Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi



Friss nyugdíjasként autóvásárlás előtt állok. Ha az egészségem is úgy akarja, akkor még kb. 15 évig vezethetek. 3 millió Ft áll rendelkezésemre autóvásárlásra, a fenntartás, üzemeltetés külön költségkeretből történik. Alsó középkategóriás kocsiban gondolkodom, Focus, Golf, Astra vonalon.

A kérdésem, hogy Ön szerint mi a jó stratégia, hogy osszam be a rendelkezésemre álló összeget? Vegyek a teljes 3 millióból egy néhány éves, újszerű kocsit és próbáljam gondosan karbantartva életben tartani 15 éven keresztül vagy inkább 1 millióból vegyek egy 10-12 éves, de még viszonylag jó állapotú autót és ezután 3-4 évenként kis ráfizetéssel cseréljem egy hasonló korú újabbra?

Köszönettel:
Ferenc

Szakértőnk válasza

Kedves Ferenc!

Ebből a keretből simán vehet új autót, pl. az egész csinos Dacia Sanderót, akár gázüzemmel vagy dízelmotorral is, netán FIAT Fiorino Qubót, amely nagyon praktikus jármű és kényelmesen magas az ülése.

Érdekes stratégia pár évente autót váltani, és végig 10-12 éves, de egyre korszerűbb autókkal járni. Én óvatosságból inkább vennék 1,5 millió forint körül egy régebbi darabot az említett autókból. Az Opel Astra H nagyon ésszerű választás, itt talál róla részletes használtautó-bemutatót, a második generációs Ford Focusról pedig itt. Mindkettő kiforrott autó, az Astrát egy hajszállal megbízhatóbbnak érzem, a Focus viszont valamivel jobb autó (futómű, váltó).

Üdvözlettel, Szörényi András

3 millióból mit vegyen egy friss nyugdíjas? 1

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szörényi Úr!

Benzines Focusomat szeretném lecserélni egy dizel lagunára,sokat fogok autópályázni. A kiszemelt Auto 2007-es Laguna II 1,9 dci,110 le, 123 Ezer km-rel,szervizkönyvvel. Sok rosszat halottam erről a tipusról, és szinte semmilyen teszt nincs fent a neten az ilyen koru 1,9 dci-röl. Szeretném megkérdezni,mi a véleménye erről a típusról, érdemes-e ilyet venni?

Tisztelettel: Mozga Tamás

Szakértőnk válasza

Kedves Tamás!

A Laguna a 2005-ös modellfrissítésre jórészt kigyógyult azokból a betegségeiből, amelyek az első években sújtották és amelyek miatt ennyire rossz a híre. Tehát az utolsó évjárat ebből a szempontból jó választás. De így sem vennék belőle 1,9 dCi-t! A szervizkönyv biztató, de nem mindenható. Használtan az 1,9 dCi elég nyűgös a benzinesekhez képest, sokkal kevésbé vonzó, mint egy sima 1,8-as szívómotor. LPG gázszettel a dízelek költségével autózhat, az átalakítás ma már vizsgával együtt kijön 250 000 forintból és egy sokkal kevesebb hibalehetőséget tartogató Lagunája lesz.

Én azonban a II-es Mondeót preferálnám ebben a kategóriában, abból az 1,8 vagy a kétliteres benzinesnek a gyújtótrafón kívül nem sok baja lehet és egy kiváló kényelmű, kiforrott autó, amelynél szintén gázszettel csökkentheti hatékonyan a költségeket.

Üdvözlettel, Szörényi András

3 millióból mit vegyen egy friss nyugdíjas? 2

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Székely Úr!

Ha motorfékkel fékezem az autót,hogyan kell helyesen pl.ötösből visszafelé váltani? Én már elég régóta vezetek és most jöttem rá,hogy rossz beidegződésem van a váltással kapcsolatban. Pl. ötösből visszaváltok kettesbe és nem fokozatosan váltok vissza! Előre is köszönöm válaszát!

Szakértőnk válasza

Kedves Dániel !

Amikor 5 fokozatban haladva elengedi a gázt, az autó tempója finoman lassul. Azaz nem lenne indokolt hogy 5.-ből 4.-be, majd 3.-ba majd 2. fokozatba is mindig visszakapcsoljon valahányszor finom kuplung felengedésével, hogy kímélje az erőátvitel alkatrészeit. Próbálja meg, hogy a motorfék használata közben az üzemi féket is használja, így az autó kerekeire a motorfék, és az üzemi fék lassító ereje együtt hat. Amikor a sebesség már jelentősen csökkent, akkor finom kuplunghasználattal tegye vissza a váltót mondjuk 2. fokozatba, és ha kell,  innen fékezzen megállásig és a kuplungot csak a megállás közeli időben nyomja be. Azt is megpróbálhatja, hogy a megállás előtt nem sokkal, egy finom mozdulattal kiüti a váltót vissza üres állásba. És innen már csak üzemi fékkel lassít a teljes megállásig.

3 millióból mit vegyen egy friss nyugdíjas? 3

Benzines befecskendező rendszereknél, amikor motorféket használunk, az üzemanyag-befecskendezés szünetel, tehát ilyenkor üzemanyagot nem használunk fel. Rendkívül hosszú lejtős szakaszokon leereszkedésnél, a motorfék és üzemi fék külön külön, és együtt is használható, de néha, lehetőleg kisebb lejtésű szakaszokon egy pici gázt is célszerű adni, hogy a motor olajnyomása néha nagyobb legyen, mint a motorfék üzemnél használt.

Automata váltós autóknál az M fokozatok alkalmazásakor jelenik meg a motorfék üzem, D fokozatban jellemzően nincs motorfék.

Üdvözlettel,

Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Szakértő úr!

A fiam meg szeretné vásárolni tőlem a gépkocsimat,én pedig egy másikat szeretnék venni.Nem egy helyen lakunk,tehát más a lakcímünk.Ezt azért írom mert a XIII.-kerben épp ezen a részen is bevezették a fizető parkoló övezetet. Valamit hallottam hogy nem kell átíratni, csak az üzemben tartói kell bejegyezni a forgalmiba. De mivel én szeretnék venni valami más autót,és nem szeretném a B10-es kötelezőmet bukni,kérdezném mi ilyenkor a elintézési mód?

3 millióból mit vegyen egy friss nyugdíjas? 4


Szakértőnk válasza

Tisztelt Miklós Attila!

A bónusz pontjai nem vesznek el, azok nem a gépjárműhöz, hanem a személyéhez kötődnek! Az adásvétellel kapcsolatban: Önöknek kell eldönteni, hogy a fia tulajdonos akar lenni, vagy csak az autó üzembentartója. Üzembentartás esetén a tulajdonjog természetesen nem száll át. Annak nincs semmi akadálya, hogy egyszerre több autó tulajdonosa legyen, de a fizető parkolási övezettel kapcsolatban érdemes a parkolási társasággal felvennie a kapcsolatot, hogy hány autóval tud kedvezményesen – ingyen – parkolni az övezetben!

üdvözlettel:
Dr. Janklovics Ádám
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!