A Vezess.hu újságírói által alapított civil szervezet, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület továbbra is próbálja kicsit európaibbá varázsolni a hazai közúti közlekedést, a maga szerény eszközeivel. A közútkezelő cégekkel kialakult egész normális kapcsolatnak hála egyre több bejelentést zárunk le sikeresen egyre rövidebb idő alatt. Íme, a legutóbbi érdekes esetek!

Budapesten és a Magyar Közút által kezelt utakon pörgősen haladunk (azért nem mindig: a fenti képen látható, illetve láthatatlan bukkanót másfél hónapja jelentettük be, eleddig nem kaptunk választ), az önkormányzatoknak küldött bejelentéseink viszont immár hagyományosan szörnyű érdektelenségbe ütköznek. Így nincs sok illúziónk az alábbi békéscsabai jelenség gyors megoldásával kapcsolatban sem:

Olyan bizonytalan vagyok, vagy mégsem?

Olyan bizonytalan vagyok, vagy mégsem?

Olyan bizonytalan vagyok, vagy mégsem?

Két hónap sem kellett a BKK-nak, hogy kicseréljenek egy balesetben elgörbült Demszky-karót a Kerepesi úton, ami a bicikliúton mintegy nyársként várta a figyelmetlenebb kerékpárosokat:

Bringásherére megy a megdőlt Demszky-karó - hónapokba tellett kiegyenesíteni

Bringásherére megy a megdőlt Demszky-karó – hónapokba tellett kiegyenesíteni

Az útépítő cég szokásos nemtörődömségének köszönhető ez a csodás táblakompozíció – amit a BKK időközben felszámolt, szerencsére:
Kinek jelez ez a táblakompozíció, és mit is?

Kinek jelez ez a táblakompozíció, és mit is?

Kínos szolgálati közlemény

A decemberben meghirdetett bejelentő kampány eredményhirdetése most már tényleg isten bizony hamarosan megtörténik. A felajánlott nyeremények odaítélése és átadása rajtunk kívül álló okok miatt csúszik, de el nem marad – elnézést kérünk minden szervező nevében a késésért.

Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület

Olyan esetünk is van, ahol hagytuk, hogy ne nekünk, pontosabban a bejelentőnknek legyen igaza. Az Üllői úton a Liszt Ferihegy reptér egyik bejáratánál van egy érdekes dupla lámpa, ami feleslegesnek és túlbonyolítottnak hat egy rég nem működő vasúti sínpár és egy alig-alig használt kapubejáró védelmére. A BKK viszont elfogadhatóan megindokolta a csomópont kialakítását – még egy új szót is tanultunk, amire ránézve bizseregni kezd az agy írásközpontja: buszzsilip.

„A jelzőlámpás csomóponton kialakított úgynevezett buszzsilip a tömegközlekedés előnyének biztosítását szolgálja. A XVIII. ker. Ferihegyi repülőtérre vezető út – D porta jelzőlámpás csomópont forgalomtól függő üzemmódban működik. A jelzőlámpás csomópont környezetében a mellékirányú forgalmakat (pl. kanyarodó irányok, gyalogosok, belváros felé közlekedő autóbusz) különféle bejelentkező eszközök érzékelik, és csak akkor kerül a gyorsforgalmi úti főirány megállításra, ha valamelyik mellékirányból bejelentkezés történt.
 

Sűrű lámpaerdő védi a minimális forgalmú liszt ferihegyi kapubejárót

Sűrű lámpaerdő védi a minimális forgalmú liszt ferihegyi kapubejárót

Ilyen bejelentkezés esetén a centrum irányú forgalom már az első jelzőlámpakordonnál megállításra kerül. Eközben a jobb szélső sávban a megállóból induló autóbusz a sor mellett elhaladva tud beállni a két jelzőlámpakordon közé. E kialakítással a belváros irányba haladó, megállóból induló autóbusz biztonságos besorolása a gyorsforgalmi úti forgalomba biztonságos, és egyúttal a tömegközlekedési járművek előnyben részesítése is megvalósul.”

Egy másik esetben is védhető volt az első látásra túlbonyolított szabályozás. Egy 30-as zóna megszűnik egy keresztutca előtt, majd újrabootol a kereszteződés után, vajon mi lehet az oka?

És van oka! Idézem a BKK válaszát, ami teljesen kielégítő magyarázatot ad a furcsaságra, egy általunk eddig nem ismert szabály említésével: „Az Egyenes utca Rákosi és a Kerepesi út közötti gyűjtőút forgalma nagyobb a rácsatlakozó utcák forgalmánál. Ez a körülmény indokolja ?védettségét?, azaz a kereszteződésekben az út elsőbbségének biztosítását a mellékirányból érkezők részére ?Elsőbbségadás kötelező? jelzőtáblák kihelyezésével.
 

30-as zóna vége, 50-nel rongyolhatsz át 20 métert keresztben az úton a 30-as zóna kezdetéig

30-as zóna vége, 50-nel rongyolhatsz át 20 métert keresztben az úton a 30-as zóna kezdetéig

A forgalomszabályozásról szóló jogszabályok szerint korlátozott sebességű övezetben nem lehet jelzőtáblás elsőbbségszabályozás, ezért maradt ki az övezetből az Egyenes utca. A Cziráki utcai sarkon levő óvoda és a lakótelep közelsége miatt igény volt a sebesség csökkentésére, melyet a helyszínen csak 30 km/h sebességkorlátozás jelzőtáblával volt lehetőség jelezni.”

Ebből a válaszból érdemes leszűrni a tanulságot: ha a Kedves Olvasó 30-as zónában jár, minden kereszteződésben igen ügyeljen, mert biztos, hogy jobbkézszabály van, akármilyen széles úton is halad!

Mára ennyit; továbbra is várjuk viszont a bejelentéseket hülye táblákról, veszélyes csomópontokról, közlekedő-szivatáson kívül másra nem jó korlátozásokról az info @ blokkolasgatlo.hu email-címre.