. (170 LE) | 10 717 110 Ft |
Alapára kézi váltóval és kétliteres dízelmotorral 8 950 000 forint, de ha igényeljük az automatikus váltó kényelmét, akkor máris 9 641 000 forintra ugrik az összeg. A háromajtós BMW 1-es ugyanezzel a motorral szerelve már 7,92 millióért hazavihető, ez pedig vaskos különbség, ha az egyedi külső és a sportosabb viselkedés kerül a mérlegre. Így a BMW 2-es széria várhatóan csábítóan ritka típus marad, amit sosem fenyeget majd a tucatautóvá válás veszélye.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|